Høvdingen Startet 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2005 Er nå i full gang med ombygging av en Enes sjark. Er stort sett ribbet inn til glassfiberen så jeg har noen timer framfor meg. Har hevet styrhuset 15 cm og skal lage et toalettrom bak styrhuset på babord side. Det mest fornuftige plassmessig, vil være en skyvedør. Har noen erfaring med lage dør eller vet hvor man får kjøpt deler glideskinner, trinser m.v. Må forøvrig skryte av et meget godt forum. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Er nå i full gang med ombygging av en Enes sjark. Er stort sett ribbet inn til glassfiberen så jeg har noen timer framfor meg. Har hevet styrhuset 15 cm og skal lage et toalettrom bak styrhuset på babord side. Det mest fornuftige plassmessig, vil være en skyvedør. Har noen erfaring med lage dør eller vet hvor man får kjøpt deler glideskinner, trinser m.v. Må forøvrig skryte av et meget godt forum. <{POST_SNAPBACK}> Nå aner ikke jeg hvor du hører til i landet, men dersom du ønsker å lage teak anlegg for skyvedør, kan du få tak i u-lister på Maritim, Lona listehøvleri etc., som holes ut litt ekstra. Da kan du bruke 13mm teakplate og lage dør utfra denne. U-listene benyttes da oppe og nede og blir meget pent. Ønsker du mer "metallisk" anlegg, kan du jo forhøre deg hos byggeleverandører eventuelt møbelforhandlere. Teak dør ville jeg uansett foretrekke....... Lykke til. (er det snakk om liten dør, trenger du ikke trinser, bare puss dør og U-list godt slik at de sklir lett....) Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 (redigert) ...Har noen erfaring med lage dør eller vet hvor man får kjøpt deler glideskinner, trinser m.v.Erfaring skal være sikkert og visst - med mye som ikke egner seg som oppheng til skyvedør . Drev i sin tid og sullet med skyvedør i forbindelse med Opprustning av Sjømannen. Den ene døra er nå på plass, men du verden hvor mange helger som gikk med før jeg fant en patent jeg var fornøyd med. Jeg har dessverre ikke noe bilde her og nå av patenten. Jeg ville ha glideskinne løsning som var skjult. Jeg ville ikke ha noe styregreier i dørken som man kunne snuble i. Jeg prøvde stort sett det meste. Først kjøpte jeg en dyr løsning fra en møbelforhandler. Så for meg at opphengshjul og skinne alá det som brukes på dører i skyvedørsgarderober var en OK løsning . Først tok det sju brede og åtte lange før sakene kom. Og når det endelig kom, bygget hele løsningen mye mer i bredden enn det som pent var, i tillegg til at det var svindyrt . Så da var det til å fjerne klinkene som holdt hjulene, bearbeide brakettene som disse satt på, for deretter å klinke det sammen igjen. Så en god del måling og justering før det hele satt slik det skulle. Endelig den stolte eier av ei dør som gikk som på skinner. Trodde jeg . Allerede samme dag røk et av hjulene som holdt det hele oppe... Muligens hadde det blitt igjen for lite gods etter bearbeiding av brakettene som hjulene satt i. Der og da var det totalt uaktuelt å gå på en ny runde med samme løsning. Bestemte meg heller for å konstruere noe fra scratch ved hjelp av avkapp fra jobben . Tanken var å lage noe ved hjelp av vinkeljern o.l. Lenge så det hele veldig lovende ut. Men når det hele skulle prøvekjøres, kilte det seg i selve glidepatenten hele tiden. Av med fanteriet - slipe litt - på igjen. Kilte seg fremdeles. Av med fanteriet - slipe mer - osv. Til slutt gikk døren noenlunde smertefritt frem og tilbake, men var nå blitt så slarkete på grunn av - nettopp - all slipingen - at den kilte seg mot omgivelsene isteden . OK. Ny patent. Denne gangen basert på glideskinneløsning i aluminium som jeg fikk spesialtilvirket hos et lokalt verksted . Også her ble det noe klunder og heft før det hele satt på plass. Og hva skjedde så? Jo - det kilte seg. Denne gangen fordi aluminium er så mykt at det ble grader i glideløsningen så fort man beveget døra frem og tilbake . Deretter var jeg en kjapp tur innom en løsning basert på glideskinner i treverk (), før jeg kastet inn håndkleet. På dette tidspunktet må jeg innrømme at det gikk et par helger uten at jeg var så mye som i nærhet av båten. Tilfeldighetene ville det slik at jeg på denne tiden fikk turen innom Clas Ohlson i Oslo. Først på agenda var selvsagt å konfrontere ekspeditørene med behovet for en glideløsning til skyvedør, overbevist som jeg var om at de selvsagt hadde noe slik. Og svaret? Nei, det hadde de ikke. Skam på den som gir seg. Tuslet litt rundt i avdelingen for beslag o.l. og hva skuet plutselig mine uskyldige () blå? Jo, noe som egnet seg helt utmerket til å bruke som glidepatent for en ikke altfor tung dør i båt. Akkurat så kompakt som jeg ville ha det. Og med mulighet for å ha selve skyvepatenten helt skjult. Kanskje dette kan være noe for deg også? Vidunderet går under navnet ekspansjonsbeslag og fås i mange fasonger og størrelser. Jeg fant ut at beslaget som er helt til høyre egnet seg best. Et slik oppe og et til nede er mer enn nok til å holde styr på ei ikke altfor tung dør. Det har rimelig solide kulelagre og lang slaglengde i forhold til størrelsen. I tillegg lagde jeg meg noen styreklosser av egnet materiale som avlaster beslagene når de er strukket ut og som gjør at døra ikke slarker sideveis. Funker helt utmerket. Og beslagene er ikke synlige i det hele tatt - selv når døra er helt lukket. Link direkte til beslagene. Redigert 1.Mars.2005 av Batdilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Ypperlig historie:) Og du er ikke den eneste som har spurt i informasjonen om ting de har men ikke vet at de har. Og de har ikke tilgang til internett der, så selv om du har sett det på nettsidene, hjelper ikke det hvis ikke de finner det i sitt (elendige?) datasystem... Jeg skal også (med tid og stunder) lage til en ny skyvedør. Når det gjelder glideskinnene, så er disse i stål...dette vil vel ruste rimelig fort? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Maritim selger glideskinner.... Hadde igrunn selv tenkt å lage skyvedører i min båt, men dette gikk ikke da eg ikke hadde nok plass. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 ...Når det gjelder glideskinnene, så er disse i stål...dette vil vel ruste rimelig fort?Uhm - det sier ikke soga noe om. Vekten på dette poenget ble nok tonet ganske så betraktelig ned da jeg endelig fant noe som fungerte ihht til ønsket. Skal jeg være ærlig, så sjekket jeg ikke så nøye hva stålet evt. var belagt med. Heldigvis har jeg laget løsningen slik at beslagene er enkle å løsne i ettertid for kontroll og evt. smøring av lagre. Sitér dette innlegget Link to post
silvija Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Kan du anbefale en billig glass skyvedør? Jeg ønsker å kjøpe . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.