Jump to content

Pantry- hvor er best plassering

Frivakten

Recommended Posts

:confused: Vi skal kjøpe båt for første gang. Vi har funnet det pussig at t.o.m. store båter opptil 30 fot er så ulike med planløsningen. F.eks. versjon "1-roms" har soverom, kjøkken m/ sp.plass en trapp ned fra førerhuset, mens versjon "2-roms" har eget soverom trappen ned fra førerhuset som er førerhus, kjøkken m/ sp.plass. Jeg trodde at generasjoner med båtfolk hadde funnet en mal i.h.t. båtstørrelsen. Hva skal vi velge og hav er mest populært. Vi er fam på 4 m/ 2 mindre barn.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Min erfaring er at Daycruisere har pantry oppe ved sittegruppe og førerposisjonen, mens Cabincruisere har pantry under dekk. Sistnevnte er tur og overnattingsbåt der soveplass og sittegruppe under tak er prioritert, mens Daycruisere er typisk dagstur båt der uteliv og soling er hovedbeskjeftigelsen. Uansett hva du velger, pass på å ha full ståhøyde ved pantryet, ingen klarer over tid å stå bøyd hverken ved matlaging elleroppvask.

Mvh. Leif

Her finner du de fleste kombinasjoner, selv om det er visse "standardløsninger". Båtmessen på Lillestrøm står for døren, så jeg vil anbefale at du tar med fruen og kikker, så vil dere få et inntrykk av hva som kan fungere best for dere (selv om dere nødvendigvis ikke skal kjøpe ny båt).

Noen sverger til pantry oppe pga. bedre utluftingsmuligheter, enten det er type åpen båt eller lukket med styrehussalong. På sistnevnte er det gjerne stor skyvedør mot akterdekk samt sidevinduer som kan åpnes. Nesten alle nyere lukkede båter (med eller uten FB) som er produsert i Norge eller Sverige har pantryet i salongen oppe. Eneste unntak jeg kan komme på i farten er Forbina 40. Ser du derimot på tilsvarende lukkede engelske båter er gjerne pantryet under dekk (Princess, Sealine osv).

For mer åpne "solskinnsbåter" er det mer sammensatt. På de minste båtene finner du stort sett pantryet ute, de litt større skandinaviske har også i stor grad pantryet ute (Nidelv, Scand 360, Joda), men ikke alle - Windy har f.eks. konsekvent pantryet inne - på de minste båtene ved negangen fra dekk (gir bedre utluftingsmuligheter), på de litt større helt under dekk. Engelske båter av denne typen har gjennomgående samme løsning som Windy.

Bak de ulike løsningene ligger minst to konsepter - ett som betrakter matalging som noe sosialt som flere kan delta i, og hvor det er ønskelig at de som lager mat i størst mulig grad kan være sammen med de andre ombord. Og det motsatte - hvor det er ønskelig å flytte "kjøkkenet" unna salongen og hvor en gjerne samtidig får et større pantry. Hva som er best finnes det neppe noe svar på - det blir gjerne en smakssak. Vi har en "solskinnsbåt" med et romslig pantry under dekk, og synes det fungerer veldig bra. Dog må det vel sies at tilberedning av mat ikke er detr vi bruker mest tid på ombord. Skulle vi hatt en "salongsbåt" (ev. m/FB) tror jeg nok at fruen også her ville valgt "Forbinaløsningen" med pantry under dekk, se bilde.

Bilde

Lykke til med båtkjøpet :smiley:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1064/Bilder_fra_2003_415.jpg

Her prøver jeg å vise hvordan dette er løst i en ny Scand 29 Baltic. Pentryet er plassert nede i cabinen på babord side, sittegruppa er nede til styrbord. Gasskomfyren er plassert nærmest åpningen. De store skyvelukene slipper også inn lys når de er lukket, men er ikke gjennomsiktig. Den store åpningen gjør at en får god kontakt mellom begge sittegruppene (cabinen og cockpit) og med henne :wink::lol: som tilbereder maten. Ved behov for fred fra guttene lukker man bare igjen skyvelukene. Perfekt!

Fra pentryet får en god oversikt over hele båten, bortsett fra aktercabinen, og en har god utsikt gjennom sidevinduene, til begge sider! Denne løsningen fungerer aldeles utmerket :yesnod:

Har også solskinnsbaåt med pantry nede. Går å vurderer lukket båt og vil nok da ha en løsning alla Forbina 40. Dette må vel også de norske båtbyggerne kunne tilby som ett alternativ. På dagens båt har vi gassgrill på badeplattformen hvor de fleste middager tilbredes. Ellers funker det fint med avtrekk nede. Håper å få tid til en tur på messa neste helg. :cool:

Min 30 fots snekke har pentry nede med skikkelig vifte som drar vekk matos.

Fruen satte som krav at pentry skulle ligge nede. Der har vi også en dinette (en spisegruppe) hvis vi ønsker å spise nede.

Med et pentry på 50 x 120 er det god boltreplass for fruen, og med dinetten bak er det også her muligheter å bruke som arbeidsbenk. Vi spiser alltid oppe, hvor Elwaroen har to sittegrupper med bord på hver sin side. Med en bredde på 3.20 gir det god boltreplass selv for en stor famile.

Vi hadde før pentry oppe i gamle Astor (Marex Suncruiser 27), noe fruen følte var tungvint når venner var med på tur. Da måtte hun stå å lage mat mens alle tråkket rundt.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Vi har pentry nede, sparer mye plass ute på det. Vi spiser også stort sett alltid nede, da vi med 5 barn trenger noget plass, og trenger å rydde vekk mesteparten av mannskapet når det skal ryddes av (ut med dem....) Fungerer veldig greit det !!

Stekeos, fett etc., sliter ikke vi med, vi åpner luka i cabintak, samt åpner 1-2 vinduer når det skal stekes egg og bacon etc...

Et annet moment er at vi slipper å dra på så mye ut, da alt er nede i cabin av dekketøy, mat, kjøleskap (kjøleskapet ute er forbeholdt godt drikke) etc.

Min erfaring er at Daycruisere har pantry oppe ved sittegruppe og førerposisjonen, mens Cabincruisere har pantry under dekk. Sistnevnte er tur og overnattingsbåt der soveplass og sittegruppe under tak er prioritert, mens Daycruisere er typisk dagstur båt der uteliv og soling er hovedbeskjeftigelsen. Uansett hva du velger, pass på å ha full ståhøyde ved pantryet, ingen klarer over tid å stå bøyd hverken ved matlaging elleroppvask.

Mvh. Leif

<{POST_SNAPBACK}>

En liten teori:

Kontinentalt + britisk + amerikansk fabrikat = byssa oftest nede?

Skandinavisk fabrikat = byssa oftest oppe?

Riktig/galt?

Har selv bare "en etasje" så problemstillingen er ikke så veldig interessant :smiley:

Vi hadde pantryet nede i forrige båt; en Scand Nordic. Var ikke særlig fornøyd med dette da det var tungvint å dra all mat og utstyr opp til spiseplassen og ned igjen for hvert måltid. Mørkt og usosialt var det også å stå der å lage mat, og som mange har sagt; luftmulighetene gjorde at det lett blei avsatt stekeos i tekstiler og skott. :nonod:

Når vi skulle bytte båt var "pantry oppe" ett av kravene, og det har vi fått. Er godt fornøyd med oppe-løsningen og finner ingen negative sider ved dette. :smiley:

Konklusjon; har prøvd begge og foretrekker klart "oppe-pantry" :cheers:

M/Y Ellen Marie

Jeg tror at dette kommer litt an på størrelse og "åpenhet". I vår gamle Viksund er pantry ned/inne. Jeg har alltid irritert meg over å måtte lempe all mat og diverse ned der, inn gjennom luken, forbi kravlende Chrapyler etc. Det hadde jo vært mye enklere om all forføyelse over nytelsesmidler fant sted i cockpit'en. Slik var deet i vår Nidelv 24 og deet syntes vi var bedre.

I Hangarskibet er byssa også nede, men nå med større plass, og en god bred hylle mot salongen som foreriet kan "mellomlagres" på før det settes på bordet. Om ikke den som sitter nærmest sender videre. Det ser ut til å fungere helt greit. På den andre side, med byssa oppe kunne vi hatt en lugar til der byssa er nå ... hmmm... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Vi hadde pantryet nede i forrige båt; en Scand Nordic.  Var ikke særlig fornøyd med dette da det var tungvint å dra all mat og utstyr opp til spiseplassen og ned igjen for hvert måltid.  Mørkt og usosialt var det også å stå der å lage mat, og som mange har sagt; luftmulighetene gjorde at det lett blei avsatt stekeos i tekstiler og skott. :nonod:

Når vi skulle bytte båt var "pantry oppe" ett av kravene, og det har vi fått.  Er godt fornøyd med oppe-løsningen og finner ingen negative sider ved dette. :smiley:

M/Y Ellen Marie

Kunne ikke sagt det bedre. Kjøkken på soverommet blir neppe aktuelt for meg.

I stedet for mørkt og usosialt får man det lyst og sosialt og med full oversikt over både land og vann.

Lotus

Vi hadde pantryet nede i forrige båt; en Scand Nordic.  Var ikke særlig fornøyd med dette da det var tungvint å dra all mat og utstyr opp til spiseplassen og ned igjen for hvert måltid.  Mørkt og usosialt var det også å stå der å lage mat, og som mange har sagt; luftmulighetene gjorde at det lett blei avsatt stekeos i tekstiler og skott. :nonod:

Når vi skulle bytte båt var "pantry oppe" ett av kravene, og det har vi fått.  Er godt fornøyd med oppe-løsningen og finner ingen negative sider ved dette. :smiley:

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Så uenig kan man være.... . Har hatt samme båt og var særdeles førnøyd med bysseløsning nede. God lufting når skyvedører var åpne. Mørkt og trist?

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2402/Cabini.JPG

Har også bekjente med Baltic som har flytta byssa ned fordi de mener det er mye bedre.

Redigert av OLPI (see edit history)

Ja mørkt hull, matos og fett langt inn i dyna.

Og ungene da. Sperret inne i en bue nede i et trangt hull og bare venter på å få kommet seg opp i fri luft. :smiley:

Bilde

Lyst, trivelig, riktig høyde og avlastningsplass:

Bilde

Enda lysere og trviligere, men uten avlastningsplass.

Bilde

Nidelv 320 har pentryet oppe og plass så det holder:

Bilde

Se på plantegningen for Nidelv 320. Glimrede plass ikke sant?

Bilde

Skulle du ødelagt denne flotte plassen nedenunder ved å ha kjøkken i dobbeltsenga?

Bilde

Smaken er som baken, men jeg vet hva jeg velger. Bli jaget ned i et mørkt hull for å spise eller vaske opp? Ikke denne gutten.

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)

Lyst, trivelig, riktig høyde og avlastningsplass:

Bilde

Men det var da fryktelig trangt?? Her må man jaggu sitte i ro under HELE måltidet og aldri gå fra bordet før ALLE er ferdige. Godt for oppdragelsen kanskje, men Worses ufyseligheter hadde aldri hatt tålmodighet til den løsningen der ... :nonod:

Gå fra borde før alle er ferdige? Ser ikke problemstillingen. Reis deg opp, ta et steg ut på dollbordet. Ut i det fri. :smiley:

Eller er det ned i forkabinen? Like enkelt. Færre til bords? Slå inn bordet til halv lengde.

Ungene i buen bak. Mor i omvendt førersete. Far foran pentryet med full kontroll. Far setter seg ved siden av mor i førersetet. Far må riktignok reise seg for at mor skal komme ut, men far og mor kan utmerket godt bytte plass. Far liker å sitte lenge ved bordet. Han ser ikke problemet ditt. Ungene kan sprette hvor som helst når som helst og ser heller ikke problemet ditt.

Ikke lag problemer der det ikke finnes problemer. Prat heller om problemene du får ved å ødelegge en flott forkabin eller en ekstra køyeplass med et pentry under dekk.

Du ser det kanskje litt bedre her:

Bilde

Lotus

Ja mørkt hull, matos og fett langt inn i dyna:

Bilde

Ser det mørkt ut?

Dyna? Putene er langt unna kokeapp. De er forøvrig orginale fra -86, ingen fett på de, selv om det ble mye egg & Bacon. Fin ståhøyde er det også. Dørken ved salong er høyere. Sover heller ikke der. Kun for gjester. Dassen er akterut så den lukten er ikke tilstedeværende fremme.

Joda, jeg kunne også sikkert likt pentry oppe hvis de ikke gikk ut over uteplass i særlig grad. På noen båter er det bra, ikke på Nordic/Baltic.

Det jeg vil frem til er at begge løsninger kan være bra, men kanskje ikke i samme båttype.

:yesnod:

Artig å se bilde fra Nordic'en igjen :cheers:

Bildet viser tydelig nærheten mellom salong og bysse-del. Ganske lett å grise litt på stoffene her, det er det ingen tvil om. Utsikten er heller ikke storslagen.

...men det jeg blei mest lei av var å bære mat, kopper og kar og ikke minst balansere varme kjeler og stekepanne opp og ned trappa. Og når du først hadde satt deg til å spise kan du banne på at noen skulle ha ketchupen som selvfølgelig sto nede. :discuss:

Med spiseplass og pentry i samme delen er alt meget bedre. I Sun'en sitter jeg praktisk talt på kjøleskapet. Behøver ikke engang reise meg for å få tak i en kald pils. Et viktig moment å tenke på, det :cheers:

M/Y Ellen Marie

I nye Baltic er som sagt sittegruppen på styrbord side og pentry på babord side... :wink:

Fra pentry har man veldig god utsikt til alle kanter da Baltic har store, gode vinduer i alle retninger som er i fin stå-høyde for dem som står ved pentry og i sittehøyde for dem som oppholder seg i sittegruppen nede.

Du snakker om å gå opp og ned trappen med mat :lol: det er TRE trinn det er snakk om :wink:

Heller ikke hjemme sitter jeg på kjøleskapet, men har da ingen problemer med å sette på bordet det vi trenger :rolleyes:

Man når faktisk ned til benken i pentryet fra cockpit hvis man strekker seg :smiley:

Fordelen: Det er alltid ryddig og ordentlig oppe i cockpit. Mat og utstyr ligger diskret, noe tilbaketrukket nede i cabinen. Ungene foretrekker ofte å sitte nede i cabinen å spise. Da har en jo absolutt alt i en 'armlengdes' avstand og vi voksne har god plass og fred og ro oppe. Og så får vi jo så god og trivelig uteplass (cockpit) når vi slipper å ha 'kjøkkenet' der òg :yesnod:

Ville jeg hatt 'kjøkkenet' oppe til utstilling? :nonod:

Synd jeg ikke har bilder som viser hvor godt dette er løst i nye Baltic og hvor lyst og trivelig det er nede i cabinen. Dere får benytte muligheten til å se de forskjellige løsningene på båtmessa som åpner i morgen! Anbefales!

I en trang og overfylt havn med båter og folk på alle kanter er det godt å kunne stå og tilberede maten i fred og ro noe diskret og så kan man velge om man vil sitte oppe eller nede å spise :yesnod:

Så kan jeg jo legge til at Baltic har to egne sovelugarer som hver har plass til to voksne (eller tre barn) og som er helt avskilt med dør fra cabin (forlugar) og cockpit (aktercabin) + egen stikk-køye i tillegg i cabinen (på motsatt side av pentry,- bak dinetten). Tilsammen FEM FASTE liggeplasser for voksne :yesnod:

ALLE muligheter :sailing:

Ikke lag problemer der det ikke finnes problemer. Prat heller om problemene du får ved å ødelegge en flott forkabin eller en ekstra køyeplass med et pentry under dekk.

Enig i den, Lotus. Men galley-up løsningen i Scand Baltic 29 var den direkte årsak til at Quindebestet betakket seg. Jeg var enig ... men det er jo en gang slik at smaken er som baken, og det som er praktisk og fungerer for den ene, kan bli et mareritt for den andre. :yesnod:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...