Enzo Startet 30.April.2013 Link til dette innlegget Startet 30.April.2013 Vet ikke om det har vært noe blest i media hjemme om denne saken men nå i April så var katamaranen Mousetrap http://www.thecrewreport.com/features/19098/crew_fatality_on_board_superyacht_mousetrap På vei over atlanteren, etter et partre dager så ryker riggen, de har karbonrigg med PBOvant osv. Vi har snakket litt med folk nær disse og det sies at riggen bare smalt av på sekunder og vantene kom da sveipende i en voldsom fart, mannen som vistnok var i femtiåra ble regelrett delt i to av PBOen som kom En alurigg kneler jo litt mer kontrollert enn en karbonrigg som jo bare knekker rett av i ett smell. Et PBOvant som er beinstramt, kan det sies å være livsfarlig å være i nærheten om det skulle ryke ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Det er store krefter ute og går, og egentlig rart at det ikke er flere alvorlige uhell enn det er. Veldig sjelden at en hører om folk som omkommer grunnet rigghavari. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjappfot Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Uff, tragisk ulykke. Masteknekk på så store båter innebærer vel stor risiko for mannskap uansett materiale. Ikke mange år siden en omkom etter å få bommen i hodet etter rigghavari. Skremmende å høre om PBO-vantene, jeg trodde uelastiske materialer ville miste all energi i bruddøyeblikket og at de ikke kunne "piske". Var det et vant som røk, eller masten som knakk først? Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Enzo Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Jeg tror vant gikk først om jeg forsto det rett. Er ikke sikker. En vire vil jo smelle og vise problem før den ryker i mange tilfeller. Eller bare dø og falle sammen. PBO er vel umulig å strekke så det høres rart ut dette. Men det er klart. Kommer det ned en 20meters av det stoffet der smellende så må man ikke stå i veien. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 Det er vel ingen tvil om at når båten er 110 fot lang og nesten 50 fot bred, med en mast som sikkert er opp mot 40 meter høy, så blir det litt krefter i sving når noe ryker ? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Her er den da den hadde mast http://janetorstein.files.wordpress.com/2013/02/20130214-122609.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Dagens usmakelige kommentar: Ironisk at navnet på båten er Mousetrap.... Dagens dumme spørsmål: hva er PBO- vant? Joda jeg kunne googlet det, men da får jeg ikke mulighet til å fortelle at jeg tolket overskriften til at Practical Boat Owner (en av mine favorittmagasiner) hadde myrdet fyren... Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 (redigert) PBO er kunstfiber som er svært sterkt og strekkfast, bedre enn kevlar, karbon og dyneema. Ulempen er at det ikke tåler lys eller vann, så tauet er kapslet inn i tett hylse når det brukes som vant. Når det gjelder rigghavari så er det vanligvis ikke selve vantet (fibrene) som ryker, men innfestningen til mast eller båt (metalldeler). På en så ny båt er det neppe korrosjon eller utmatting, men dimensjonerings-/produksjons-/ montasjefeil eller at noe har gnagd over vantet. Sjøsetter egen båt på fredag, så dette var en påminnelse om å sjekke rigg og vant nøye før første seilas (ikke minst at alle splinter er på plass). Redigert 1.Mai.2013 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kristian_H Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Korrosjon på en karbonrigg ??? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 innfestningen til mast eller båt (metalldeler) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
grawis Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Sjøsetter egen båt på fredag, så dette var en påminnelse om å sjekke rigg og vant nøye før første seilas (ikke minst at alle splinter er på plass). Du sier noe... Hva er sjekklista for riggen før man drar på langtur? Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Enzo har sikkert gode råd på dette, men noen råd er: - sørge for at riggen er strammet opp riktig. Slakke vant er ikke bra. - sjekke at wirekordellene er hele. Se etter brudd og rust spesielt på endene der det er presset på hylse. - sjekk beslag i masten. Se spesielt etter sprekker i gods. - sjekk at alle splinter/låseringer er på plass, og sikre dette med tape så de ikke kan falle/rives ut. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
grawis Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 - sørge for at riggen er strammet opp riktig. Slakke vant er ikke bra. Det meste her er jo rimelig greit, men hvordan vet jeg at riggen er strammet riktig? Og hvor slakt er for slakt? Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Dedekam har en fin bok om seil&riggtrim som kan anbefales. Men, det beste er å få en seilmaker eller et riggverksted til å se over riggen for deg. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
grawis Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Dedekam har en fin bok om seil&riggtrim som kan anbefales. Men, det beste er å få en seilmaker eller et riggverksted til å se over riggen for deg. Neeeeei! Klare selv! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Kjøp en slik loos riggmåler og sett overvantene til anbefalt spenning som vel vanligvis er 15-20% av bruddstyrke. Sett så undervant håndstramt og seil kryss og stram til det ikke henger og slenger og det bør vel være ferdig med det. Det som oftest ryker er D1 eller D2 altså de kortere vantene som f eks går fra dekk og inn til mast under første saling. Det jeg har sett flere tilfeller av er også at selve salingshornene knekker i feste inne ved mast. Ta også en tur under dekk om båten er gammel , se på røstjern osv. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 (redigert) Korrosjon på en karbonrigg ??? F.eks. karbon er edelt, og leder strøm. Så eventuelt stål i kontakt med karbon kan bli en ganske effektiv offeranode i mange tilfeller. Og mange steder er karbondelene festet med metaller. Redigert 4.Mai.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Pescador1 Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 F.eks. karbon er edelt, og leder strøm. Så eventuelt stål i kontakt med karbon kan bli en ganske effektiv offeranode i mange tilfeller. Og mange steder er karbondelene festet med metaller. Derfor er Flax fiberen på vei inn i kompositt verden...Lettere og ikke så stivt som karbon. Uansett hva man velger : bindemiddel har mye å si også http://www.ienica.net/italyseminar/fibres/scandolapresentation.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Har karbonrigg selv og var absolutt ikke klar over at denne faren var til stede. Har selvsagt en del metalldeler som salingshorn, rod og de fleste ting som er festet på masten. Hvordan oppdager man denne formen for korrosjon, må det eventuelt skje noe "spesielt" før det skjer? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Vi har snakket litt med folk nær disse og det sies at riggen bare smalt av på sekunder og vantene kom da sveipende i en voldsom fart, mannen som vistnok var i femtiåra ble regelrett delt i to av PBOen som kom En alurigg kneler jo litt mer kontrollert enn en karbonrigg som jo bare knekker rett av i ett smell. Et PBOvant som er beinstramt, kan det sies å være livsfarlig å være i nærheten om det skulle ryke ? Hm... jeg har litt vanskelig for å se for meg hvordan vantene kan komme "sveipende i vodlsom fart" med nok kraft til å dele noen i to. Kreftene i vant er jo så og si utelukkende strekk-krefter, hvis et vant ryker vil det vel skyte rett oppover. M.h.t PBO vs vanlig stålwire tipper jeg stålwire er verst. Stålwire er mye mer elastisk og har da mer dynamikk ala en strikk. En PBO er mye mer stumt og vil ikke da fare av gårde. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Vel om det går av f.eks 20meter oppe og kommer deisende ned akterover over en person da er det vel ikke umulig. Gutta på båten hadde sagt at den forulykkede var delt i to Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) Kristian_H, du trenger ikke bekymre deg for karbonriggen. Det er igrunn vanlig inspeksjon og utskiftingsintervaller som gjelder. Vant av rod skal skiftes etter 10 år. Rod er mer utsatt enn wire siden du ikke får forvarsel ved brudd. Øvrige innfestinger sjekkes visuelt hvert år på samme måten som en aluminiumsrigg. Metalldelene som er festet i masta ble isolert med epoksy og plastskiver ved montasje, men vil begynne å ruste om de er i kontakt med fiber. PBO skal sendes inn for sjekk eller byttes hvert 5.år og mister også styrken gradvis så det er fryktelig dyre vant å ha ombord. Mine karbonfibervant skal aldri skiftes, men det bør tas NDT av metallterminalene hvert 5. år for å sjekke mot sprekkdannelse. Forøvrig visuell kontrolll mot skader og brudd. Redigert 5.Mai.2013 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Krimart Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Vel om det går av f.eks 20meter oppe og kommer deisende ned akterover over en person da er det vel ikke umulig. Gutta på båten hadde sagt at den forulykkede var delt i to Joda, hvis noe går av i toppen og faller ned der du står er det selvsagt ikke bra. men da er det fordi noen faller ned og ikke p.g.a strekket i vantet før bruddet. Mener forsatt det høres merkelig ut at noen blir "delt i to" man at det er mulig å bli drept av en metalldings som kommer seilende fra oven og treffer deg i hodet er jo slevsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.