Jump to content

Mann drept av PBO ved rigghavari


Enzo

Recommended Posts

Vet ikke om det har vært noe blest i media hjemme om denne saken men nå i April så var katamaranen Mousetrap http://www.thecrewreport.com/features/19098/crew_fatality_on_board_superyacht_mousetrap

På vei over atlanteren, etter et partre dager så ryker riggen, de har karbonrigg med PBOvant osv.

 

Vi har snakket litt med folk nær disse og det sies at riggen bare smalt av på sekunder og vantene kom da sveipende i en voldsom fart, mannen som vistnok var i femtiåra ble regelrett delt i to av PBOen som kom

 

En alurigg kneler jo litt mer kontrollert enn en karbonrigg som jo bare knekker rett av i ett smell.

Et PBOvant som er beinstramt, kan det sies å være livsfarlig å være i nærheten om det skulle ryke ?

Link to post

Uff, tragisk ulykke. Masteknekk på så store båter innebærer vel stor risiko for mannskap uansett materiale. Ikke mange år siden en omkom etter å få bommen i hodet etter rigghavari. Skremmende å høre om PBO-vantene, jeg trodde uelastiske materialer ville miste all energi i bruddøyeblikket og at de ikke kunne "piske". Var det et vant som røk, eller masten som knakk først?

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Jeg tror vant gikk først om jeg forsto det rett. Er ikke sikker.

 

En vire vil jo smelle og vise problem før den ryker i mange tilfeller. Eller bare dø og falle sammen.

PBO er vel umulig å strekke så det høres rart ut dette. Men det er klart. Kommer det ned en 20meters av det stoffet der smellende så må man ikke stå i veien.

Link to post

PBO er kunstfiber som er svært sterkt og strekkfast, bedre enn kevlar, karbon og dyneema. Ulempen er at det ikke tåler lys eller vann, så tauet er kapslet inn i tett hylse når det brukes som vant.

 

Når det gjelder rigghavari så er det vanligvis ikke selve vantet (fibrene) som ryker, men innfestningen til mast eller båt (metalldeler). På en så ny båt er det neppe korrosjon eller utmatting, men dimensjonerings-/produksjons-/ montasjefeil eller at noe har gnagd over vantet.

 

Sjøsetter egen båt på fredag, så dette var en påminnelse om å sjekke rigg og vant nøye før første seilas (ikke minst at alle splinter er på plass).

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Enzo har sikkert gode råd på dette, men noen råd er:

- sørge for at riggen er strammet opp riktig. Slakke vant er ikke bra.

- sjekke at wirekordellene er hele. Se etter brudd og rust spesielt på endene der det er presset på hylse.

- sjekk beslag i masten. Se spesielt etter sprekker i gods.

- sjekk at alle splinter/låseringer er på plass, og sikre dette med tape så de ikke kan falle/rives ut.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Kjøp en slik loos riggmåler og sett overvantene til anbefalt spenning som vel vanligvis er 15-20% av bruddstyrke.

Sett så undervant håndstramt og seil kryss og stram til det ikke henger og slenger og det bør vel være ferdig med det.

 

Det som oftest ryker er D1 eller D2 altså de kortere vantene som f eks går fra dekk og inn til mast under første saling.

Det jeg har sett flere tilfeller av er også at selve salingshornene knekker i feste inne ved mast.

 

Ta også en tur under dekk om båten er gammel , se på røstjern osv.

Link to post

F.eks. karbon er edelt, og leder strøm. Så eventuelt stål i kontakt med karbon kan bli en ganske effektiv offeranode i mange tilfeller.

Og mange steder er karbondelene festet med metaller.

Derfor er Flax fiberen på vei inn i kompositt verden...Lettere og ikke så stivt som karbon. Uansett hva man velger : bindemiddel har mye å si også

http://www.ienica.net/italyseminar/fibres/scandolapresentation.pdf

Link to post

Vi har snakket litt med folk nær disse og det sies at riggen bare smalt av på sekunder og vantene kom da sveipende i en voldsom fart, mannen som vistnok var i femtiåra ble regelrett delt i to av PBOen som kom

 

En alurigg kneler jo litt mer kontrollert enn en karbonrigg som jo bare knekker rett av i ett smell.

Et PBOvant som er beinstramt, kan det sies å være livsfarlig å være i nærheten om det skulle ryke ?

 

Hm... jeg har litt vanskelig for å se for meg hvordan vantene kan komme "sveipende i vodlsom fart" med nok kraft til å dele noen i to. Kreftene i vant er jo så og si utelukkende strekk-krefter, hvis et vant ryker vil det vel skyte rett oppover.

 

M.h.t PBO vs vanlig stålwire tipper jeg stålwire er verst. Stålwire er mye mer elastisk og har da mer dynamikk ala en strikk. En PBO er mye mer stumt og vil ikke da fare av gårde.

Link to post

Kristian_H, du trenger ikke bekymre deg for karbonriggen. Det er igrunn vanlig inspeksjon og utskiftingsintervaller som gjelder. Vant av rod skal skiftes etter 10 år. Rod er mer utsatt enn wire siden du ikke får forvarsel ved brudd. Øvrige innfestinger sjekkes visuelt hvert år på samme måten som en aluminiumsrigg. Metalldelene som er festet i masta ble isolert med epoksy og plastskiver ved montasje, men vil begynne å ruste om de er i kontakt med fiber.

 

PBO skal sendes inn for sjekk eller byttes hvert 5.år og mister også styrken gradvis så det er fryktelig dyre vant å ha ombord. Mine karbonfibervant skal aldri skiftes, men det bør tas NDT av metallterminalene hvert 5. år for å sjekke mot sprekkdannelse. Forøvrig visuell kontrolll mot skader og brudd.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Vel om det går av f.eks 20meter oppe og kommer deisende ned akterover over en person da er det vel ikke umulig.

Gutta på båten hadde sagt at den forulykkede var delt i to

 

Joda, hvis noe går av i toppen og faller ned der du står er det selvsagt ikke bra. men da er det fordi noen faller ned og ikke p.g.a strekket i vantet før bruddet. Mener forsatt det høres merkelig ut at noen blir "delt i to" man at det er mulig å bli drept av en metalldings som kommer seilende fra oven og treffer deg i hodet er jo slevsagt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...