geggen20 Startet 29.April.2013 Link til dette innlegget Startet 29.April.2013 Hei eg har fått kjølevann inn i motoren, eg ser det kommer damp opp fra veivhusånding og det er kvit gugge under oljepåfyllingslokket. Sjøvannspumpen har vert på total overhaling så det kan ikke vere den. byttet til ny olje når eg overhalte den men den kommer forsatt vann/damp inni motor Noen som har noen tips om kva som kan vere mulige lekasjeplasser som vann kan komme inni motor? Vanlige problemer med disse motorane? Så er det ett rør eg fant som var potte tett som gikk fra ferskvannstanken til turbo, hva er dette røret? er det vannavkjølt turbo på dissa motorane? håper noen kan hjelpe meg med dette og hvilken deler eg bør sjekke på motoren, den har gått ca 1200timer Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Det kan komme fra både ferskvann og sjøvannside. Har du merket noe lavere nivå på fv sida/ekspansjonstank? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
geggen20 Svart 29.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 nja ikke noe betydlig kansje litt , tror vel mer det kan komme fra sjøvannsiden muligens. Bruker oljekjølern å vere ett problem på dissa her motorane? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Tja, hvis det var oljekjøler burde det vel heller minke på motoroljen, men ikke helt sikker på hva som skjer hvis den lekker. Men jeg hadde to biler med bensinmotor. Begge hadde sjokoladekrem under påfyllingslokket og jeg tenkte på toppakning, men det minket altså ikke på kjølevæsken. Bilene surret og gikk i mange år uten forbruk av hverken olje eller kjølevæske. Jeg fant ut at det måtte være kondens som ikke fikk luftet seg ut og dermed denne kremen i toppdekselet. Ved oljeskift var oljen sort. Så det er ikke sikkert det er så alvorlig hos deg heller, men for all del, sjekk opp. Denne dampen hørtes ikke helt bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 29.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 ja oljen er fremdeles sort når eg peiler den, men i peilepinnen oppover er det kvit gøve. Så er det kvit gøve under påfyllingslokket og damp kommer utav der og utav toppmontert veivhuslufting. Har bygget om veivhusluftinga på motoren fra filter til toppmontert deksel med slange. Sjønner ikke kor all den kondensen skal komme fra ,den skal vel fordampe etterkvert Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Sånn er volvo sine bensinmotorer i 850 (T5) også. Meeen eg hadde nå holdt litt ekstra øye med det. På biler med raskere skiftende temperaturer er det lettere for kondensering en i maskinrom på en båt trur eg. Få oversikt over evt forbruk på ferskvannet først. Oljekjølere har normalt høyere driftstrykk på olje enn på vann slik at evt lekkasjer vil gi oljefobruk og oljefilm på sjø, så det er mest vanlig med feil på toppakning ved vann i olje. Slik kan sjekkes med sylinderlekkasjetester. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
volfro Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Litt eim kommer jo fra alle veivhusluftinger, spørsmålet er jo om det er unormalt mye? Litt kondens rundt påfylling / luftinger er.vel ikke så uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Har du prøvd å "tørke" motoren? Altså kjøre den skikkelig gjennomvarm og se hva som skjer da? Damper den like mye og har du fortsatt "kvit gøve" noen steder? Om oljen er fin og blank utenom på peilepinnen og i påfyllingslokket får det meg til å tro at motoren din trenger å bli kjørt. Den har båtverdenens tilsvar til PMS ( parkert motorsykkel syndrom); "rå" motor. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Har du kjørt korte intervaler i vinter? Tyder på at motoren din trenger en utblåsning. Tørk av guffen kjør motoren litt hardere enn en 85 åring med dårlig syn( ikke vondt ment) tror du er for snill med turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Har du byttet pustefiltrene, slik at de ikke er tette? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Vet ikke om den motoren din er bensin eller, men Volvo sine bensinmotorer har hatt mye problemer med tette oljefelle-tanker. Det gir store trykkproblemer i motoren. Om dette gir kondens vet eg ikkje, men har gitt stort oljeforbruk iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Etter det eg har fått vite av spesialister er att motoren må kjøres i mange timer før kondensen/vannet går utav motor. Så mulig eg ikke har fått ut all vatnet etter eg skiftet vannpumpa. Er ikke sikkert vannpumpa var gåen i det hele tatt, er muli att det bare har vert kondens i motoren hele tiden så eg hadde sluppet å overhale vannpumpa. Det er dieselmotor eg har volvo penta 41. Hei det går ganske lang tid før motoren er "utdampet"etter en slik lekkasje . Ofte flere timer med drift. så hvis det ikke minker vann på tanken så tror jeg du skal kjøre litt til for å se om det gir seg. . Men hvis det minker så er neste forslag sylinderforingenes o ringer. Det er en del jobb så vi får håpe det ikke er det. Eg får bare kjøre den noen timer å følge med vann nivået, eg får også følge med oljen å se om den begynne å bli grå. Slik som det er no så virker det som den holder seg svart og vann nivået ikke har minket noe:) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Hei, Hadde en kamerat som hadde en TAMD31 hvor han fik sjøvann inn i blokka. Her var det simmeringen i sjøvanspumpen som hadde røket. Umulig å se men vannet fulgte akslingen fra sjøvannspumpa inn i motoren. Det kan jo være greit å sjekke ut dette også. Måten han oppdaget det på var at det ble rett og slett for mye olje på motoren, men det er vel ikke problemstillingen her Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 har overhalt sjøvannspumpen :) så dei som har peiling på dette sir att det tar mange timer med hard gange før man får luftet ut kondensen som evt kunne ha kommet pga sjøvannspumpe lekasje. Så e får kjøre den hardt noen timer for å se om e greie å lufte ut den verste kondensen og se om det minker :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.