Jump to content

kvit gøve under oljepåfyllingslokk volvo penta aq41ad

geggen20

Recommended Posts

Hei eg har fått kjølevann inn i motoren, eg ser det kommer damp opp fra veivhusånding og det er kvit gugge under oljepåfyllingslokket.

Sjøvannspumpen har vert på total overhaling så det kan ikke vere den.

byttet til ny olje når eg overhalte den men den kommer forsatt vann/damp inni motor

Noen som har noen tips om kva som kan vere mulige lekasjeplasser som vann kan komme inni motor?

Vanlige problemer med disse motorane?

Så er det ett rør eg fant som var potte tett som gikk fra ferskvannstanken til turbo, hva er dette røret? er det vannavkjølt turbo på dissa motorane?

håper noen kan hjelpe meg med dette og hvilken deler eg bør sjekke på motoren, den har gått ca 1200timer

Tja, hvis det var oljekjøler burde det vel heller minke på motoroljen, men ikke helt sikker på hva som skjer hvis den lekker.

Men jeg hadde to biler med bensinmotor. Begge hadde sjokoladekrem under påfyllingslokket og jeg tenkte på toppakning, men det minket altså ikke på kjølevæsken. Bilene surret og gikk i mange år uten forbruk av hverken olje eller kjølevæske. Jeg fant ut at det måtte være kondens som ikke fikk luftet seg ut og dermed denne kremen i toppdekselet. Ved oljeskift var oljen sort. Så det er ikke sikkert det er så alvorlig hos deg heller, men for all del, sjekk opp. Denne dampen hørtes ikke helt bra ut.

ja oljen er fremdeles sort når eg peiler den, men i peilepinnen oppover er det kvit gøve. Så er det kvit gøve under påfyllingslokket og damp kommer utav der og utav toppmontert veivhuslufting. Har bygget om veivhusluftinga på motoren fra filter til toppmontert deksel med slange.

Sjønner ikke kor all den kondensen skal komme fra ,den skal vel fordampe etterkvert

Sånn er volvo sine bensinmotorer i 850 (T5) også. Meeen eg hadde nå holdt litt ekstra øye med det. På biler med raskere skiftende temperaturer er det lettere for kondensering en i maskinrom på en båt trur eg.

Få oversikt over evt forbruk på ferskvannet først. Oljekjølere har normalt høyere driftstrykk på olje enn på vann slik at evt lekkasjer vil gi oljefobruk og oljefilm på sjø, så det er mest vanlig med feil på toppakning ved vann i olje. Slik kan sjekkes med sylinderlekkasjetester.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har du prøvd å "tørke" motoren?

Altså kjøre den skikkelig gjennomvarm og se hva som skjer da?

Damper den like mye og har du fortsatt "kvit gøve" noen steder?

Om oljen er fin og blank utenom på peilepinnen og i påfyllingslokket får det meg til å tro at motoren din trenger å bli kjørt. Den har båtverdenens tilsvar til PMS ( parkert motorsykkel syndrom); "rå" motor.

Etter det eg har fått vite av spesialister er att motoren må kjøres i mange timer før kondensen/vannet går utav motor. Så mulig eg ikke har fått ut all vatnet etter eg skiftet vannpumpa. Er ikke sikkert vannpumpa var gåen i det hele tatt, er muli att det bare har vert kondens i motoren hele tiden så eg hadde sluppet å overhale vannpumpa. Det er dieselmotor eg har volvo penta 41.

Hei det går ganske lang tid før motoren er "utdampet"etter en slik lekkasje . Ofte flere timer med drift. så hvis det ikke minker vann på tanken så tror jeg du skal kjøre litt til for å se om det gir seg. . Men hvis det minker så er neste forslag sylinderforingenes o ringer. Det er en del jobb så vi får håpe det ikke er det.

Eg får bare kjøre den noen timer å følge med vann nivået, eg får også følge med oljen å se om den begynne å bli grå. Slik som det er no så virker det som den holder seg svart og vann nivået ikke har minket noe:)

Hei,

Hadde en kamerat som hadde en TAMD31 hvor han fik sjøvann inn i blokka. Her var det simmeringen i sjøvanspumpen som hadde røket. Umulig å se men vannet fulgte akslingen fra sjøvannspumpa inn i motoren. Det kan jo være greit å sjekke ut dette også. Måten han oppdaget det på var at det ble rett og slett for mye olje på motoren, men det er vel ikke problemstillingen her

har overhalt sjøvannspumpen :) så dei som har peiling på dette sir att det tar mange timer med hard gange før man får luftet ut kondensen som evt kunne ha kommet pga sjøvannspumpe lekasje. Så e får kjøre den hardt noen timer for å se om e greie å lufte ut den verste kondensen og se om det minker :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...