Jump to content

Volvo TAMD30 kjøleveske lekkasje og løse ledninger


Vanntett

Recommended Posts

Forrige problemet løste seg imponerende raskt etter å ha rådført meg her. Har nettopp kjøpt båten og funnet ett par ting til.

 

Kjøleveske forsvinner når motor går. Tipper på ett par desiliter i timen. Det er ikke vann i olje. Tror kanskje jeg har funnet årsaken. Jeg fant noen dråper hengende under ekspansjonstanken. Nedenfor der man fyller på kjøleveske er det ett rundt lokk med en bolt i midten, dette er vel varmeveksleren? I underkant av dette lokket er vått/kjøleveske. Tok bilde av den nederste delen av lokket der man ser en dråpe kjøleveske henger:

 

bilde

 

Teorien min er at det er O-ringene bak lokket som lekker. Fant en skisse her som jeg tror viser dette. Komponent nr.15.

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744050-26-18147B.aspx

Kan det stemme? Er dette kurant å skifte selv?

 

Mens jeg holdt på fant jeg en annen greie også.. På siden av ekspansjonstanken og på eksosrøret er det tilkobling for kontakter, regner med at dette er temperaturmålere. På begge disse er det kun koblet en ledning på. Det henger løse/brukkede ledninger ved siden av. Termometeret på dashboard viser temperatur når motoren blir varm, men dette kommer kanskje på en annen føler? Temperaturmålerne på ekspansjonstank og eksosrør har vel ingen funksjon med bare 1 tilkoblet ledning? Er det bare å koble/lodde på disse?

Ved ekspansjonstank:

bilde

 

På eksosrør:

bilde

bilde

 

 

 

 

Link to post

Hei igjen !

 

Det er en utfordring med tanke på bytte av pakning nr 15. Får du ut varmeveksleren ? Om ikke må du demontere litt. Skriv " TAMD30 demontering varmeveksler" i søkefeltet oppe til høyre på denne siden, så har jeg laget en guide om hvordan gjøre dette. Jeg tipper du har for liten plass til å skifte den pakningen uten demontering...? Det kan lønne seg å trykkteste varmeveksleren når du først har den ute. Radiatorservice gjør dette rimelig.

 

Det er ikke bra at det lekker derfra, da frostvæska renner rett ned på dynamo..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

No er det slik at om det vert fylt på for mykje vatn, vil det bli pressa ut gjennom overløpet ved påfyllinga når motoren blir varm. Dette vil så renne nedover, slik at det kan vere det som er dropen du ser.

 

Når det gjeld desse givarane, trur eg det noko som ikkje er originalt, særleg den som står i eksosslangen. Sjå om ledningane frå desse går gjennom kabelstokken eller om dei ligg utenom.

Link to post
  Worry II skrev On 1.5.2013 at 18.39:

Det kan nok gå, ja. Om pakningen er elastisk nok. Det er værdt et forsøk !

 

Det hadde vært utrolig lettende.. Har ikke veldig lyst til å demontere hele greia, det er jo fort gjort at man støter på andre problemer når man skal skru fra hverandre ting som kanskje ikke har vært rørt på 25år+.. og nå er familien rimelig gira på å bruke båten fremover. Har ikke målt hvor mye plass det er foran lokket, men kommer fint til med verktøy etc. Sånn det ser ut for meg så er det da kun å tappe av kjøleveske, løsne den ene bolten for å få av lokket, og få på plass ny pakning. Vet du hvorfor det er to pakninger der? Blir disse liggende inntil hverandre, eller er det en pakning for selve lokket og en som går rundt varmeveksleren så denne ikke ligger direkte mot varmevekslerhuset?

 

  baatmann skrev On 1.5.2013 at 18.41:

No er det slik at om det vert fylt på for mykje vatn, vil det bli pressa ut gjennom overløpet ved påfyllinga når motoren blir varm. Dette vil så renne nedover, slik at det kan vere det som er dropen du ser.

 

Når det gjeld desse givarane, trur eg det noko som ikkje er originalt, særleg den som står i eksosslangen. Sjå om ledningane frå desse går gjennom kabelstokken eller om dei ligg utenom.

 

Takk for tips. Jeg skal sjekke dette nøyere. Men jeg åpnet motorrommet rett etter stopp i dag, og da var det kun under dette lokket det hang vann. Ikke noe fuktig på selve huset over.

Jeg har ikke fyllt over max, og den første gangen etter hjemturen måtte jeg fylle på en liter kjøleveske, så det virker ikke som om det er bare "overskuddsveske" som spyttes ut.

 

Hva kan være formålet med disse giverene? Er litt skeptisk til å koble til ledningene hvis de ikke skal være tilkoblet. Temperaturmåler på instrumentpanel virker som sagt, vet du hvor denne i såfall henter temperatur fra? Noen andre som har disse giverne på sin TAMD30?

 

Fantastisk forum!! :yesnod:

Redigert av Vanntett (see edit history)
Link to post

Jeg er litt usikker på det pakningsbytte, Vanntett.. Selve varmeveksleren tas ut den andre veien, så om du får av lokket er det kun den ytterste pakningen du kommer til. Det kan jo hende at det lukker. Men du må være forsiktig med å skru på det her. Det er lett å ødelegge gjenger. Tror jeg ville byttet skruen også (17), men ikke dra til for hardt..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Hmm.. jeg er veldig forsiktig med å dra til for mye. Men tror du at dette lokket kan sitte så fast at det blir ett problem? Jeg tror jeg rett og slett skal prøve å henge en kopp under der det lekker for å se om mengden som kommer ut tilsvarer det jeg må fylle på. Så jeg ikke tar noen sjanser for å løse problemet på feil sted. Det kan jo være at dette ikke er problemet i det hele tatt, og at mesteparten av lekkasjen f.eks. skyldes selve varmeveksleren og at det lekker ferskvann ut i saltvannssystemet. I såfall vurderer jeg nok på å fylle på hyppig kjøleveske og reparere dette til høsten..

Link to post

Ja, du må få klarhet i om at det virkelig er her det lekker, og ikke fra påfyllingslokket. Du har også en skrue på siden, innside av tanken som fører retur kjølevann fra turbo, som kan være synderen. Dette er en hul "banjoskrue" som også kan lekke. Du kan se den om du leser tråden jeg tipset om tidligere. Et par deseliter i timen er ganske mye...

 

Jeg valgte å ikke kommentere Nick-navnet ditt :-) (Morro det da :-))

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

På denne tegningen ser man sensoren som sitter på eksosslangen: http://www.volvopentashop.com/HavSlippen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7744050_088?path=MarineDieselEngines%2F7744050%2F7744050_90%2F7744050_088

 

Fant også ett bilde her på forumet der man ser sensoren på siden av ekspansjonstank. http://i3.photobucket.com/albums/y78/kodvaag/1986-Master-820/14092009871.jpg

 

Men jeg klarer ikke å se om det skal være en eller to ledninger tilkoblet sensorene. Er det noen som har samme motor som kan se om de har disse sensorene, og om det er koblet en eller to ledninger til de?

 

Hva skjer hvis disse sensorene ikke er tilkoblet? Fungerer fortsatt temperaturmåler på instrumentpanel?

Link to post

Nå tror jeg kanskje at jeg fant lekkasjen. Når jeg fikk i gang vannpumpa i båten så varmtvannstanken fylles, så viser det seg at denne lekker, ikke fra noen av tilkoblingene, antakelig fra en sprekk under eller bak tanken. Mistenker derfor at varmtvannstanken har vært frosset, og at varmesløyfen fra motoren også har sprukket og derfor lekker kjøleveske inn i varmtvannstanken. Er dette sannsynlig?

 

Kan jeg stenge kranene på varmesløyfen fra motoren, eller må motoren ha disse åpne for å få kjøling?

 

bilde

Redigert av Vanntett (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg fant ut av de løse ledningene. Sensoren på eksosslangen er en termostat som lukker når eksos overstiger xx grader. Den kobler den andre ledningen som sitter ved termostat for kjøleveske mot jord hvis saltvannskretsen/impeller feiler og eksostemperatur stiger. Denne kretsen er ikke koblet på temperaturmåler på dashbord, kun på lydsignal. Hvorfor den går innom den andre kontakten på giver for kjøleveske vet jeg ikke, denne har ingen funksjon og trenger ikke å kobles til denne.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...