Jump to content

Hvor selges båter?


sveini 95

Recommended Posts

Hvorfor MÅ den ha innenbords motor?

 

Kan ikke svare for trådstarter, men jeg har selv utenbordsmotor på min båt, og neste gang SKAL jeg ha innebords, for min del har det med komfort og sikkerhet å gjøre, i høy sjø har motoren(montert på brakett på akterspeilet) en lei tendens til å være enten helt under vann eller helt oppe i lufta mye av tiden, vil med andre ord ikke kunne stole på den om jeg f.eks. skulle fått mastehavari i høy sjø, mens med en driftssikker dieselmotor med propellen nede i vannet hele tiden ville jeg kunne gått for motor til nærmeste havn, fremfor å drive inn i fjæra. Turseilere går jo ofte for motor endel også, ikke alle som vil seile til enhver tid innaskjærs f.eks., klart mer økonomisk og behagelig med en innenbords diesel.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Kan ikke svare for trådstarter, men jeg har selv utenbordsmotor på min båt, og neste gang SKAL jeg ha innebords, for min del har det med komfort og sikkerhet å gjøre, i høy sjø har motoren(montert på brakett på akterspeilet) en lei tendens til å være enten helt under vann eller helt oppe i lufta mye av tiden, vil med andre ord ikke kunne stole på den om jeg f.eks. skulle fått mastehavari i høy sjø, mens med en driftssikker dieselmotor med propellen nede i vannet hele tiden ville jeg kunne gått for motor til nærmeste havn, fremfor å drive inn i fjæra. Turseilere går jo ofte for motor endel også, ikke alle som vil seile til enhver tid innaskjærs f.eks., klart mer økonomisk og behagelig med en innenbords diesel.

Jeg er helt enig i dette., men for 70.000 - noen kompromisser må man kanskje være åpne for.

Jeg kjøpte selv en Express med utenbordsmotor og er veldig glad for det, etter at jeg i flere år lette etter båt med for mange bestemte kriterier og begrenset båtbudsjett. Trådstarter kan gjerne ta dette som et velment råd - eller fortsette å lete etter noe som kanskje ikke finnes (trygg og driftsikker dieselmotor i en grei turbåt - for 70.000).

Link to post

Som det sies faren er i høy sjø. og jeg bor med sjøen rett på utsiden. og må gå i minst 1 meter hvis det skal være vind. har vært borti det at det blåser så mye og høye følger at jeg ikke kunne bruke utenbords motoren og endte med og seile inn med storm fokk. da bølgene var får store.

Link to post

Jeg er helt enig i dette., men for 70.000 - noen kompromisser må man kanskje være åpne for.

 

Ja budsjettet er noe stramt, men båten min kjøpte jeg for 30.000, og har seriøst vurdert å sette inn dieselmotor, ville fått bra bruktmotor for 40.000 om jeg tok arbeidet selv, og da hadde jeg hatt en bra turseiler(dog bare 23 fot, men mer enn nok plass for meg og 1-2 til) for 70.000. Langt fra alle brukte dieselmotorer er driftssikre, selvfølgelig, og selv ville jeg nok plukket den i biter og overhalt rett etter kjøp, men innser at det ikke er et prosjekt alle har tid eller kunnskap til å starte på. Som med alt annet i båt avhenger det av mange variabler og er opp til hvert individs behov.

 

Dersom du skal selge en båt og velger å IKKE legge den ut på finn.no må du være totalt tett i pappen.

 

Høres ut som rett diagnose det, ja :giggle: Jeg ser bevisst ikke på annet enn finn.no i Norge, for jeg vil ikke eie noe som tidligere har vært eid av idioter. Du kan banne på at en person som vil "spare" de få kronene det koster på finn, også har "spart" på mye annet når det kommer til vedlikehold av båten.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Ja budsjettet er noe stramt, men båten min kjøpte jeg for 30.000, og har seriøst vurdert å sette inn dieselmotor, ville fått bra bruktmotor for 40.000 om jeg tok arbeidet selv, og da hadde jeg hatt en bra turseiler(dog bare 23 fot, men mer enn nok plass for meg og 1-2 til) for 70.000. Langt fra alle brukte dieselmotorer er driftssikre, selvfølgelig, og selv ville jeg nok plukket den i biter og overhalt rett etter kjøp, men innser at det ikke er et prosjekt alle har tid eller kunnskap til å starte på. Som med alt annet i båt avhenger det av mange variabler og er opp til hvert individs behov.

 

 

 

Høres ut som rett diagnose det, ja :giggle: Jeg ser bevisst ikke på annet enn finn.no i Norge, for jeg vil ikke eie noe som tidligere har vært eid av idioter. Du kan banne på at en person som vil "spare" de få kronene det koster på finn, også har "spart" på mye annet når det kommer til vedlikehold av båten.

 

Nå sporet vi litt av fra gårsdagens trådstarter... Men her er et godt alternativ:

 

http://www.blocket.se/stockholm/Riktigt_fin_Accent_soker_crew_46596287.htm?ca=23_3&w=3

Link to post

En til:

 

http://www.blocket.se/vasternorrland/Albin_78_Cirrus_nr_618_46797700.htm?ca=23_3&w=3

 

... Jeg skal stoppe nå. Uansett kan Blocket være verdt å følge med på utover Finn.

Husk valutakursen + mva. + HK-avg... Men minus pruting.

Prisen inn i Norge kan i NOK godt bli nokså nær annonseprisen i SEK. Men tenk på at du lett seiler en båt hjem fra Skåne eller fra vestkysten. Fra Stockholmsområdet blir det en dyr transport eller en lang tur (også om du går kanalveien som er sakte).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...