Vanntett Startet 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2013 Forrige problemet løste seg imponerende raskt etter å ha rådført meg her. Har nettopp kjøpt båten og funnet ett par ting til. Kjøleveske forsvinner når motor går. Tipper på ett par desiliter i timen. Det er ikke vann i olje. Tror kanskje jeg har funnet årsaken. Jeg fant noen dråper hengende under ekspansjonstanken. Nedenfor der man fyller på kjøleveske er det ett rundt lokk med en bolt i midten, dette er vel varmeveksleren? I underkant av dette lokket er vått/kjøleveske. Tok bilde av den nederste delen av lokket der man ser en dråpe kjøleveske henger: Teorien min er at det er O-ringene bak lokket som lekker. Fant en skisse her som jeg tror viser dette. Komponent nr.15. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744050-26-18147B.aspx Kan det stemme? Er dette kurant å skifte selv? Mens jeg holdt på fant jeg en annen greie også.. På siden av ekspansjonstanken og på eksosrøret er det tilkobling for kontakter, regner med at dette er temperaturmålere. På begge disse er det kun koblet en ledning på. Det henger løse/brukkede ledninger ved siden av. Termometeret på dashboard viser temperatur når motoren blir varm, men dette kommer kanskje på en annen føler? Temperaturmålerne på ekspansjonstank og eksosrør har vel ingen funksjon med bare 1 tilkoblet ledning? Er det bare å koble/lodde på disse? Ved ekspansjonstank: På eksosrør: Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 (redigert) Hei igjen ! Det er en utfordring med tanke på bytte av pakning nr 15. Får du ut varmeveksleren ? Om ikke må du demontere litt. Skriv " TAMD30 demontering varmeveksler" i søkefeltet oppe til høyre på denne siden, så har jeg laget en guide om hvordan gjøre dette. Jeg tipper du har for liten plass til å skifte den pakningen uten demontering...? Det kan lønne seg å trykkteste varmeveksleren når du først har den ute. Radiatorservice gjør dette rimelig. Det er ikke bra at det lekker derfra, da frostvæska renner rett ned på dynamo.. Redigert 1.Mai.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Det er litt plass foran. Må jeg ha ut selve innmaten/varmeveksleren for å bytte pakningen? Holder det ikke å bare skru av lokket og bytte pakning? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Det kan nok gå, ja. Om pakningen er elastisk nok. Det er værdt et forsøk ! Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 No er det slik at om det vert fylt på for mykje vatn, vil det bli pressa ut gjennom overløpet ved påfyllinga når motoren blir varm. Dette vil så renne nedover, slik at det kan vere det som er dropen du ser. Når det gjeld desse givarane, trur eg det noko som ikkje er originalt, særleg den som står i eksosslangen. Sjå om ledningane frå desse går gjennom kabelstokken eller om dei ligg utenom. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 (redigert) Worry II skrev On 1.5.2013 at 18.39: Det kan nok gå, ja. Om pakningen er elastisk nok. Det er værdt et forsøk ! Det hadde vært utrolig lettende.. Har ikke veldig lyst til å demontere hele greia, det er jo fort gjort at man støter på andre problemer når man skal skru fra hverandre ting som kanskje ikke har vært rørt på 25år+.. og nå er familien rimelig gira på å bruke båten fremover. Har ikke målt hvor mye plass det er foran lokket, men kommer fint til med verktøy etc. Sånn det ser ut for meg så er det da kun å tappe av kjøleveske, løsne den ene bolten for å få av lokket, og få på plass ny pakning. Vet du hvorfor det er to pakninger der? Blir disse liggende inntil hverandre, eller er det en pakning for selve lokket og en som går rundt varmeveksleren så denne ikke ligger direkte mot varmevekslerhuset? baatmann skrev On 1.5.2013 at 18.41: No er det slik at om det vert fylt på for mykje vatn, vil det bli pressa ut gjennom overløpet ved påfyllinga når motoren blir varm. Dette vil så renne nedover, slik at det kan vere det som er dropen du ser. Når det gjeld desse givarane, trur eg det noko som ikkje er originalt, særleg den som står i eksosslangen. Sjå om ledningane frå desse går gjennom kabelstokken eller om dei ligg utenom. Takk for tips. Jeg skal sjekke dette nøyere. Men jeg åpnet motorrommet rett etter stopp i dag, og da var det kun under dette lokket det hang vann. Ikke noe fuktig på selve huset over. Jeg har ikke fyllt over max, og den første gangen etter hjemturen måtte jeg fylle på en liter kjøleveske, så det virker ikke som om det er bare "overskuddsveske" som spyttes ut. Hva kan være formålet med disse giverene? Er litt skeptisk til å koble til ledningene hvis de ikke skal være tilkoblet. Temperaturmåler på instrumentpanel virker som sagt, vet du hvor denne i såfall henter temperatur fra? Noen andre som har disse giverne på sin TAMD30? Fantastisk forum!! Redigert 1.Mai.2013 av Vanntett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 (redigert) Jeg er litt usikker på det pakningsbytte, Vanntett.. Selve varmeveksleren tas ut den andre veien, så om du får av lokket er det kun den ytterste pakningen du kommer til. Det kan jo hende at det lukker. Men du må være forsiktig med å skru på det her. Det er lett å ødelegge gjenger. Tror jeg ville byttet skruen også (17), men ikke dra til for hardt.. Redigert 1.Mai.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Hmm.. jeg er veldig forsiktig med å dra til for mye. Men tror du at dette lokket kan sitte så fast at det blir ett problem? Jeg tror jeg rett og slett skal prøve å henge en kopp under der det lekker for å se om mengden som kommer ut tilsvarer det jeg må fylle på. Så jeg ikke tar noen sjanser for å løse problemet på feil sted. Det kan jo være at dette ikke er problemet i det hele tatt, og at mesteparten av lekkasjen f.eks. skyldes selve varmeveksleren og at det lekker ferskvann ut i saltvannssystemet. I såfall vurderer jeg nok på å fylle på hyppig kjøleveske og reparere dette til høsten.. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Jeg ser nå at kallenavnet mitt "Vanntett" kanskje ikke var det best beskrivende navnet... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 (redigert) Ja, du må få klarhet i om at det virkelig er her det lekker, og ikke fra påfyllingslokket. Du har også en skrue på siden, innside av tanken som fører retur kjølevann fra turbo, som kan være synderen. Dette er en hul "banjoskrue" som også kan lekke. Du kan se den om du leser tråden jeg tipset om tidligere. Et par deseliter i timen er ganske mye... Jeg valgte å ikke kommentere Nick-navnet ditt :-) (Morro det da :-)) Redigert 1.Mai.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Det skal jeg sjekke. Ettersom jeg forstår så ser man i såfall at det lekker fra utsiden av skruen, altså uten å demontere noe? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Vanntett skrev On 1.5.2013 at 20.05: .. Ettersom jeg forstår så ser man i såfall at det lekker fra utsiden av skruen, altså uten å demontere noe? Jepp, det ser du ! Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 På denne tegningen ser man sensoren som sitter på eksosslangen: http://www.volvopentashop.com/HavSlippen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7744050_088?path=MarineDieselEngines%2F7744050%2F7744050_90%2F7744050_088 Fant også ett bilde her på forumet der man ser sensoren på siden av ekspansjonstank. http://i3.photobucket.com/albums/y78/kodvaag/1986-Master-820/14092009871.jpg Men jeg klarer ikke å se om det skal være en eller to ledninger tilkoblet sensorene. Er det noen som har samme motor som kan se om de har disse sensorene, og om det er koblet en eller to ledninger til de? Hva skjer hvis disse sensorene ikke er tilkoblet? Fungerer fortsatt temperaturmåler på instrumentpanel? Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) Nå tror jeg kanskje at jeg fant lekkasjen. Når jeg fikk i gang vannpumpa i båten så varmtvannstanken fylles, så viser det seg at denne lekker, ikke fra noen av tilkoblingene, antakelig fra en sprekk under eller bak tanken. Mistenker derfor at varmtvannstanken har vært frosset, og at varmesløyfen fra motoren også har sprukket og derfor lekker kjøleveske inn i varmtvannstanken. Er dette sannsynlig? Kan jeg stenge kranene på varmesløyfen fra motoren, eller må motoren ha disse åpne for å få kjøling? Redigert 5.Mai.2013 av Vanntett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Bare steng begge kranene ,for det har ikke noe med kjølingen av motor Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Ok, så dette er altså kun til å hente ut varme til varmtvannsbereder. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Jeg fant ut av de løse ledningene. Sensoren på eksosslangen er en termostat som lukker når eksos overstiger xx grader. Den kobler den andre ledningen som sitter ved termostat for kjøleveske mot jord hvis saltvannskretsen/impeller feiler og eksostemperatur stiger. Denne kretsen er ikke koblet på temperaturmåler på dashbord, kun på lydsignal. Hvorfor den går innom den andre kontakten på giver for kjøleveske vet jeg ikke, denne har ingen funksjon og trenger ikke å kobles til denne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.