Maika Startet 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2005 Jeg kjøpte båten med to Volvo Penta 2030 i fjor, og vet ikke om det har vært service på motorene siden de ble installert nye i 2003. Burde jeg få autoriserte folk til å ta service på dem, eller er dette noe jeg greit kan gjøre selv? Hvor mye må jeg regne med å betale for service (med/uten deler?) på disse? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Tja .. Har 2030 selv, men pleier ikke ha den på service. Mener du kan gjøre det meste selv, og det går også an å kjøpe en "gjør det selv" bok til denne motoren. Boka er nokså tynn og koster en del, men den viser klart at det egentlig ikke er så mye å gjøre på denne motoren. Vedlikeholdet gåt stort sett ut på å skifte ut ting: skifte dieselfilter skifte olje skifte oljefilter skifte impeller skifte frostvæske på varmeveksler Alle disse tingene er enkle å utføre. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Vet du hvor jeg kan få tak i denne boka (i Oslo)? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Vet du hvor jeg kan få tak i denne boka (i Oslo)? Jeg køpte min hos la-sa Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Jeg har ringt La-Sa, og de har "Gjø-det-selv" boken på lager til i underkant 300,-. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Hva heter omtalte bok ? ( har en bok om service på lager, er det maken, selges den for kr 200, jeg lærte ikke mye av å lese i den i alla fall.. ) Motormanualen er mye bedre.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Maika Svart 2.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 La-Sa kunne også bestille verkstedsmanualen, den ville koste noe mer. Service på én motor ville komme på ca. 4000,- inkl. standard deler som skal byttes. (+ moms?). For mine to kunne jeg sikkert prutet litt, men uansett HELT uaktuelt å bruke så mye på standard service, så nå må det leses. Suzuki: Jeg tror den het noe sånt som "Gjør-det-selv"..? Den skulle beskrive "riktig" kjøring, samt noe om vanlig service. Hvis du har tenkt deg nedom brygga i nærmeste frarmtid, kunne vi kanskje gjøre en handel? (Jeg må forresten sjekke papirene mine, kan hende jeg faktisk har noe sånt liggende selv..) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 (redigert) Jeg har en servicemanual (i tillegg til brukermanual) til min VP 2030. Det står litt om fremgangsmåte for enkle reparasjoner o.l. Så vidt jeg vet ligger du på Herbern Marina, du kan stikke innom Kornelia nesten ytterst på 300400-brygga, så kan du kikke på den om det er noe sånt du trenger, evt kopiere den. Stort sett hjemme hver kveld. Redigert 3.Mars.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Janoho Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Jeg har ringt La-Sa, og de har "Gjø-det-selv" boken på lager til i underkant 300,-. <{POST_SNAPBACK}> Kjøp verkstedsmanualen hvis du kan få den til brukbar pris. Har noen sånn service-manual-greier til Yanmaren, bare vås og skrevet for bestemødre. I verkstedsboka får du alle detaljer du trenger, kan være grei å ha hvis det skulle skje noe mens du er på sjøen. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Hiatus Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Jeg har også lurt litt på å få "proffer" til å ta service på min motor, en Yanmar 2GM20F. Jeg har eid båten i de 10 av de 17 årene den har eksistert. Jeg har alltid tatt sercisc selv, skifte dieselfilter, skifte olje, skifte oljefilter, skifte impeller, skifte frostvæske på varmeveksler og ellers det som begynner å gå istykker som noen slanger og vannpumpe. Motoren har alltid gått som en klokke. Men er det noe jeg overser som "proffe" båtmekanikere vil se? Motoren har bare sviktet meg en gang og da var det min feil for jeg gikk tom for diesel. Vil "proffe" mekaniker ødelegge den gode statestikken jeg har eller vil de hjelpe til å forlenge den? Hva er andres erfaring? Hilsen "Hiatus" Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Jeg har også lurt litt på å få "proffer" til å ta service på min motor, en Yanmar 2GM20F. Jeg har eid båten i de 10 av de 17 årene den har eksistert. Jeg har alltid tatt sercisc selv, skifte dieselfilter, skifte olje, skifte oljefilter, skifte impeller, skifte frostvæske på varmeveksler og ellers det som begynner å gå istykker som noen slanger og vannpumpe. Motoren har alltid gått som en klokke. Men er det noe jeg overser som "proffe" båtmekanikere vil se? Motoren har bare sviktet meg en gang og da var det min feil for jeg gikk tom for diesel. Vil "proffe" mekaniker ødelegge den gode statestikken jeg har eller vil de hjelpe til å forlenge den? Hva er andres erfaring? Hilsen "Hiatus" <{POST_SNAPBACK}> Har samme motor som deg og denne er enkel og pålitelig. Ikke gløding og bare 2 sylindre Siden alt har fungert bra til nå ser jeg ikke noen grunn til å la en verkstedlærling pille på motoren. Du vil jo fort merke om motoren er syk på startvansker, eksosrøyk, vannforbruk osv.. Sålenge du ikke har noen symptomer er nok alt helt iorden. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Jon Winge skriver i sin bok "Båtmotoren din venn" om vinterkonservering: "Det finnes dem som hevder at dysene (dieselmotor) skal fjernes og kontrolleres hvert år, og at ventilene (diesel og bensin) skal justeres. Ettertrekking av topplokksbolter anbefales også. Glem det. SÅ LENGE MOTOREN GÅR BRA, SKAL DU IKKE KLUSSE MED DEN!" Andre hevder at impelleren skal ut, og at generatorremmen skal slakkes under vinteropplaget. Det kan være noe i det, men etter min mening er dette unødvendig." (Winge 1998, s. 147). Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 ..... en Yanmar 2GM20F. Jeg har eid båten i de 10 av de 17 årene den har eksistert. <{POST_SNAPBACK}> Hei Hiatus! I løpet av 10 år så lærer man å kjenne motoren sin, så du har selv den beste forutsetting til å "ta vare" på den. Strengt tatt bør man holde fingrene unna alle større inngrep, sålenge motoren starter som den skal, ikke ryker særlig og turtallet holder seg / ikke jager. Det som imidlertid bør tenkes på - etter 17 års drift - er hvordan dysene er (de slites jo litt etter litt), og justering av ventilklaring. Dette er jo noe som endrer seg, etter så lang tid. Dysene kan man ta ut og levere til en Yanmar-pusher som setter den i test-benk for å sjekke trykk, forstøvning, o.s.v. Da har du fåttt en ekspert til å ta seg av det som er viktig, og du har spart penger ved at du selv foretar démontering og montering. Husk på og skifte kopperpakningene når du igjen moterer dyseholderen. Justering av ventilklaring er noe man bør kunne foreta selv, hvis man har verkstedshåndbok, litt verktøy og ikke hendene fulle av tommeltotter. Der skal du huske å ha en reservepakning klar, i tilfelle denne går istykker når du tar av topp- / ventildekselet. Ikke værre enn dét! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hiatus Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Det som imidlertid bør tenkes på - etter 17 års drift - er hvordan dysene er (de slites jo litt etter litt), og justering av ventilklaring. Dette er jo noe som endrer seg, etter så lang tid. :o) <{POST_SNAPBACK}> Takk for svarene. Jeg vil fortsette med å ta "service" selv. Men trenger jeg å begynne å tukle med dyser og ventilklaring så lenge at virker OK. Motoren står i en seilbåt så det blir ikke veldig mange timer den går i løpet av året. Jeg prøver derimot å kjøre den noen timer måneden også om vinteren. Båten ligger i isfri havn ved Bergen og jeg var senest ute en tur idag; sol, laber bris ..... men ingen sommertemperatur. Mvh. "Hiatus" Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Takk for svarene. Jeg vil fortsette med å ta "service" selv. Men trenger jeg å begynne å tukle med dyser og ventilklaring så lenge at virker OK. Motoren står i en seilbåt så det blir ikke veldig mange timer den går i løpet av året. Jeg prøver derimot å kjøre den noen timer måneden også om vinteren. Båten ligger i isfri havn ved Bergen og jeg var senest ute en tur idag; sol, laber bris ..... men ingen sommertemperatur. Mvh. "Hiatus" <{POST_SNAPBACK}> Vel, som jeg sa kommer det an på symptomer. Er motoren tungstartet/ryker er ofte dysene/spissene justert med feil åpningstrykk eller utslitt. Kakler det fra ventilene justerer man "ventilspelet". Har du ikke disse symptomene kan du trygt slappe av. Men impelleren ville jeg byttet med noen års mellomrom, jeg slakker også remmene på motoren, men det er mest for at de skal vare lenger. Har alltid med reservedeler i båten. Reserve: impeller reim til vannpumpe og til dynamoen. pipesett, tang, skrutrekkere. + litt småtteri. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 7.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Jeg har en servicemanual (i tillegg til brukermanual) til min VP 2030. Det står litt om fremgangsmåte for enkle reparasjoner o.l. Så vidt jeg vet ligger du på Herbern Marina, du kan stikke innom Kornelia nesten ytterst på 300400-brygga, så kan du kikke på den om det er noe sånt du trenger, evt kopiere den. Stort sett hjemme hver kveld. <{POST_SNAPBACK}> Ypperlig! Jeg ligger på 1003, og stikker innom Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Kaffen er varm på plass 415 Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Maika Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Takk for kaffe, prat og boklån:) Kommer innom med dem i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Jeg er enig med dem som sverger til å skru minst mulig. Så lenge alt virker normalt er det bare å skifte filter, olje samt impeller av og til. Har hatt 20 år gamle motorer som har virket som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.