Jump to content

Hvor får jeg tak i Webasto Thermo Test programvare?


oivindg

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Jeg har følgende Webasto diag software liggende :

 

2.07

2.08

2.11

2.13

 

Jeg har en følelse at de har endret noe på softwarens funksjonalitet, uten at jeg kan huske spesifikt hva som er lagt til eller trukket fra.

 

Download fra Webasto sin side krever brukernavn og passord.

 

Om noen har 2.15 versjonen, så ville jeg satt stor pris på en kopi. Har problemer med at jeg ikke får styrt varmeren som parkeringsvarmer fra testprogrammet (valget er grået ut).

 

Edit1 : Om du ikke får kontakt med varmeren kan det skyldes at diag pin kan være på enten pin 1 eller pin 2, avhengig av software i webastoen.

 

Edit2 : Jeg har et kontrollerkort for Caravelle T5, som jeg ikke får brukt. Det integreres til bilen via CAN-BUS. Hvis noen kan bruke dette, så si fra.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Litt oppdatering fra min side. Jeg kjøpte diagnosekabel på eBay, og da fulgte versjon 2.13 av programmet med. Litt tilfeldig kom jeg i prat med en som har originalt utstyr fra Webasto, med versjon 2.15 av programmet. Jeg skal forhåpentligvis få låne dette i helgen for å feilsøke. (Har ikke hatt tid til å se på dette før nå. Det har vært for mange andre ting som måtte gjøres før sjøsetting.)

Øivind

Link to post
  • 2 uker senere...

Mer oppdatering. Jeg koblet opp diagnoseutstyr og PC, men fikk ikke kontakt med varmeren. Fikk tak i en overhalt styringsenhet som jeg byttet ut med den gamle, og etter det har varmeren fungert perfekt. Deilig å ha en varmer som virker. Nå har jeg varmt vann et kvarter etter at jeg kommer ombord og deilig varm båt på kjølige dager.

Øivind

Link to post

Kjører du ferskvannet direkte gjennom webasto varmeren, eller bruker du den på sløyfen som motorens kjølevann varmer opp varmtvannstanken ?

 

Jeg har hele tiden tenkt at webastoen skal brukes på samme krets som motorens kjølevann, men kom plutselig på at det er jo mye lurer å kjøre ferskvannet direkte i varmeren ? Bare huske å tømme den før vinteren, sammen med varmtvannsberederen.

 

Jeg har en elektrisk Y-ventil liggende, som sikkert kan brukes til å lage en egen sløyfe når webastoen går. Ulempen blir jo da at man ikke får vann mens denne er innkoblet...

 

...nå fikk jeg en enda bedre idè...men det får vente til baugspydet er ferdig.

Link to post

Jeg bruker ikke motorene til å varme vann. (Vil ikke ha metervis med plastrør og koblinger på noe så kritisk som motorens kjølesløyfe). Dieselvarmeren varmer vannet i berederen. Dette er en lukket sløyfe med frostvæske i. Jeg tror det blir problemer hvis du kjører forbruksvann gjennom varmeren. Den har nok ikke nok effekt til å varme opp vannet "on the fly".

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
  • 2 måneder senere...

Nå har jeg endelig fått kontakt med Webastoen, bruker versjon 2.14.

Når jeg starter varmeren får jeg opp feilmelding, men hvor finner jeg liste over feilmeldinger og betydningen av disse?


Kjørte igang fuel pumpen på full guffe med slangen nedi en flaske, en av testene i programmet, men det bare drypper fra slangen. Står at det skal komme 20ml i løpet av ett minutt men synes det er endel mindre uten å ha målt dette. Ellers fikk jeg fatt i 2.15 programvare også. Ser ikke noe eksos under normal oppstart, stopper på feilmeldingen 9800/00.

Er det lett å demontere og rense brenneren, altså kammeret? Eller trenger jeg noe pakningsett for å få den sammen igjen?

Link to post

Du bør vel ha pakningssett når du monterer igjen, men jeg fikk den greit sammen med den gamle pakningen. Riktignok bare for testkjøring i garasjen, og ikke ment for normal bruk (uten overvåkning).

 

Ganske greit å komme til brenneren. Bare skru, så finner du fort ut av det, men pass på at du er forsiktig når du tar den fra hverandre uten å ødelegge pakningen, så kan du bruke pakningen om igjen, om du ønsker det.

 

Kunne du sendt meg de siste software versjonene (2.14 og 2.15) på e-mail ? Tror du har min e-mail fra før.

Link to post

Skal få sendt softwaren senere.

Jeg sjekket litt mer nå i kveld:

-i går når jeg sjekket fødepumpen virket det som det var lite diesel som kom frem, dryppet bare litt. Hadde av slangen inn på tanken i dag og blåste godt nedi, etter detter virker det som at det kommer mer diesel enn før.

-startet så opp igjen og denne gangen blåser den eksos, ser på programmet at temperaturen stiger. Men jeg har noe røyk som kommer fra eksosrøret der det er festet på varmeren, det kommer også noe røyk ut av enden av isolasjonsrøret, den enden som er nærmest varemeapparatet. Er dette normalt?!

Link to post

På min kom det heller ingen diesel, eg trodde det var pumpen. (eg har en air top evo 5500)

Etter demontering viste det seg att diesel tilførselrøret var tett bak brennputen, brukte en liten borr til å åpne det lille røret. (forsteina koks/sot/diesel)

Gjorde selvfølgelig rein hele brenneren når eg hadde den oppe.

Er nokså greit å skru på denne, men den må i såfall plukkes ned.

 

Vil tro at visst varmeren ryker ekstra mye så kan det komme ut røyk både her og der?

Det er heller ikke helt tett hos meg før man får varme/trekk i eksosrøret. Kan ikke si eg liker det men eg kan

ikke finne noen feil på rør/exos lyddemper så da er vel ikke produktet bedre? Har både gass og co alarm i salong, men har vurdert

å sette inn en co alarm bak i rommet der varmeren står, da får man en tidlig varsling.

 

Har du noen blinkende feilkode? antall lange blink?

 

Fuglereir i eksosen, eller isolasjon i exoslyddemperen som tetter exosen?

 

Visst feilkode 00 er relatert så kan det være styreunit? Hvilken varmer har du?

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fdealers.webasto.com%2Fservice%2Ffiles_content.aspx%3FFiles_FileId%3D10340&ei=hHD5UfGvFOGO4ATBvIDoAg&usg=AFQjCNHsNJsXNKc8xjsuI3UzyVUymckExg&bvm=bv.49967636,d.bGE

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post

Ja nå kjørte jeg den litt lengre og røyken avtok og er ikke å se nå, er lenge siden jeg har forsøkt å få denne igang så det er kanskje konsens i tillegg til litt eksos. Varmeren har jeg bak i maskinrom, vil ikke risikere eksos inn i cabinen. Har en varsler som skal opp i kabinen men er ikke kommet så langt enda.

 

Nå har jeg kjørt den rundt 20 minutter og den går jevn og trutt nå uten feilmeldinger, ligger på 70 grader og pumper diesel med 1,3Hz.

Jeg har ingen blinkende lys, bruker diagnoseprogrammet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...