Jakob Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 (redigert) Pentry/bysse skal ikke ta den diskusjonen nå. Jeg har hatt båt med pentry oppe og pentry nede, nå har jeg båt med bysse nede. Grunnen til at jeg velger å kalle stedet pentry på 2 av båtene var rett å slett plassen, lite og trang, mest egnet til å lage seg noe enkelt. I dag har jeg en bysse nede med god plass, mye lys, gode muligheter for lufting, en egen liten avdeling. Den som lager mat har god kontakt med de som sitter oppe. Og det viktigste av alt stuerten/kokken trives(er ikke meg, har matlagingsforbud). Ser jo at det er mange båter feks Viksund som har pentry(ikke bysse) i det man går inn i båten. Ulemper må jo bli. Trangt/mange som skal forbi, barn som reker inn og ut, dette med varme panner og kjeler på. Vask komfyr plassert opp mot seter og ikke minst har jeg observert gardiner hengende over komfyr,brannfare!!! Bysse nede helst som egen avdeling suverent. Ser at det i en annen tråd er tatt opp hvordan få mor til å trives bedre, et av svarene tro jeg er en god stor bysse. Se på engelske og amerikanske båter. Redigert 3.Mars.2005 av Jakob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Aner jeg en dødfødt diskusjon her ? Virker på meg som alle er enig med seg selv i at det jeg har nå er BEST BEST BEST! Dette er jo helt forskjellig fra båt til båt, hva som passer best for hvordan båten er innredet, størrelse osv. Det finns fordeler og ulemper med begge løsninger. BASTA! Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Aner jeg en dødfødt diskusjon her ? Virker på meg som alle er enig med seg selv i at det jeg har nå er BEST BEST BEST! Dette er jo helt forskjellig fra båt til båt, hva som passer best for hvordan båten er innredet, størrelse osv. Det finns fordeler og ulemper med begge løsninger. BASTA! <{POST_SNAPBACK}> Helt feil. Dette er en famile med 2 barn som spør om råd. Vi kan som du ønsker, holde kjeft eller vi kan komme med de erfaringer man har gjort med forskjellige båter. Det er nå slik at etter som man bytter båt så prøver man å forbedre det man ikke synes var så bra i den gamle. Men, det som er det fine med slike diskusjonsfora som dette er at her kan spørsmålstiller få svar,sitte seg ned og tolke og vurdere svarene han/hun har fått for å finne sin løsning. At vi har forskjellige behov og smak, klart det. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 (redigert) Vi kan som du ønsker, holde kjeft eller vi kan komme med de erfaringer man har gjort med forskjellige båter. <{POST_SNAPBACK}> Unnskyld, hvem har jeg bedt om å holde kjeft ? Og hva er det du inseminerer insuinerer vedrørende mine ønsker ? Redigert 3.Mars.2005 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Artig å se bilde fra Nordic'en igjen Bildet viser tydelig nærheten mellom salong og bysse-del. Ganske lett å grise litt på stoffene her, det er det ingen tvil om. Utsikten er heller ikke storslagen. ...men det jeg blei mest lei av var å bære mat, kopper og kar og ikke minst balansere varme kjeler og stekepanne opp og ned trappa. Og når du først hadde satt deg til å spise kan du banne på at noen skulle ha ketchupen som selvfølgelig sto nede. Med spiseplass og pentry i samme delen er alt meget bedre. I Sun'en sitter jeg praktisk talt på kjøleskapet. Behøver ikke engang reise meg for å få tak i en kald pils. Et viktig moment å tenke på, det M/Y Ellen Marie <{POST_SNAPBACK}> Det er stor forskjell på 27 fot og 33 fot. På 33 og mer bredde er det rom for helt andre løsninger. Har en bror som hadde HUI 900. Skulle velge mellom bysse opp eller nede. Valgte nede. Bysse oppe på den gjør det trangt og passere når man står å lager mat. Man står midt i gangen. Uansett, løsningen på SUN er fin den og sikkert best på den båten. Man står jo imidlertid uansett inne i en lukket båt så stekeos etc er minst like tilstedeværende der. Uansett ser jeg det ikke som noe problem hvis man har god lufting. Smaken er som baken - vedkommende som spurte har nå i hvertfall fått mange og begrunnede svar. Som sagt, jeg mener det kommer an på båttype, størrelse mm hva man er best tjent med. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 (redigert) Unnskyld, hvem har jeg bedt om å holde kjeft ? Og hva er det du inseminerer insuinerer vedrørende mine ønsker ? <{POST_SNAPBACK}> Det var da voldsomt. Ta nå ikke ordbruken så bokstavelig. Har jeg støtt deg så beklager jeg virkelig. Virket jo som om du synes diskusjonen var, ja døfødt. "Aner jeg en dødfødt diskusjon her ?" Slutt........ Redigert 3.Mars.2005 av Jakob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Vi kan som du ønsker, holde kjeft eller vi kan komme med de erfaringer man har gjort med forskjellige båter. <{POST_SNAPBACK}> Voldsomt og voldsomt. Jeg liker bare ikke å få lagt ord i min munn som ikke er mine. Dessuten var innlegget forsøkt laget i en morsom stil, med en lattermild Smiley. Og jeg må jo si det er litt artig lesning da, når samtlige innlegg profilerer sin egen fortreffelige pentry/bysse løsning som den beste, uten unntak. Nei, dette blir helt individuellt og etter smak og behag, båttype, størrelse etc. etc. Det var da voldsomt. Ta nå ikke ordbruken så bokstavelig. Har jeg støtt deg så beklager jeg virkelig. <{POST_SNAPBACK}> Beklagelse mottatt. Slutt....... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Lotus: Skulle du ødelagt denne flotte plassen nedenunder ved å ha kjøkken i dobbeltsenga? Det er vel å sette saken på hodet? Håper ingen har et mørkt hull å stå å lage mat i. I vår snart 25 år gamle Elwaro 30 har vi en forkabin som alle trives i. Fruen presiserte at hun ikke ville stå ute i stekende sol å lage mat. I vinter har jeg lagt ny benkeplate i lys farge. Over er det avtrekksvifte og godt med lys. Rett foram og rundt store vinduer med gardiner til å trekke for eller bort. Men som alle vet; Smaken er som baken............ Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Baltic Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Fruen presiserte at hun ikke ville stå ute i stekende sol å lage mat. Men som alle vet; Smaken er som baken............ <{POST_SNAPBACK}> Neida, smaken er sånn som jeg har det NÅ Deilig å slippe å stå i solsteiken å lage mat, men likevel med god utsikt til alle kanter og masse lys. Så kan man selv bestemme om man vil sitte oppe i cockpit eller nede i cabinen å spise. Alt ettersom forholdene ligger tilrette for det ene eller det andre Vi har forstått det vi,- Astor Sitér dette innlegget Link to post
finnulri Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Kjøper nå tredje båt med pantry. Et udiskutabelt krav var at pantry skulle være oppe. Da ser man ut også når man lager mat, har lett vei når ting skal over ripa, god lufting, deltar i det sosiale ombord også når man lager mat, kort vei fra dekk til kaffekjelen, .... Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Gøyal meningsutveksling det her når det gjelder pentry oppe eller nede som selvfølgelig er ganske viktig,jeg har prøvd begge deler men fant fort ut at det var pyton å ha den nede,ble alltid til at vi bærte maten ut og inn,satt jo alldri nede i salongen å spiste ,var det noe som skulle stekes eller kokes måtte jo det ha overoppsyn, lite sosialt å stå der nede alene,¨nå er det ikke lange veien opp med maten da!men uansett skulle alt bæres å balanseres ut for så å frakte det inn igjen,kanskje dumme argumenter for noen men nok for meg En annen ting var om morgen,jeg er vel litt A menneske deilig å snike seg ut av køya lukke døra ned til salongen uten å vekke de andre,komme opp i sola og ha alle rettigheter Men dette er nå min mening å smak da. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Deilig å slippe å stå i solsteiken å lage mat, men likevel med god utsikt til alle kanter og masse lys.Vi snakker her om en Scand Baltic med pentry nede? Masse lys og utsikt til alle kanter er vel så misvisende som det kan få blitt? Mørk teak over alt. 2 smale glugger på ene siden og 2 smale glugger på andre siden er ikke det jeg forbinder med masse lys og utsikt til alle kanter. I cockpit'en på baltic'en er det imidlertid masse lys og utsikt til alle kanter. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 (redigert) Bruker man båten utover den varme tiden må det jo bli kald å så under kalesjen å lage mat, hjelper kanskje med en real eller 2. Er båten lukket er jo ikke dette noe argument men man kan jo ta seg en sammen Redigert 3.Mars.2005 av Jakob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Neida, smaken er sånn som jeg har det NÅ Deilig å slippe å stå i solsteiken å lage mat, men likevel med god utsikt til alle kanter og masse lys. Så kan man selv bestemme om man vil sitte oppe i cockpit eller nede i cabinen å spise. Alt ettersom forholdene ligger tilrette for det ene eller det andre Vi har forstått det vi,- Astor <{POST_SNAPBACK}> OK, da! Da slipper jeg å dra en runde til med enda mer detaljer rundt dette. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
KOB Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Ja mørkt hull, matos og fett langt inn i dyna. Nidelv 320 har pentryet oppe og plass så det holder: [skulle du ødelagt denne flotte plassen nedenunder ved å ha kjøkken i dobbeltsenga? <{POST_SNAPBACK}> Nåja, Lotus. Nidelv leverer da faktisk sin 320 alternativt med byssa nede. Dog ikke oppi dobbeltsenga, men i vinkelen der den lille salongen ellers er plassert. Og så kan du få salong i forpiggen i stedet for sovekabin. Men som du sier, smaken er som baken. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 (redigert) Nå blei det mye rundt Baltic her. At denne båten har byssa nede er jo kanskje ikke så rart. Den er nokså trang oppe pga. akterkabinen/solsenga, men jøss, jeg synes tri-cab løsningen på de nyere Balticene er en god løsning, alt i alt, selv om spiseplassen nede etter min mening er under minstemålet for fire personer. Men generelt vil jeg fortsatt hevde at pentryet bør være i nærheten av der du spiser, og det gjør vel de aller fleste oppe. M/Y Ellen Marie Redigert 3.Mars.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Sigurd Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Desidert beste plassering av byssa er der man kan få normal arbeidshøyde. Benkens høyde over dørken bør være som hjemme på kjøkkenet. Utover det så er også min bysseløsning den beste....for meg. Bysse framme under le, og bysse over le på akterdekket bak FB for morgenkaffe og utemåltider. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Nåja, Lotus. Nidelv leverer da faktisk sin 320 alternativt med byssa nede.Oj, det visste jeg ikke. Når man kjøper ny båt, kan man få det som man vil. Noen velger pentry nede i denne flotte Nidelven. Det viser bare at smaken er som baken og at dette er en diskusjon der vi ikke har fnugg av sjanse til å bli enige. Spørsmålsstilleren får bare vurdere argumentene opp mot smaken sin (eller konas) og velge det man anser som best....... Lotus .... som selvfølgelig er pentry oppe....... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 (redigert) jeg er glad for at jeg fant skapplass til et etbluss kokeapperat i min 23 foter.... sa kan jeg sette den i kabinen, oppe på motorkassa eller på et svaberg.... kinderegg"... Redigert 3.Mars.2005 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Baltic Svart 4.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2005 (redigert) jeg er glad for at jeg fant skapplass til et etbluss kokeapperat i min 23 foter.... sa kan jeg sette den i kabinen, oppe på motorkassa eller på et svaberg.... <{POST_SNAPBACK}> Jeg skjønner poenget ditt... GODT POENG!!! Slik blir det når, selv voksne, folk har lite å gjøre og kanskje mange kroner... Vi har det vel alle bra, når alt kommer til alt Redigert 4.Mars.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 4.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2005 jeg er glad for at jeg fant skapplass til et etbluss kokeapperat i min 23 foter.... sa kan jeg sette den i kabinen, oppe på motorkassa eller på et svaberg.... Jeg solgte min Sjømann 22 i høst og der var det akkutat denne metoden jeg benyttet, origo`n ble plassert der det var plass, og gjerne ved siden av vasken. Det var trangt der så motorkassa ble mere benyttet. Brukte den samme origo`n inne i cabinen men da til oppvarming før sengetid når høsten hadde kommet og temperaturen begynnte å bli lav, godt å få bort litt fuktighet... Nå har jeg en gamel Saga 27, og et pentry av en slik standard at det er fullt mulig å få stellt i stand litt mat på en forholdsvis grei måte. Denne er plassert under HT og for meg så ser dette ut for å være eneste mulige plassering i denne båten. Båten er for liten til å kunne ha pentry inne i cabinen. Min nærmeste båt nabo i havna (vinteropplag på land) er en Marex Friendship på 32 fot, denne båten ble også kjøpt i høst. Eieren av denne båten driver nå å flytter pentry fra cabinen og ut under HT. Han begrunner denne flyttingen med mye av det som er nevnt over i denne tråden, og spesiellt det sosiale aspektet for den som er kokk. På denne båten er AC fjærnet slik at uteplassen er rett og slett enorm. Selv syntes jeg pentryet i båten hans hadde en fin plassering på styrbord side i cabinen med en dinette på babord side. Tror plassering av pentry er bestemt av båtens form og størrelse. Våre "små" båter er jo kompromier hele vegen for å få plass til det en trenger for å leve det gode liv på sjøen. Selv har jeg ingen spesiell mening om hva som er det beste, men så lenge det fungerer for brukeren av båt og pentry så er det greit. De fleste av oss må nok "ta til takke" med denne utformingen som den er om vi ikke vil starte en større ombygging av båten. Et tilbøyelig til å tro at konstruktøren av båten også hadde sine meninger om dette da innredningen ble tegnet. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
ABokn Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Bysse: (eg. kabyss , fra mnty.), det sted om bord hvor maten blir laget (kjøkkenet). Brukes også om selve komfyren. Pantry: Rom om bord ved siden av kahytt eller skafferi (messe), som tjener til anretningsrom og til dels som matbod. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Bysse er "kjøkkenavdelinge" ombord på SKIP. Pantryet er inntrigert I byssa og er den delen hvor oppvask av tallerkner, bestikk og bakker foregår. Henner også at bysseutstyr vaskes I dette område. I følge HSE er det strengt forbudt å oppbevare eller tilberede mat I Pantry sonen. Sonen har forøvrig en clean og en dirty area. Å dele opp "kjøkkenavdelingen I en fritidsbåt I bysse og pantry blir I overkant. Derfor kalles kjøkken avdelingen I en fritidsbåt Pantry. Hva kaller DC6500 plassen han spiser I Dacapo'en? Messa? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Laholm Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Takk til Mariell for oppklaring av nomenklatur. Nå er det vel, sett fra risikovurdering i forhold til epidemi, vesentlige forskjeller mellom kommersielle skip og fritidsbåter NOR-virus og salmonella er nok mer vanlige i førstnevnte kategori. Lenger fremme i tråden påpekes det at "alle" synes å mene at den løsningen de har nå, er den beste. I vår Viksund 1030 er byssa på styrbord side, bak førerstolen. Vi tilbereder gjerne sofistikerte måltider ombord, men det skjer aldri før vi er godt og vel fortøyd En vesentlig grunn for det er at byssa typisk er en enmanns arbeidsplass. Det skulle vi gjerne ha endret, men det er ikke lett å få til. Dermed aksepterer vi dagens løsning som ikke optimal, og har definert matlaging som en havneatktivitet som hovedsakelig utøves av skipperen. Og du verden så mye god mat vi har fått til! Men rent optimalt sett skulle vi jo gjerne vært i stand til å tilberede måltiedene når vi en gang hvert 4. år krysser Skagerak! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.