ols.oyv Startet 30.April.2013 Link til dette innlegget Startet 30.April.2013 hei jeg har en gilbert 21 med en yamaha v-max 225 på hekken, men problemet er at forige eier har borret noen hull osv i speilet uten å tettet de igjen så vann har trengt inn i kryssfinern på innsia å dermed har det råtna. utafallet blei jo at det ga etter å nu må det byttes... så spm e hvordan skal man gjøre det sån at det blir bra å det ikke gjer etter å motorn i verstefall detter av...er helt blank så hadde vært fint med tips, e utolig iriteranes å ha en nyinnkjøpt båt så skjer det hær..:/-hvor mye skal man kappe vekk av det gamle speilet?-hvilke matrealer anbefales?-hvordan skal man gå frem? osv.... Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Jeg har jo ikke sett skaden, men det er vel grunn til å tro at store deler er morkent. Jeg hadde bytta hele. Det som er viktig er jo å fordele kreftene fra motoren over hele hekken. Da må hekken være stiv. Hvis du gjør en stor jobb ut av det hadde jeg brukt polyester. Du må skjære/ hugge bort all dårlig kryssfiner uten å skade ytterskroget. Alt arbeid gjøres fra innsiden. Du må slipe bort all topcoat for at polyesteren skal henge. Du må måle tykkelsen på det du tar av slik at du kan få like mye på igjen. Du må sjekke hva en gilbert 21 er godkjent for på hekken. Har du for stor motor kan du jo påføre båten større krefter enn den er konstruert for. Du må lese deg opp på glassfiberarbeid, fordi denne jobben er viktig for din sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Jeg sto foran samme jobben i fjor. Skulle skifte motor på en Hansvik 18. Ut i fra "symptomer", sprekk i laminat, skruefeste gav etter. Flere innlegg på BP forteller om folk som har skåret bort halve hekken for å komme til dårlig finer. Jeg fjernet alle beslag, fenderlist, og utvendig kryssfinerplate, den måtte også skiftes. Med vinkelkutter skar jeg bort glassfiberen over forsterkningsplata. Den var helt morknet opp. Fikk ut mye vha huggjern og en alvorlig lang skrutrekker. Men mye satt igjen. Hvordan få ut resten? Jeg startet opp motorsaga og på få sekunder var det meste ute. Og med hjelp av saga ble det også rubbet opp for ny støp av glassfiber. Fikk ikke med meg de siste cm i bunnen men regnet med at dette hdde liten betydning, ( kunne sikkert funnet et lengere sverd på motorsaga). Tidligere sto det antakelig en 16 mm kryssfinerplate der, jeg tilpasset 2 x 7 mm plater som jeg limte sammen og dyttet ned i hullet sammen med mye glassfibermatter og polyester. Hadde merket av for boltehullene og laget disse ca 5 mm overmål, fylte hullene med glassfiber og polyester. Fylte alle hulrom rundt platene med glassfiber/polyester, dyttet ned med pinne/ståltråd. NB: husk å tette for festehullene, (forskale) jeg brukte pakketape før jeg la en trekloss som ble skoret av mot nærmeste feste. Til slutt plastret jeg igjen over kanten. Sparklet med polyestersparkel, pusset og malte over med to-komp maling. Skiftet til nye rustfrie beslag. Etter tørk ble normale hull boret opp, dermed kunne ikke evt vann trenge inn langs boltene og trekke inn i kryssfinerplata. I tillegg ble dreneringshullet også gjort på samme måte. Det ble også skiftet utvendig plate. jeg brukte to stykker forskalingsplate, de er plastbelagt, limt sammen med epoksy og all "endeved" innsatt med epoksy og så pusset. Ny motor (montert av firma ) ble festet med nye bolter som ble satt inn med Tec7 eller noe lignende. Har fungert upåklagelig siden. Sitér dette innlegget Link to post
ols.oyv Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 så det du mener taunus er at jeg ikke skal skade ytterskoget, men på bildet ser men jo at det er innerskoget som er tykkest med glassfiber... , men dette skal altså kappes vekk? Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Blir nok en større jobb enn med min Hansvik. I Hanvik'en dekket ikke forsterkningen hele akterspeilet, ca 2-3 cm til side for der kanten skrår oppover. Var derfor ikke vanskelig å fjerne glassfiber over kanten og som sakt fjerne med motorsag. Dersom dit akterspeil har større forsterkning må du kanskje fjern toppen for å komme til godt nok. Ser det er brukt 2 x kryssfiner i forsterkningen. du skulle nok greie å sette inn disse to platene dersom de deles opp, bakerste i to og den for over i tre. På den måten får du satt inn delene selv om hullet er mindre enn total bredde. Ser at dreneringshullene kan være en medvirkende årsak til råteskader. De er bare boret rett gjennom uten å hindre vann i å trenge inn i kryssfineren. (leter etter bilder av min operasjon) Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Bilder av hvordan jeg fikk "frest" ut rotten kryssfiner. Sitér dette innlegget Link to post
ols.oyv Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 takker for svar :) tengte at jeg kapper vekk den ytterste deln av glassfiberen som er mot skjøen (altså den tynneste deln) så lar jeg den innerste deln som er støpt fast i gulvet på innsiden av båten være der.. så får jeg komme til å røske vekk den rotne kryssfinerplata, så man får tilpasset ei ny plate der.. så plaste æ den nye finerplata inn fra yttersiden så må æ vell få laget ei ny aluminiumsplate som dekker hele kanten som motorn henger på... så tengte jeg egentlig å bolte den alu plata fast med gjennomgangsbolter sånn at det blir stivt... å sånn at hvis motorn skal rive hekken av så må den bokstaverlig talt rive hele hekken av... for meg hørtes det ut som en god ide, men rett meg gjerne hvis det høres heltpå bærtur ut :P Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Dette er en jobb for fagfolk, ikke for amatører. Gjør du det feil og båten går ned, er det ditt ansvar. Når du ikke vet hvordan dette skal gjøres, er du passe dum hvis du tror at det kan "læres i en fei". Og forresten, hvordan skal det gå den dag du selger båten? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
taunus Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Jeg har aldri sett en gilbert på nært hold , men jeg har jobbet som motormøntør hos windy boats i 11 år. Og jeg forstår at noen har reparert her før, og ikke fått det til. Slik jeg har lært båt, skal du fordele trykket fra motoren utover hele hekken , og aller helst helt ned til skrogbunn. For meg ser det ut som at akterspeilet ikke har vært stivt nok, i og med sprekkene du ser rundt motorbrønnen. Jeg aner egentlig ikke om du kommer inn under der, men teorien forteller meg at du burde bytte hele akterspeilet, og støpe dette kraftig utover bunnen, og sidene. En ting er i allefall sikkert. Båten blir mye kulere å håndtere. En skamkjørt båt yter dårligere,og har mye dårligere kjøreegenskaper. Men før du sier at der er overkill, burde du sjekke skikkelig nøye inni mørke kroker, og se etter sprekkdannelser andre plasser!!! Forøvrig er båten din på min wishlist................ Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Det der er ikke noen jobb for utvendig reparasjon og som skipper worse er inne på er vel egentlig dette en såpass omfattende jobb at man bør kontakte fagfolk om man selv ikke føler seg trygg på å utføre dette selv på en betryggende måte. forøvrig er det ingenting i veien for og gjøre det selv om du kan litt om glassfiberstøp. Hadde jeg vært deg ville jeg ha fjernet fenderlisten og tatt av hele overbygget og gjort dette innenfra, det er den eneste og sikkreste måten å gjøre dette på! Du må fjerne all morken fineer på innersiden og støpe inn nye lag oppå det gammle med glassfiber/ kevlar matter på hele flaten og godt inn på skrogsidene. deretter må du felle inn et godt tilpasset stykke vannfast kryssfiner som du støper fast i polyester for deretter og gjenta prosessen med matter. når dette er gjort ville jeg ha vurdert og legge en 5 mm aluplate på innsiden og utsiden med gjennomgående bolter eventuellt festet til strekkfisker til brønnen om båten ikke er godkjent for din motor størrelse. noen bilder av den samme utførte operasjon på min gamle båt med morkent akterspeil og for stor motor. litt dårlige bilder men det var det jeg hadde Trykk på bildene for å få de større Redigert 2.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
index Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Hvis dette er en nyinnkjøpt båt ville jeg ha prøvd å få hevet kjøpet. Denne skaden var der da du kjøpte den, og reparasjon på skikkelig måte blir dyyyyrt..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.