Artekno Startet 29.April.2013 Link til dette innlegget Startet 29.April.2013 Jeg har en båt hvor "forbruksbatteriet" er et 80Ah "marine" (??) startbatteri. Og startbatteriet er... et kliss makent et. Batteriene er plassert under stikkøya til styrbord med bare så der tilfredsstillende ventilasjon (utbedres). Det er begrenset plass i høyde og lengde, og batteriene er satt etter hverandre i lengden. Et Biltema 100Ah fritidsbatteri jeg har stående blir for langt og for høyt til å sette inn (toppmonterte poler). Jeg vurderer å finne et lavere fritidsbatteri, samt vurdere et mindre startbatteri av type Optima e.l. så jeg kan få på plass et større (lengre) fritidsbatteri i kassa. Jeg kan kanskje sette fritidsbatteriet/-ene et annet sted i båten, men jeg ønsker primært å ha det i den oppvarmede kabinen da båten ligger i boblehavn om vinteren med strøm og varme på. Hvor stort, eller hvor lite, startbatteri er forsvarlig til å snurre i gang min Volvo Penta D1-13 (2 syl. 12 hk diesel)? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
StorStas Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Jeg har et 55ah startbatteri (vanlig bly/syre) på min D2-40. Jeg vil si at 45ah er en bra størrelse for din motor. Du kan nok klare deg med et som er ennå litt mindre, men da blir det små marginer om du trenger litt ekstra kraft en dag. Optima er “overkill”, og ihvertfall bra nok... Om du skal kjøpe nytt, så kan AGM/GEL batterier legges ned eller settes på høykant, hvis det er ønskelig. Batterier har for øvrig bare godt av å stå kaldt, så du behøver ikke å ha de i den oppvarmede kabinen pga. temperaturen ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 29.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Det ante meg at 80Ah er overkill som rent startbatteri på lille motoren min. Så får jeg vel litt bedre plass til et forbruksbatteri. Har veldig gode erfaringer med Optima som kaldstartbatteri på traktor, om vinteren. Men neppe et realistisk bilde av behovet mitt nei. Gel-batterier er lukket og vil derfor ikke kunne gasse? Kaldt som i -15C har ingen batterier godt av i lengden, og inne i kabinen står det kun frostvakt så temperaturen er i beste fall over nullen gjennom hele vinteren. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
StorStas Svart 29.April.2013 Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 GEL batterier er tette (hvis de ikke overlades, da kan alle batterier gasse...), og kan monteres liggende ja. Du kan spørre forhandleren for sikkerhets skyld, men f.eks. Sønnak reklamerer med at batteriene er lekkasjesikre og kan monteres liggende: http://www.sonnak.com/produkter/batbatteri/exide-equipment-gel Har hatt AGM batterier montert liggende i flere år uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.