Jump to content

Tankgiver viser omvendt, tips ønskes.

bella580C

Recommended Posts

Heisann.

Noen som kan gi meg et sikkert svar her ?

Byttet motor i år. Gammel motor hva Yamaha. Ny motor er Mercury.

Nå viser instrumenter på Mercury omvendt, altså tom når tank er full.

Hvilken type må jeg kjøpe og hvilken OHM ?

På Biltema kansje ?

Slik er tankgiver nå.

bilde

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Kan dessverre ikke gi et 100% sikkert svar, men. Giveren kan jeg se av bildet er av merke VDO. Ser at Watski fører dette merket, men at dagens tankmålere av dette merket opererer på ulike motstandsverdier, blant annet ett på 90-0,5 ohm, og et annet på 10-180 ohm.

Anbefaler at du måler på giveren din hvilken motstand den har når tanken er full hav tom. Da har du fasit for hvilken tankmåler du skal ha.

Hvis instrumentet viser tomt når tanken er full, og omvendt, så har du feil polaritet på koblingene også. Dette kan være en showstopper for denne kombinasjon av giver og instrument dersom minus er koblet til gods i enten instrumentet eller sensoren. Ellers kunne du kanskje bare snudd polariteten...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Feil polaritet? Nøy deg med å si at det er lurt å bruke giveren tiltenkt instrumentet du har i dashen.

Tips til trådstarter: Skaff deg et multimeter om du ikke allerede har et. Koster ikke stort. Veldig kjekt å ha liggende i båten. Mål så den ohmske verdien på den giveren du har når instrumentet viser full og tom tank. Voila! Du har verdiene som tankgiveren din skal ha. Forutsetter selvsagt at pluss og minus er koblet korrekt på instrumentet.

Feil polaritet? Nøy deg med å si at det er lurt å bruke giveren tiltenkt instrumentet du har i dashen.

Gjerne det.

Du har ikke nødvendigvis feil polaritet. Dersom det er en ren ohmsk giver slik som tidligere antatt, og jeg vil det er mest sannsynlig, så spiller det ingen rolle hvilken polaritet det er.

Hvis vi forutsetter at giveren er et potensiometer, og instrumentet går feil vei når tanken fylles/tømmes, så ville man kunne få instrumentet til å gå rett vei ved å snu polariteten på pluss og minus til potensiometeret. Forutsetningen er man har tilgang til alle tre tilkoblingene på potensiometeret, men jeg vet ikke om man vanligvis har det?

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Europa bruker vel 0-180 ohm mens USA bruker 240-30 Ohm.

Så man må bytte giver eller instrument da vel hvis det ikke går an å velge standard i instrumentet ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hvis vi forutsetter at giveren er et potensiometer, og instrumentet går feil vei når tanken fylles/tømmes, så ville man kunne få instrumentet til å gå rett vei ved å snu polariteten på pluss og minus til potensiometeret. Forutsetningen er man har tilgang til alle tre tilkoblingene på potensiometeret, men jeg vet ikke om man vanligvis har det?

De aller fleste givere jeg har sett er rene ohmske givere. På en 10-180 ohms giver vil motstanden være 10 ohm når tanken er tom og 180 ohm når tanken er full. Måleren vil vise fra tom til full avhengig av hvilken strøm som går gjennom målesløyfen, og strømstyrken vil ikke endre seg om du bytter polaritet.

Som en vil se av linkene under krever ulike drivstoffmålere fra VDO ulike givere.

http://www.watski.no/-Drivstoffmaler-vippearm-VDO-viewline-11eBo

http://www.watski.no/Drivstoffmaler-roergiver-VDO-viewline-11Mr1

Europa bruker vel 0-180 ohm mens USA bruker 240-30 Ohm.

Så man må bytte giver eller instrument da vel hvis det ikke går an å velge standard i instrumentet ?

Ja eller gå igang med en eller annen form for modifisering innebefattet loddebolt og en masse mekking. Koster giverne 5000 spenn er det kanskje verdt det? Men det gjør de jo ikke, vi har jo ebay. :)

det vil vel ikke hjelpe med en omvendt 180 ohms vippegiver dersom instrumentet skal ha 240 ohm ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

200 ohm, evt. 2k. Måle på ledningene ja når de er frakoblet instrument kanskje.

Redigert av teerex (see edit history)

Multimeteret stilles på ohm Ω. Du bør utføre målingen enten med tom eller full tank for å få en god pekepinn på hvilken skala du måler. Er f.eks. Tanken full og du måler 180 ohm kan du gå ut fra at giveren er 10-180 ohm og skaffe deg måler som passer for dette. Måler du derimot 30 ohm ved full tank så er giveren med stor sannsynlighet 240-30 ohm.

Ja, du måler de to ledningene til giveren, de må kobles fra instrumentet før du måler

Må si meg enig med teerex her. Dagens instrumenter er som de jeg linket til beskyttet mot polaritetsfeil på driftsspenningen. Er instrumentene laget for ohmske givere så er det ohms lov som gjelder, og så vidt jeg vet er den loven trådt i kraft de fleste plasser.

Saken er at instrumentet ikke måler motstanden, men spenningen over motstanden. Og en spenning hadde fremdeles polaritet sist jeg sjekket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...