bella580C Startet 29.April.2013 Link til dette innlegget Startet 29.April.2013 Heisann. Noen som kan gi meg et sikkert svar her ? Byttet motor i år. Gammel motor hva Yamaha. Ny motor er Mercury. Nå viser instrumenter på Mercury omvendt, altså tom når tank er full. Hvilken type må jeg kjøpe og hvilken OHM ? På Biltema kansje ? Slik er tankgiver nå. Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
bella580C Svart 29.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Okei, fant noe på nettet. Tankgivere kan fåes i to typer. Område E : 0-180 Ohm Område A : 240-30 Ohm. Hva har jeg nå ? Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Jo9 Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Kan dessverre ikke gi et 100% sikkert svar, men. Giveren kan jeg se av bildet er av merke VDO. Ser at Watski fører dette merket, men at dagens tankmålere av dette merket opererer på ulike motstandsverdier, blant annet ett på 90-0,5 ohm, og et annet på 10-180 ohm. Anbefaler at du måler på giveren din hvilken motstand den har når tanken er full hav tom. Da har du fasit for hvilken tankmåler du skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Alternativt om du vet hvilke verdier den måleren du har nå bruker. Hvis den f.eks er merket 240-30 ohm trenger du en 10-180 ohm for å vise rett. (Siden den visermotsatt nå) Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Hørt om multimeter? :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 (redigert) Hvis instrumentet viser tomt når tanken er full, og omvendt, så har du feil polaritet på koblingene også. Dette kan være en showstopper for denne kombinasjon av giver og instrument dersom minus er koblet til gods i enten instrumentet eller sensoren. Ellers kunne du kanskje bare snudd polariteten... Redigert 29.April.2013 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Audiquattro Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Feil polaritet? Nøy deg med å si at det er lurt å bruke giveren tiltenkt instrumentet du har i dashen. Tips til trådstarter: Skaff deg et multimeter om du ikke allerede har et. Koster ikke stort. Veldig kjekt å ha liggende i båten. Mål så den ohmske verdien på den giveren du har når instrumentet viser full og tom tank. Voila! Du har verdiene som tankgiveren din skal ha. Forutsetter selvsagt at pluss og minus er koblet korrekt på instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Du har ikke nødvendigvis feil polaritet. Dersom det er en ren ohmsk giver slik som tidligere antatt, og jeg vil det er mest sannsynlig, så spiller det ingen rolle hvilken polaritet det er. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 (redigert) Feil polaritet? Nøy deg med å si at det er lurt å bruke giveren tiltenkt instrumentet du har i dashen. Gjerne det. Du har ikke nødvendigvis feil polaritet. Dersom det er en ren ohmsk giver slik som tidligere antatt, og jeg vil det er mest sannsynlig, så spiller det ingen rolle hvilken polaritet det er. Hvis vi forutsetter at giveren er et potensiometer, og instrumentet går feil vei når tanken fylles/tømmes, så ville man kunne få instrumentet til å gå rett vei ved å snu polariteten på pluss og minus til potensiometeret. Forutsetningen er man har tilgang til alle tre tilkoblingene på potensiometeret, men jeg vet ikke om man vanligvis har det? Redigert 29.April.2013 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Audiquattro Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Sorry, men det hadde bare blitt ball av den enkle grunn at giverne IKKE er enten 180-0 eller 0-180. Instrumentene er avstemt etter sære motstandsverdier avhengig av produsent. Google og du vil skjønne. :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 (redigert) Europa bruker vel 0-180 ohm mens USA bruker 240-30 Ohm. Så man må bytte giver eller instrument da vel hvis det ikke går an å velge standard i instrumentet ? Redigert 29.April.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jo9 Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Hvis vi forutsetter at giveren er et potensiometer, og instrumentet går feil vei når tanken fylles/tømmes, så ville man kunne få instrumentet til å gå rett vei ved å snu polariteten på pluss og minus til potensiometeret. Forutsetningen er man har tilgang til alle tre tilkoblingene på potensiometeret, men jeg vet ikke om man vanligvis har det? De aller fleste givere jeg har sett er rene ohmske givere. På en 10-180 ohms giver vil motstanden være 10 ohm når tanken er tom og 180 ohm når tanken er full. Måleren vil vise fra tom til full avhengig av hvilken strøm som går gjennom målesløyfen, og strømstyrken vil ikke endre seg om du bytter polaritet. Som en vil se av linkene under krever ulike drivstoffmålere fra VDO ulike givere. http://www.watski.no/-Drivstoffmaler-vippearm-VDO-viewline-11eBo http://www.watski.no/Drivstoffmaler-roergiver-VDO-viewline-11Mr1 Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Europa bruker vel 0-180 ohm mens USA bruker 240-30 Ohm. Så man må bytte giver eller instrument da vel hvis det ikke går an å velge standard i instrumentet ? Ja eller gå igang med en eller annen form for modifisering innebefattet loddebolt og en masse mekking. Koster giverne 5000 spenn er det kanskje verdt det? Men det gjør de jo ikke, vi har jo ebay. :) Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 strømstyrken vil ikke endre seg om du bytter polaritet.Jo de vil gå andre vei hvis man bytter polaritet på instrumentet. Men som sagt det blir bare ball av grunner nevnt over. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 en motstand har da ingen polaritet Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Er det stavgiver er du fuct. Om det er vippegiver derimot så er saken grei mht retning. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 det vil vel ikke hjelpe med en omvendt 180 ohms vippegiver dersom instrumentet skal ha 240 ohm ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jo9 Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Må si meg enig med teerex her. Dagens instrumenter er som de jeg linket til beskyttet mot polaritetsfeil på driftsspenningen. Er instrumentene laget for ohmske givere så er det ohms lov som gjelder, og så vidt jeg vet er den loven trådt i kraft de fleste plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 nei, du får lese en gang til Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 29.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Har et slikt multimeter, men hva skal bryter stå på ? Skal jeg måle de to ledninger som går til giveren ? Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Teerex Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 (redigert) 200 ohm, evt. 2k. Måle på ledningene ja når de er frakoblet instrument kanskje. Redigert 29.April.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jo9 Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Multimeteret stilles på ohm Ω. Du bør utføre målingen enten med tom eller full tank for å få en god pekepinn på hvilken skala du måler. Er f.eks. Tanken full og du måler 180 ohm kan du gå ut fra at giveren er 10-180 ohm og skaffe deg måler som passer for dette. Måler du derimot 30 ohm ved full tank så er giveren med stor sannsynlighet 240-30 ohm. Ja, du måler de to ledningene til giveren, de må kobles fra instrumentet før du måler Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Må si meg enig med teerex her. Dagens instrumenter er som de jeg linket til beskyttet mot polaritetsfeil på driftsspenningen. Er instrumentene laget for ohmske givere så er det ohms lov som gjelder, og så vidt jeg vet er den loven trådt i kraft de fleste plasser. Saken er at instrumentet ikke måler motstanden, men spenningen over motstanden. Og en spenning hadde fremdeles polaritet sist jeg sjekket. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
El83 Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Sett instumentet på Ohm, mål på de 2 ledningen som går til giver. Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 29.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Ok, sjekker i morgen tidlig Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.