Jump to content

Spørsmål angående vakthold i havna

tom-ass

Recommended Posts

Hei. Jeg er bryggesjef i havna vår, den ligger godt inn på Østlandet ved et ferskvann. Vi har i flere år brukt vektertjeneste til vakthold på brygga, såkalt mobilt vakthold, der vekter er innom på bryggene 2 ganger hver natt, til forskjellig tid. Dette gir økt sikkerhet for båteiere, pluss at det gir redusert forsikringspremie.

Men nå vurderer vi andre løsninger.

Eget vakthold er uaktuelt, selv om jeg vet det er ganske normalt bortover. Hva med overvåkning? Har sett at det er ganske vanlig bortover, men mulig det er for egen interesse og det er vakthold i tillegg.

En annen ting er hva som trengs, og hva det koster.

Synspunkter og erfaringer?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Enig med Puddingen. Østeuropeere og andre kriminelle driter i om de blir filmet. Vi vurderte også kamera overvåking i havnen vår, men fikk beskjed om at det var en vanskelig bevisbyrde og bevise noe med kamera overvåking. Litt hettegensere, tildekket bilskilt osv, så står dere like langt..

Nei, frem med balltreet, det funker.. :wink:

Ei båthavn jeg brukte før gikk over til videoovervåking å det fungerer strålende. Det var heller ikke spesielt dyrt. En person bytter bånd med jevne mellomrom og båndene blir tatt over etter ca tre uker slik at den enkelte bør være innom å sjekke båten sin hver 14de dag, noe som egentlig bure være naturlig for de fleste.

Disse båtvaktene er et sabla amaras for den enkelte og vakttiden er bare noen få timer pr døgn. Østeuropeerne å de andre kriminelle kommer likegjerne etter at vaktiden er over eller etter av vaktsesongen er over. videoovervåkningen er på vakt hele døgnet hele året, her økes sikkerheten betydelig, spesielt målt opp i mot deres nåværende ordning med kanskje 10 minutter vakthold pr døgn.

Jeg er i en ganske stor havn der det er umulig å kjenne alle, her har faktisk en av vaktene uvitende hjulpet en tyv med å laste en båt på hengeren... De groveste tyveriene hos oss har skjedd vinterstid fra båter i opplag utenfor vaktsesongen.

Jeg ville ha byttet til kameraovervåking på sekundet om det var jeg som tok slike beslutninger.

Men får en stoppet tyvene, eller funnet igjen tyvegodset ved hjelp av kamera overvåking ?

Det har en preventiv virkning på gutte streker, men ikke på de virkelige kyniske..

Er ellers enig med deg at natte vakten er noe herk..

Men i en stor forening blir det ikke så mange vakter på hvert medlem..

Men får en stoppet tyvene, eller funnet igjen tyvegodset ved hjelp av kamera overvåking ?

Det har en preventiv virkning på gutte streker, men ikke på de virkelige kyniske..

De virkelig kyniske tyvene får du ikke stoppet punktum, de er frekke nok til å kjøre "verkstedbil" inn i havna på blanke formiddagen å demontere både motor og drev. Kamera vil dokumentere alt som skjer i havna, på bryggene, parkeringen og opplaget. ikke alle vil kunne identifiseres men sjansene for å oppklare et tyveri øker jo betraktelig.

Forslag til løsning: Axis IP kamera med pan, tilt og zoom. Lagring via en liten webserver som kan acceseres hjemmefra. Alle bevegelser kan du få opp som en Mail på mob/ nettbrett. Det kan også trigges blinking med lamper som sitter på husvegg. Så ville jeg satt opp en bom der brukere har egne brikker for åpning. En investering som vil være god tror jeg. Du kan også ta betalt pr mnd av de som har båtplass, og de kan få tilgang til å logge seg på kamera og se sin båtplass.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Vet ikke hva man forventer å få igjen for pengene med videoovervåkning, men er det store områder så er det en utfordring å få god gjennkjennelse.

Må man gjenneom en "sluselignende" løsning så kan man her ha gjennkjenning med oversiktsbilder på det øvrige området

Uansett så er det regler på hvor lenge du kan lagre bildene.

God belysning er preventivt og får dere fysisk sperring med f.eks. bom, gjerde og kortleser så er det effektivt.

(De fleste tyver liker ikke å bli belyst og må de bære tyvegodset langt så kan det stoppe dem).

Uansett så kan alle tiltak tilsammen gi mindre eller ingen tyverier.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Vanskelig spørsmål dette.

Ingen sitter natten lang å passer på parkeringsplasser eller campingplasser, så rart at båtfolk sitter å passer på båthavner. Er det bogstavelig talt verd å sette inn ca 120 dagsverk (nattevakter) sammenlignet med statistsisk forventet tap etter forsikringsutbetaling. Dog er det naturligvis også følelsemessige og praktiske sider ved å miste f.eks en påhenger midt i båtsesongen, men det er nå likevel et tankekors at det hver eneste natt sitter folk i vik etter vik nedover kysten.

Bare husk at om du har tre fie kameraer som ser hele området så er det lite trolig at du vil gjennkjenne noen (spesielt når det er mørkt).

(Den kraftige digitale zoomen som man ser på Tv serier og som gir sylskarpe bilder etterpå finnes bare i TV seriene :ghost: )

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Når det er overvåking, så må det være nok. Er det havnen som får noe fordeler forsikringsmessig.. Jeg blir jaget ut på vakt en gang i året, uten at det gjennspeiles i forsikringene..

Hvis en har forsikring, bryggene er låst og det er overvåkning, så må vel man kunne si at man har vært føre var?

Hvis båten også er låst, både for å komme inn i og til bryggen??

får være grenser synes jeg! Veldig lite fornøyd med at jeg i år blir plaget midt i ferien min med vakt i havna!

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

I havna jeg holder til er det kameraovervåkning. Disse dekker landgangen til to flytebrygger per kamera pluss parkeringsplass og der båtene heises opp. Kameraene er inni en glasskuppel og svinger fra brygge til brygge. Gjerne de ikke får med seg hva som skjer på den og den brygga, men de står såpass nærme at de i alle fall får med seg hvem som går ut på bryggene. Havna er godt belyst nattestid, så eventuelle banditter må ty til finnlandshette eller cowboyhatt for å være anonyme. Har forstått det slik at havna tidligere brukte et firma til å ta seg av overvåkningen, men nå har sagt opp avtalen og beholdt utstyret og tar opp overvåkningen selv. I tillegg har de en ivrig båtboer i havna som bidrar alt for mye (hilsen lange netter med å fendre om og forsterke fortøyningen av slakke båteieres båter i vinterstormene).

Camera bare dokumenterer tyveriene om det ikke sitter noen og følger med på monitoren..

Sant, men de virker mer avskrekkende enn om det ikke er kamera montert. Forsikringsmessig sett kommer også en kameraovervåket havn gunstigere ut, for min del slo de av nesten tusenlappen i forsikringspremie på grunn av kameraovervåkningen i havna.

På tross av overvåkning, for ca. en måned siden var det noen som stakk av med dyre fortøyninger til en av seilbåtene på brygga, mens det var andre folk og jobbet i båtene på samme brygge. Det er mange turgåere som går ut på bryggene og drømmer seg bort med å se på båtene som ligger der. Dumt om man skal begynne å mistenke alle, men det er fort gjort å nykke med seg ting om ikke det er folk tilstede og følger med. Vil tro det er lurt å komme i snakk med folka på brygga man ligger, da vet man hvem som eier hva og kan si fra om man oppdager uregelmessigheter.

Jeg har i grunn bare et valg, avtalen med mobilt vakthold har gått ut og firmaet har lagt ned ruta som havna er på. Eget vakthold med medlemmer er uaktuelt. Da blir det nok overvåkning.

Litt usikker på hva slags kamera og utsyr som trengs, kanskje det beste er å få fagfolk til å komme på befaring, og få pris på ferdig oppsatt utstyr, klart til bruk.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg jobber i sikkerhetsbransjen selv og vet at mobilt vakthold fungerer. En ting er at vekteren bare er der ca 10 min, men det preventive går mer i at de ikke vet når vekter kommer.

Firmaet jeg jobber i prøver hele tiden å forandre rutene slik at vekters ankomst blir til varierete tider.

Skulle dere ha noen annen form for vakthold så er kamera å foretrekke. Før i tiden så tok kameraet opp det som sjedde og du kunne i ettetid se på filmen å finne ut hva som hadde sjedd.

Etter som tiden har gått og flere og flere har kamera så funker dette dårlig. De kommer med sjålne bilskilt og utkledd som Jørgen Hattemaker slik at ingen i ettertid kjenner dem igjen.

Er det dårlig belysning i havnen så er gjerne kvaliteten på filmen tilsvarende dårlig.

Så en liten anbefaling:

Det nye vi selger i dag er IP kamera med direkte overvåkning av alarmstasjon. Da kan du på forhånd gi bedsjed hvilke tider på døgnet du ønsker at alarmstasjonen skal følge ekstra godt med.

Eksempel: Du har bedt om full overvåkning mellom kl 23-06. Bevegelses sensorer i kamera vil da fange opp varme og bevegelse som gir alarm inn til vaktselskapet. En operatør begynner da å se på hva som skjer live og vurdere deretter om vekter/politi skal sendes til stedet for å sjekke forholdet. Om ønskelig kan en høytaler tilknyttes systemet og vi kan snakke til de som er observert.

Dyr, trær i vind og viggende båter har ingen betydning for systemet.

De stedene vi har dette i dag så har det en utrolig stor effekt. Flere er blitt tatt på fersken og mye skade er blitt unngått.

Det fine med dette er at det ikke trenger å koste noe mer enn ordningen dere har i dag. Trolig mindre.

Her i Oslo blir alt som ikke er limt fast stjålet har jeg inntrykk av... sykkelseter, sykkellykter til 40 kr fra biltema, bakhjulet på sykkelen min, deretter resten av sykkelen da jeg hadde kjøpt nytt hjul, alle kronestykkene fra myntinnkastet i vaskekjelleren, vinkelsliperen (men noen hadde lagt igjen dn boltesaks...)... prøvde å ta bilen min, men de ødela bare tenningslåsen...

Har ikke hatt båt her før, men fra søndag av er det en ting til å bekymre seg for :-) nutek sitt opplegg høres jo ikke dumt ut nei, mer tro på det enn mye annet. Etter hva jeg har erfart driter dem i om de blir filmet eller sett så lenge det ikke får særlige konsekvenser for dem, så om politiet kan være på pletten asap er det jo strålende

Baltic-pappa

video overvåking er vell etter dagens regler ikke tillatt? veit ikke helt hvordan det fungerer i båthavn men jeg har ihvertfall ikke lov og sette opp video kamera på utsiden av ingangsdøren min pga medietilsynet ( eller no ) for da kan jeg klare og filme folk som går langs gata osv osv osv. jeg syntes uansett at det og sitte 2 netter i året båtvakt i havna er helt greit :)

Video overvåkning av offentlig området har du ikke lov til, med eget anlegg kan du overvåke. Se www.datatilsynet.no

Å overføre bildene til et vaktselskap kan vær effektivt.

Har selv vært med å levert dette selv da det var analoge systemer med overføring på isdn, med gode resultater.

Skal du ha deteksjon som overfører bildene så er ikke det så enkelt som beskrevet, men det kan løses.

Det som er viktig med valg av løsning er å ikke "låse dere" ( bli avhengig) av et vaktselskap. Det kan bli kostbart i lengden.

Glem ikke belysning. Blir det for mørkt og store avstander så blir det ikke bra bilder med ip kameraer uansett hva en eller annen selger sier. Belysning er preventivt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...