Vedvards Startet 29.April.2013 Link til dette innlegget Startet 29.April.2013 (redigert) Hei Mitt navn er Vidar og det er på tide med en introduksjon av meg og mitt. Jeg har så vidt hatt noen innlegg her under navnet Hevi, men dette nicket blir nå forandret til Wozu. Årsaken til dette er ett familieråd med rederinnen hvor jeg ble tildelt 0,1% stemmeandel. Man er jo Mann!! Nicket Hevi, var selvfølgelig min ide (sammensatt av Heidi og Vidar en dag jeg var i det kreative hjørnet) Dette fungerte egentlig fint i prosessen hvor vi lette etter båt. Jeg er så heldig at jeg har fått velge livsledsagerske 2 ganger, og hun er helt blanko på båt. Jeg har tross alt hatt et par båter, selv om det er noen år siden (og har drømt om neste gang jeg får båt i ett åretall). Vel, Heidi har et fantastisk snakketøy og hun måtte avbrytes før vi kom i den situasjonen at banken kjøpte båt til oss. Hun hadde mao ikke noe som helst problemer med å få banken til å forstå at det var en fantastisk ide at jeg fikk meg båt! Finn ble utforsket hvert 30 minutt i en periode over flere måneder. Før dette var det bare et par søk i døgnet. Rederinnen, som på dette punkt ikke var overbevist om at hun skulle bli rederinne, var veldig avventende til hva som fantes på Finn i vår prisklasse. Jeg hadde aldri lagt merke til at det fantes SÅÅÅÅ mange båter med feil gardiner. Man kunne jo ikke ha en båt med 120 timer på motorene, med slike gardiner - det sømmer seg bare ikke.... Vel, tiden gikk, tålmodigheten avtok og man følte at rådyra ble gode. Jeg fikk en dag se en fantastisk båt til en fantastisk pris, som vi ikke hadde råd til. Men, dette firmaet kjente jeg igjen fra andre annonser, og ja, prisene var utrolig bra. Det var snakk om import, men veldig bra priser og båtene ble hentet fra rundt omkring i Europa. Navnet var Paulsen Auto! Vel, jeg tok kontakt og spurte om det snart ble importert noen båter i vår prisklasse. Det var ikke det.... Men, gubben kunne være behjelpelig Vi endte opp med å handle i Wien og båten måtte hjem fra Slovenia. Wienergubben hadde hatt en 1992 Sunseeker Martinique 38 helt siden den var ny. I 2007 kjøpte han en ny Sunseeker Predator 58ft og begynte å restaurere "vår" 38 foter til sin sønn. Sønner er sønner og sønnen ville bare bruke far sin 58ft og "vår" ble stående på land i 4 år. Båten hadde teak innredning i kjøkkenet og godkjente gardiner. Rederinnen var fornøyd med både eksteriør og interiør. Handelen ble fullført og sammen med båten overleverte Wienergubben 3 ringpermer med dokumentasjon på hva som var kjøpt/gjort og restaurert på båten, innkl. kvittering på 2 stk nye KAD300 i 2007... Offentlige papirer fra Loyd og offentlig tillatelse til å kjøre på Østerrisk flagg. Paulsen fulgte tett med på alle transaksjoner, inspeksjoner, testkjøring og overføringer. Ingen ting var overlatt til tilfeldighetene. Etter at handelen var fullført, var det en rar følelse på flyet hjem. Hva hadde jeg gjort? Hvem var denne Paulsen? Kom transporten til å gå greit? Var det katta i sekken? Tja, det er vel som man sier - den mest usikre personen i verden er den som skal eller akkurat, har handlet en kapitalvare. Det ble et par uker med korte netter og mye tanker Båtens nye hjemmehavn var Strømstad. Båten ankom og ble i mangel på kran og vann i Strømstad, losset i Grebbestad. Minus seks og båten har aldri opplevd minus og forhåndsregler ble tatt. Etter 200 mil på landevei, sier det seg selv at den trengte en grundig vask. Det var bare å vente på plussgrader og etter litt møysommelig vask, fant vi igjen fargen :) Vi skriver slutt mars når dette bildet er tatt og lengselen etter å komme på rett plass i Strømstad er stor. Det er imidlertid mange stue rom i en båt og vi fant det ene etter det andre. Mitt kreative båtnavn og nick "Hevi", ble en sagablott når vi fant ikke mindre enn 6 sengesett med det innbroderte båtnavnet Wozu som har vært båtens navn i alle år! Dagen kommer og Wozu blir heist på vannet. Spenningen er formidabel da jeg prøver å starte opp 2 x KAD 300 som ikke hadde vært i Scandinavia siden de ble bygget. Men, de kjente seg godt igjen å startet uten problem! Scandinavisk kartbrikke til kartplotteren, sammen med papirkart var på plass og ferden gikk i ukjent farvann nordover til Strømstad. En tur uten et eneste feilslag, uten et eneste problem. Det vil være å ta i, å si at det gikk smertefritt å komme inn i båsen i hjemmehavnen. Overgang fra Neptim 8000 med singel innstalasjon og max 6 knop, til dobbel KAD 300, ja, det er en liten forskjell der. Og sidevind er enkelt sagt - noe forbanna dritt første gang du skal legge til i ny båt og ikke folk på land i mils omkrets... Men, Wozu var ikke helt vrang og ikke noe ble hverken ødelagt eller skjevt. Men, neste post på programmet er nå øvelseskjøring!!! Her ligger hun i si nye hjemmehavn. Så var det bare å gå igjennom båten steg for steg og finne ut hva som måtte gjøres. Dette var i korthet - lekkasje fra dekksluker med sprø gummilister (utbedret) - slange som har hoppet av på lensepumpe i motorrommet (utbedret) - gammelt toalett med sprø pakninger (byttet hele toalettet) - 2007 mod Panda Fisher generator som ikke starter. (Best. ny fødepumpe) Dette var faktisk det som jeg har funnet av ting som måtte gjøres noe med.... Så, nå er hun nesten helt klar for sommeren og mange fine turer i skjærgården. Mange gode tanker tilskrives denne Paulsen, som har gjort dette mulig! Vil samtidig takke dere alle på dette forumet, for et fantastisk flott forum!! Jeg vil selv prøve å delta aktivt med det lille jeg kan bidra med!! Ha en fantastisk båtsommer alle sammen!! Hilsen, Wozu (som betyr "hvorfor" på Tysk/Østerrisk), Heidi og Vidar Redigert 29.April.2013 av Wozu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Gratulerer med kjempeflott båt. Den ser jo unektlig i bra stand ut. Og når jeg raser rundt på finn. For og finne en båt som er 3 fot større så er KAD 300 den motoren som står høyest på ønskelista. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Gratulerer med en flott skute, flott å lese om en som er fornøyd med forhandleren (det altfor lite skryt av de som gjør en god jobb). Når jeg blir stor vil jeg å ha sengetøy med båtens navn brodert på :-) slike detaljer og god dokumentasjon vitner om en omsorgsfull eier. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Vedvards Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Takk for positive tilbakemeldinger. Når det gjelder Paulsen Auto i Porsgrunn, så JA, HAN anbefaler jeg på det varmeste!! Han skaffer deg det ene alternativet etter det andre. (Vi fikk flere alternativ og hostet også opp noen selv hvor vi rådførte oss med han.) Men, denne båten var det han som fant - ikke tvil om annet!! Og Vips.... så ble den vår Paulsen har faktisk ringt med 3 ganger etter at handelen var avsluttet, ene og alene for å forsikre seg om at alt var på stell!! Det kaller jeg seriøs oppfølging. Gubben (40 år) har jo alt fått sitt honorar, så det er ikke derfor han ringer og jeg skal ikke ha flere båter nå - selv om han har noen fine liggende... Laster opp et par bilder til av stoltheten, når jeg er i gang Første måltid ombord. Ligger på land i Gräbbestad, men pen utsikt ....... Et bilde fra innsiden De 2 yndige grønne. Den store hvite plastboksen er lydisoleringen på en Panda Fisher Generator på 4KW Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 ja, wozu denn den Namen wechseln? (norsk: "ja, hvorfor skulle man bytte navn?") Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
littmild Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Gratulerer med flott båt, synes alltid det er artig med introduksjoner. Håper du vil være et aktivt båtplassen-medlem i fremtiden, du skriver veldig godt og morsomt Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Ibiza 1 Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Bra historie - og med alle forbehold om at skoletysken er litt rusten, trodde jeg at "wo zu" enkelt og greit betyr "hvor til" eller "hvor skal vi hen?". "Warum" på den annen side er "hvorfor". Igjen, med alle forbehold :-) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 "wozu" betyr "til hva", dvs "hvorfor". "hvor skal du hen" heter "wohin" (ikke fullt så rusten tysk her...) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.