Jump to content

Kona, hvordan landkrabba ble havfrue!

Chilli Solbris

Recommended Posts

Jeg hadde i mange år hatt lyst på båt! Fikk tak i en gammal 15-foter som lakk og gikk dårlig. Den havnet på land og sto der og gjorde meg mer deprimert enn vintermørket!

Så kom kona!!! Hun er født og oppvokst på Kløfta og hadde omtrent ikke lukta saltvann. Jeg så på Finn og drømte meg bort. Så til de grader at hun fåreslo å dra å se på en tresnekke i Son.

Bare se, ikke kjøpe! Vi kjøpte! 26 for herlighet!

Dagen kom og båten skulle flyttes fra Son til Bunnefjorden. Vinden peip i alt! Sjøen hadde hvite topper inne i Sonsbukta og jeg lurte på om vi i det hele tatt ko oss ut av båsen! Selger forsikret oss om at alt var trygt og vi la i vei.

Kona har ikke vært på sjøen i mer enn en halv meter bølger og solskinn uten vind! Det skal innrømmes at jeg hadde litt mørke tanker når vi rundet Sonstangen og satte snuta nordover. Nede i bølgedalene så vi bare sjø! Lange tunge dønninger bakfra så det gikk jo fint! Bortsett fra at vi ikke så noe annet enn sjø...... Og vinden ulte rundt øra på oss.

Kona er en forsiktig sjel så jeg lurte på om dette var den første og siste turen vi fikk med sjølivets gleder (og noen få sorger).

Så kom vi til Drøbak! Og der kom Color Line og bølger fra alle kanter! Skarpe brytende og alt annet enn rolige lange dønninger! Kona ble kastet ut av stolen og kaffekoppen gikk veggimellom!

Der og da var jeg brennsikker på at vi aldri mer kom til å være på sjøen sammen! Jeg holdt klokelig kjeft og vi tråkla oss videre mot Nesoddtangen og jeg tenkte i mitt stille sinn at det blir fint innover Bunnefjorden.... Der er det jo roligere sjø, ikke sant???

Nei, ikke i dag! Nå fikk vi virkelig kjørt oss med sjøen i mot. Kona sa ingenting, jeg sa ingenting og båten gikk stødig videre.

4 timer seinere enn vi ellers ville brukt på denne turen la vi il i båsen og jeg turte endelig å åpne kjeften. Jeg spurte forsiktig: "Eeeh, hvordan synes du dette var da???" (Veldig nervøs spørsmålsstiller).

"Jo, dette var veil greit! Moro med bølger og en båt som går så bra! Jeg var helt trygg jeg!!" Svarte en uforskammet opplagt kone!

Mitt svar ble med ettertrykkelig understreking: "Flott! For i sånt vær skal vi ALDRI MER PÅ TUR!!!!!"

Det er fire år siden! Etter den turen har det aldri vært tema om vi skal ha båt eller ikke!

Vet dere hva det værste er? Min bedre halvdel fra det inderste innland blir aldri sjøsjuk! Uansett!!!!!!!

Jeg derimot født og oppvokst ved og på sjøen blir grønn i trynet på danskebåten og Kielfergen og Hurtigruten, men heldigvis ikke oppe i den båten vi har nå! Bortsett fra den gangen vi fikk motorstopp..... Men det får vi ta en annen gang!

Nå har vi en Tresfjord 29 AC. Vi bor i båten så fort vi har mulighet!

Hun pusser, vasker skrur og ordner. Det er en del av mannfolka i vår marina som er stum av beundring. Hun er ofte nedpå der og jobber alene.

Derfor har min signatur strofen "Båtlivet er det beste med livet sammen med kona!"

Endelig er sesongen i gang!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Flott historie, Erikda ! Jeg er sikker på at med den starten av båtkarrieren kommer dere til å ha båt helt til helsa svikter :thumbsup: Det er avgjørende for båtlykken at madammen trives med dette livet. Det skal være pimitivt trangt og i tillegg en hobby hvor det stort sett alltid er noe som skal fikses, fornyes og forbedres.

Jeg har også funnet ei slik jente, og til neste år bytter vi til nyere og større båt :thumbsup: Lykke !

Jeg er gift med ei fra Lofoten, var sikker på at dette skulle bli match. Første sesongen i båt ble ikke helt som forutsatt. For denne dama så er båt først og fremst en arbeidsplass, å henge flagg på båt er ikke riktig. Pumplukt og fiskeslog tillates heller ikke. For fruen er båt en nyttetransport som får oss fra A til B, og som man kan innhente næring med.

Så da jeg første gangen foreslo å ta en kosetur på fjorden glante hun rart på meg, og spurte om jeg var frisk. Men etterhvert har det gått seg til. Hun strikker og jeg koser meg. Vi ser veldig forskjellig på dette som dere skjønner. Båten ble mindre etterhvert, og nå har jeg en liten båt som liksom er min.... min hobby. Det blir stort sett noen fisketurer, og kaffeturer uten flagg....

For en fantastisk viktig tråd;-) Tenk på alle de som har koner som i beste fall bare er med på tur. Eller nekter å være med...slik de vi kjøpte vår båt av nå. Flaks for oss hvertfall. Men tilbake til ordlyden i denne tråden, så synes jeg den fortjener flere innlegg med gode historier. Her kommer min. Jeg traff min nåværende kone for snart 20 år siden. Den gangen flyttet jeg innerst i Sognefjoren, og her hadde jeg med meg min 15 fot speedbåt som het RU16 (les på engelsk). Om det var denne hun falt for vites ikke. To år senere da vi hadde flyttet til Hurum, gjorde jeg et impulskjøp av en 38 fot fiskeskøyte for oppussing. Det er i denne båthistorien kona ble fra landkrabbe til havfrue. I løpet av de tre årene vi hadde denne, kan jeg kort oppsummere avvikende hendelser: satt fast i mudderet innerst i Papperhavn, gikk på skjær ikke langt unna, over "gula humpen" i voldsomt vær slik at hele batteripakken fløy veggimellom og vannet sto til knes i lugaren, blåste på en båe i Kragerø og måtte ha hjelp av redningsskøyta midt under finalen i fotball i 1998...populært..NOT. I samme drittværet skulle hun hoppe fra baugen og ned på brygga, men ble hengende som en gallionsfigur og dingle. Sommeren 1999 endte den sine dager på bunnen av holtekilen. Vi snakker om tre års ilddåp. Kona like blid. Etter dette har vi hatt, Wiking 28, SølvJoh 23, Nidelv 28 og nå Mainship 390. Har byttet båter, men beholdt kona. Lykkelig;-)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Kjempehistorie All In! Det er kjempeflott med denne responsen på historien om kona! Det er godt å lese solskinnshistorier om båtlivet og jeg synes det er godt med mange av de. De grå og mindre muntre er det så alt for mange av!

Nå hadde det vært skikkelig artig om konene kunne komme litt på banen og fortelle sine versjoner! Jeg synes turene mine mangler halvparten av sjarmen når kona ikke er med!

For noen uker siden sa jeg i fortvilelse over litt for mange regninger at vi fikk selge båten, det sa kona kom ikke på tale. For da ville jeg virkelig gått nedenom og hjem! Det er vel ikke nødvendig å si at hjertet banket tungt og hardt da!?

Noen ganger er det all right, noen ganger er det all right, noen ganger er det helt all right! :D:D:D

Kom med flere solskinnshistorier! Kanskje det inspirerer fler til å prøve sjøen?

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Kan jo i samme slengen fortelle at vi hadde lett etter ny båt en stund. Og det er ikke alltid kart og terreng passer sammen for å si det slik. Men i dette tilfellet, hadde vi "kjøpt" to båter uten å gå gjennom hele prosessen i sin helhet. Jeg hadde bestemt meg for å gjøre dette i riktig rekkefølge: selge først, så kjøpe større båtplass, og så ny og større båt. Mandag for noe uke siden ringte kona: se på finn, der har det kommet ut en Trawler slik vi har ønsket oss. Fire timer og mange båtkroner fattigere....say no more.

Det er så viktig, det der.. Når unga maser i tillegg, om større båt. Tjah.. Ok, til neste år! Jeg lover..

Ja du er jo handlingens mann så....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...