Robåten Startet 1.Mai.2013 Del på Facebook Startet 1.Mai.2013 Har kjøpt meg ei dromedille uten motor som skal brukes til fisking. Men har hørt at dromedillene bør ha kort stamme. hva skjer om en tar på lang stamme? tenkte å ha på en 30 hk. blir den meir ustabil ved toppfart når eg bruker lang stamme? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Bruker du langstammet motor på båt for kort blir den tung å få i plan og dårlig toppfart. Mål lengden på motorfestet så finner du ut hva du skal ha. Mål fra bunnen på båten og opp til toppen av motorfestet. 15 tommer er kort 20 er lang. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 (redigert) Hadde selv Dromedille i ungdomen, den skal ha kort stamme. Vil tro du får dårlig fart med en langstammet motor, men det skader ikke å prøve. Redigert 1.Mai.2013 av Adi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 For 15 år siden, hadde jeg en skibsplast, with 385. Denne hadde jeg 25 hk mercury med kort stamme. Veldig flott båt, som gjorde 27 GPS knob... Du må bruke kort stamme på disse, enter det er KMW eller skibsplast bygg Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Men har hørt at dromedillene bør ha kort stamme. hva skjer om en tar på lang stamme? tenkte å ha på en 30 hk. blir den meir ustabil ved toppfart når eg bruker lang stamme? Det er vel riktigere å si at Dromedille 385 skal ha kort stamme Ikke gjør det. Båten blir som du antyder ustabil. Bensinforbruk øker betydelig. Hastigheten synker dramatisk Ustabil fra 20 knop og oppover. Vi prøvde 30hk 2-takt Yamaha fordi 15hk måtte ha nytt undervannshus. Å dra opp noen på vannski vil jeg ikke anbefale. Båten går 22,8 kn med 15hk 2-takt V-max. Farta med 30hk 2-takt Yamaha var 23,2kn.... Da blir det vel noe nær tåpelig å sette lang stamme på den båten Hvorfor vil du gjøre det ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.