Brumm Startet 30.April.2013 Link til dette innlegget Startet 30.April.2013 Skal bytte gjennomføringene i skroget snart og holder på å bestille de fra Trudesign i New Zealand. Tok skyvelæret og målte diameteren på de gamle og reagerte på de for meg merkelige tallene jeg fikk. Alle ble målt på utvendig gjenger. I flg en konverteringstabell mm-inch ser jeg ikke at mine mm verdier stemmer med verdiene man vel bruker i tommer, altså step på 1/4" 48 mm blir i flg tabell 1,88" = skal jeg da bestille 2" ? 42 mm " 1,65" = " 1 3/4" ? 26 mm " 1,02" = " 1" denne er jo grei 21 mm " 0,82" = " 3/4" ? Trenger altså tips fra folk som er mer vant til rørdimensjoner enn jeg, sånn at jeg ikke bestiller feil. Blir jo dumt hvis jeg får gjennomføringer som enten er for trange eller for vide i forhold til de gamle skroghullene. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Målene de oppgir refererer ikke til gjengene, men til slangen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Det kan vel ikke stemme? En setter da ikke slangen rett på gjengene? Når det feks. står: 3/4" BSP, er det vel dimensjon på gjengene? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Aq 28 Ht Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Ser vel ut som vanlige rørgjenger de målene du oppgir. Ø20,96 = R1/2" Ø26,44 = R3/4" Ø41,91 = R1 1/4" Ø47,80 = R1 1/2" Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 (redigert) Skal bytte gjennomføringene i skroget snart og holder på å bestille de fra Trudesign i New Zealand. Tok skyvelæret og målte diameteren på de gamle og reagerte på de for meg merkelige tallene jeg fikk. Alle ble målt på utvendig gjenger. I flg en konverteringstabell mm-inch ser jeg ikke at mine mm verdier stemmer med verdiene man vel bruker i tommer, altså step på 1/4" 48 mm blir i flg tabell 1,88" = skal jeg da bestille 2" ? 42 mm " 1,65" = " 1 3/4" ? 26 mm " 1,02" = " 1" denne er jo grei 21 mm " 0,82" = " 3/4" ? Dette er nok ikke riktig.. Rør og Rørgjenger oppgis med tanke på rørets innvendige diameter opprinnelig... Derfor blir utvendig mål større enn vanlig tommer.. Ett 2" rør er f.eks. 60,3mm utvendig, 3" er 88,9mm 48mm er nok 1' og1/2" Rørgjenger NPT eller BSP 42mm er nok 1 og 1/4" NPT eller BSP 26mm er nok 3/4" BSP eller NPT 21mm er nok 1/2 BSP eller NPT Redigert 30.April.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Og for å øke forvirringen så vokser schedulen på røret innover (redusert innv. dia.), mens slanger har fast innvendig dia. og styrken vokser utover (større utv. dia). Derfor trenger du tabeller, slik som Aq 28 Ht for å finne ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Rørdimmensjoner er vanskelige fordi fx ei 3/4 galv rør måles innvendig , mens ei 3/4 kobber rør måles utvendig og 3/4 platsrør kan være begge deler. Dvs en 3/4 grovgjenge/rørgjenge er ca 26 mm/ca 1" for at røra skal kunne vere 3/4 innvendig. Det betyr at dine 26mm som du mener er grei er 3/4 rørgjenger og ikke 1" som virker merenaturlig. 1" rørgjenge er ca 32mm utvendig 1/2 rørgjenge er ca 26mm utvendig Grunnen til dette er at for å kunne regne kapasiteten i rørene så var det før bare det innvendige målet i rørene som var intresant , men for å skjøte fx ei 3/4 rør så måtte en bruke en gjengebakke for 3/4 rør og gjengene og bakken fikk da betengelsen 3/4 . Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Kjempebra, takk. Av og til er Båtplassen så bra. Jeg hadde garantert bestilt feil dimensjon hvis det ikke var for hjelpen her nå. Så lurer jeg også på følgende: Jeg vil ha en komplett oppsetting med gjennomføring, kuleventil og slangestuss. Oppgir jeg da alle delene i samme verdi? F eks hvis gjennomføringen jeg trenger er 1 1/2" oppgir jeg da kuleventilen og slangestussen i samme dimensjon? Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 For å gjøre det litt enklere så brukes det og 3/4 rørgjenger som er fine men der er rørdimensjonen ca 19mm , ikke 26mm , disse 3/4 gjengene benyttes på kobberør. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Du bestiller eksempelvis 1.5 inch (1 1/2 ") gjennomføring med 1.5 inch (1 1/2 ") kuleventil og 1.5 inch (1 1/2 ") slangestuss. Da skjønner de i andre enden at dette er saker som skal henge sammen. Se innlegget til Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Kjempebra, takk. Av og til er Båtplassen så bra. Jeg hadde garantert bestilt feil dimensjon hvis det ikke var for hjelpen her nå. Så lurer jeg også på følgende: Jeg vil ha en komplett oppsetting med gjennomføring, kuleventil og slangestuss. Oppgir jeg da alle delene i samme verdi? F eks hvis gjennomføringen jeg trenger er 1 1/2" oppgir jeg da kuleventilen og slangestussen i samme dimensjon? Kuleventilen ja , men slangestussen må oppgis med 1 1/2 x utvendig diameter på stussen i millimeter. Om gjennomføringen er 1 1/2 så er hullets diameter og gjengene ca 45mm Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Dette var ikke så lett likevel når jeg oppdager at alle deler er oppgitt i både BSP og NPS. Hva står dette for? Så er det Skin Fittings, enten recessed eller threaded (innfelt eller gjenget). Hva velger man da? Skal bare ha en standard pakke med gjennomføring, kuleventil og slangestuss i et normalt plastskrog. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 (redigert) Du bestiller eksempelvis 1.5 inch (1 1/2 ") gjennomføring med 1.5 inch (1 1/2 ") kuleventil og 1.5 inch (1 1/2 ") slangestuss. Da skjønner de i andre enden at dette er saker som skal henge sammen. Se innlegget til Lars H. Ville nok også ha opplyst om at jeg ønsker en "full bore" ball valve.. Hvis ikke er faren stor for at en får reduced bore... Når det gjelder enkelte leveranadørers evne til så skjønne, så er jeg skeptisk.. Kun det som er spesifisert til den minste detalj er bra nok.. En har med selgere å gjøre, og deres evne til å skjønne er ofte begrenset.. men en finner heldigvis unntak, og dermed blir det ofte en short list med utvalgte selgere som skjønner og som kan levere Redigert 30.April.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Worry II Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Seatronic sin web er godt linket med hva som passer i hverandre. Jeg brukte den da jeg lette sist... Tips bare.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 BSP, NPT, NPS etc. kun forskjellige gjengetyper som generelt ikke går om hverandre. Hold deg til BSP (tror det står for British Standard Parallel). Altså vanlige parallellgjenger. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 (redigert) Dette var ikke så lett likevel når jeg oppdager at alle deler er oppgitt i både BSP og NPS. Hva står dette for? BSPT -British Standard Pipe Taper BSPP -British Standard Pipe Parallel NPT -National Pipe Taper NPS -National Pipe Straight Taper er konisk og straight er rett gjenget (parallell) En kan lese seg opp på forskjellen her Redigert 30.April.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Du bestiller eksempelvis 1.5 inch (1 1/2 ") gjennomføring med 1.5 inch (1 1/2 ") kuleventil og 1.5 inch (1 1/2 ") slangestuss. Da skjønner de i andre enden at dette er saker som skal henge sammen. Se innlegget til Lars H. Der summerte du det godt opp Hulda, men hvilke innvendige slangedimensjoner kommer da til å passe på disse slangestussene? Er det det som kalles "Kjernediameter" i tabellen til Aq 28 Ht? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oivindg Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 (redigert) Brumm: Jeg fant alle nødvendige mål på Trudesign sine nettsider. Ta en titt der, så slipper du noen overraskelser. Du vil også finne ut at REM forsåvidt har rett, de oppgitte størrelsene passer slangediameteren (innvendig), men det er også størrelsen på gjengen på stussen. http://s3.amazonaws.com/trudesign.assets.production/products/documents/8/original.pdf?1349759375 http://s3.amazonaws.com/trudesign.assets.production/products/documents/20/original.pdf?1352423228 http://s3.amazonaws.com/trudesign.assets.production/products/documents/3/original.pdf?1352253235 Et 1/2-toms "sett" har en gjennomføring med 22mm ytterdiameter og en stuss på 13mm. Et 3/4-toms "sett" har en gjennomføring med 27mm ytterdiameter og 19mm stuss. 1-toms er 33/25. Ser man nøye etter, så bruker flere "størrelser" kuleventil samme kule. 1/2", 3/4" og 1" har 19mm åpning i kula. Høres lite ut på en 1" ventil, men det tilsvarer innerdiameteren på en stuss for 1" slange, så det duger for de fleste anvendelser, vil jeg tro. Jeg har handlet Trudesign i våres, og jeg må si at jeg er imponert over hvor solid og ordentlig delene ser ut. Har foreløpig bare fått montert en 1/2-tom gjennomføring, men det gikk i alle fall greit. Veldig lettvint å lime inn med epoksy, og når det har herdet sitter det så godt at det nesten er unødvendig å bruke mutteren på innsiden. Redigert 30.April.2013 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Brumm Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Veldig bra, oivindg. Dette oppklarer jo en masse. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 gjennomføring med slangestuss er vel av de mest anvendelige Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars H. Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Nei! En vil vel gjerne ha en stengeventil mellom skroggjennomføringen og videre inn i båten? Det er i hvert fall mitt absolutte og forsikringsselskapene sine krav. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 ja klart, jeg befant meg visst over vannlinjen en stund. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sofaseileren Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Har skiftet alle mine skroggjennomføringer til TruDesign, og er veldig fornøyd. Eneste er størrelsen. Måtte etterbestille et par 90 graders bend mellom gjennomføring og ventil, for å få det hele på plass. Her vises størrelsesforskjellen: Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Sofaseileren, det var jammen semre greier du hadde fra før der. Dette viser tydelig hvor dårlig utstyrt mange norske båter er når det gjelder noe av det viktigste for sikkerheten. Truedesign er sikkert bra, men jeg går helst for maritim bronse under vann, og helst med gjennomføring og kran i en kompakt enhet. Jeg liker dårlig den lange plastikkstammen mellom skroget og ventilen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
DieselDahl Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Rørdimmensjoner er vanskelige fordi fx ei 3/4 galv rør måles innvendig , mens ei 3/4 kobber rør måles utvendig og 3/4 platsrør kan være begge deler. Dvs en 3/4 grovgjenge/rørgjenge er ca 26 mm/ca 1" for at røra skal kunne vere 3/4 innvendig. Det betyr at dine 26mm som du mener er grei er 3/4 rørgjenger og ikke 1" som virker merenaturlig. 1" rørgjenge er ca 32mm utvendig 1/2 rørgjenge er ca 26mm utvendig Grunnen til dette er at for å kunne regne kapasiteten i rørene så var det før bare det innvendige målet i rørene som var intresant , men for å skjøte fx ei 3/4 rør så måtte en bruke en gjengebakke for 3/4 rør og gjengene og bakken fikk da betengelsen 3/4 . De rørene og kuplingene som jeg vanligvis driver med er oppgitt i NOMINELL diameter, altså ikke nødvendigvis rørets ytterdiameter. Et 3/4" rør med standard veggtykkelse har 3/4" utvendig diameter. En 3/4" slange er da vanligvis 3/4" innvendig fordi den skal utenpå en flens. Kuplinger finnes da i mange utførelser som f.eks. til lodding, liming, swagging, swagging med o-ring, snittring, flensing, gjenging osv. Skal du få det riktig trenger du nok en produktkatalog med målskisser fordi disse målene kan skille mellom ulike produsenter, produktserier, materialer osv. Jeg syns forresten de bildene av trudesigns gjennomføringer så spinkle ut. Husk at hvis mutteren til gjennomføringen ryker betyr det lekkasje på samme måte som om selve kuplingen ryker. Det blir gjerne endel spenn i en slange montert her og en plastmutter hadde ikke jeg stolt på. Forøvrig er gjerne slike gjennomføringer utsatt for belastning fra ting vi stuer bort.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.