aulrik Startet 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2005 Skal investere i ny krybbe til en 22 fots snekke. Har sett på disse hos Maritim: http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=007001030 Prisen er dessverre litt høy for et slunkent båtbudsjett i 2005 Finnes det tilsvarende bukker til en rimeligere pris? Hvordan er evt. bruktmarkedet for slike bukker, er det noe å spare på å kjøpe brukt og er det i det hele tatt til å finne slike krybber brukt? (har søkt her, på finn.no og zett.no men finner ikke så mye brukt. Kanskje feil årstid) Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Hva med noen lecablokker (for å få litt høyde over bakken) og en krybbe i tre. Det skal ikke mye til for å legge opp en 22 fot båt. Jeg tror jeg har en krybbe du kan ha glede av liggende. Den kan du få hvis jeg finner den. Krybben er helt trygg på alle vis. Send meg en IM skal jeg prøve å finne den frem. Oslo området. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Hallaron Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Synd du ikke har seilbåt - jeg laget meg en krybbe som dette til båten min en maxi 77. Denne kostet meg en weekend med arbeid og 1000 til 1500 kr i materialer. Har fått mange positive tilbakemeldinger om den. Skal passe for seilbåter fra 20 til 30 fot. Skulle tro man kunne lage noe liknende til ei snekke. Mulig du kan ta utgangspunkt i denne og modifisere den (kraftig)Dersom du vil ha tegninger kan du gå inn på www.maximalt.dk - velge teknik og vedlikehold - finn andet - velge bådstativ fra bådnyt.Er klar over at det ikke er akkurat det du skal ha, men jeg tenker det burde være mulig å lage en liknende sak til snekke. Når en seilbåt står på land skal den jo hvile på kjølen, mens bena på siden er mer til støtte, jeg vet ikke hvordan dette er med snekker og motorbåter, men de skal vel ha noe mer støtte over det hele? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
MortenK Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Lag en i tre (jeg selv snekret meg en til en 26 fots seilebåt som jeg har brukt i mange år nå - funker utmerket). Det er ikke vanskelig og de blir solide og holdbare. Som Pirus skriver, det er ikke mye som skal til for en 22 fots snekke. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Hallaron Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Lag en i tre (jeg selv snekret meg en til en 26 fots seilebåt som jeg har brukt i mange år nå - funker utmerket). Det er ikke vanskelig og de blir solide og holdbare. Som Pirus skriver, det er ikke mye som skal til for en 22 fots snekke. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har sikkert demonstrert min uvitenhet om krybber til snekke allerede , men jeg må få lov til å spørre: Er det ikke greiere å få kjølen ned mot bakken istedenfor å løfte hele båten slik som man gjør med krybba avbildet hos Maritim? Da må jo det hele bli mer ustabilt og utsatt for velt? Eller er det meg som har gått glipp av noe vesentlig? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Janoho Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Jeg har sikkert demonstrert min uvitenhet om krybber til snekke allerede , men jeg må få lov til å spørre: Er det ikke greiere å få kjølen ned mot bakken istedenfor å løfte hele båten slik som man gjør med krybba avbildet hos Maritim? Da må jo det hele bli mer ustabilt og utsatt for velt? Eller er det meg som har gått glipp av noe vesentlig? <{POST_SNAPBACK}> JAA! meget bra poeng. Når det stormet som verst i høst og vinter var det flere av disse støttene av det utseendet som Maritim selger som knakk sammen. Vil derfor fraråde å kjøpe disse. Bare her i Kristiansand så jeg et par som var "vrengt", dessuten dukket det opp flere bilder av slike som var ødelagte her på forumet. Dette var ofte i kombinasjon med mye vann på underlaget slik at de flyttet seg og knakk deretter sammen. Husk at du får et presseningstativ i tillegg, mange av disse er unødvendig høye og fungerer som et vindfang. Hvis du i tillegg har liten vekt på (billig pressening) er det fort gjort at ting blåser av gårde. Det ligger en tegning på Krybbe til Sjømann i dokumentarkivet, den er bra. Jeg har en lignende krybbe som kan justeres, er også godt fornøyd med denne. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Jeg har sikkert demonstrert min uvitenhet om krybber til snekke allerede , men jeg må få lov til å spørre: Er det ikke greiere å få kjølen ned mot bakken istedenfor å løfte hele båten slik som man gjør med krybba avbildet hos Maritim? Da må jo det hele bli mer ustabilt og utsatt for velt? Eller er det meg som har gått glipp av noe vesentlig? <{POST_SNAPBACK}> Ikke sant. Det jeg gjorde inntil siste snekke (Skarpnes 30) var å bruke den krybba jeg har tilbudt aulrik. Krybba som i seg selv gir bakkenivå på båten, ble plassert på lecablokker, slik at båten kom litt over bakken. Lettere å komme til. Nå har jeg en stålkrybbe som er sveiset spesielt til båten. Når båten står på land er kjølen 8 cm over bakken. Trygt og godt med tanke på stort vindfang. Ville aldri turt å sette opp båten på en slik krybbe som maritim selger. Den er allt for høy. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Hebbe Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Ville aldri turt å sette opp båten på en slik krybbe som maritim selger. Den er allt for høy. Er helt enig... En Viksund på 25 fot sto på en slik høy krybbe i forrige vinte og i vinter. Mye vind nå før jul førte til dette: Vinden fikk tak under båten i den høye krybba og kastet den rundt. Selv har jeg laget bukker som er spikret fast i en 2" X 4" som båten står oppå. Helt klart tungvindt å komme til under, men den står trykt. Kommer til å fortsette med mine hjemmelagede bukker... (Skal spørre i morgen om hvordan det gikk med Viksunden etter at den velta, den er forøvrig frakta til et båtverksted for takst og ev. reperasjon) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
eysteind Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 har aldri hatt krybbe. Har brukt paller of bildekk på alle min båter fra 20fots snekke til 26fots cabincruser. Dersom båten er grodd og du må stoffe hele båten er dette litt tungvint, men her eg bor gror det ikke på båten, og da er det ikke noe problem.... Sitér dette innlegget Link to post
aulrik Svart 2.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 (redigert) Takker for mange gode svar. Jeg har brukt typen Maritim selger i et par år, men disse tilhørte båthavna og vi skal nå flytte havn. Jeg tipper at det står minst 100 båter på denne typen krybbe i havna (Son) uten problemer. Men jeg ser absolutt poenget og har ikke noe imot å bytte til en annen krybbetype. Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til å lage en krybbe av tre selv, syntes dette virker litt spinkelt. Samtidig ser jeg jo at mange bruker en slik løsning. Redigert 2.Mars.2005 av aulrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til å lage en krybbe av tre selv, syntes dette virker litt spinkelt. Samtidig ser jeg jo at mange bruker en slik løsning. <{POST_SNAPBACK}> Det tror jeg ikke er et problem i det hele tatt, man må selvfølgelig riktige dimensjoner, men personlig stoler jeg mye mer på en selvbygget krybbe av tre, enn en disse tynne stolpene som som man støtter opp seilbåten med om man kjøper stålkrybbe. dessuten kan du skreddersy den til akkurat din båt. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Krapyl Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 disse tynne stolpene som som man støtter opp seilbåten med <{POST_SNAPBACK}> Nja, dersom du med tynne stolper mener ILAS krybba, så er jeg noe uenig. Har hatt en sånn i mange år. Den gir meget god støtte for båten, og er så lett at du kan ha den på biltaket. Nå har jeg Tyresøkrybbe i stål, og den er noe vaklevorent dr--- Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
aulrik Svart 2.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Noen som vet hva den selvregulerende motorbåtskrybben fra ILAS koster?. Har forsøkt å ringe dem men får ikke svar. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 (Skal spørre i morgen om hvordan det gikk med Viksunden etter at den velta, den er forøvrig frakta til et båtverksted for takst og ev. reperasjon) Snakka med eieren av Viksunden nå og hun kunne berette at båten ble kondemnert etter at den velta. Båten er forøvrig solgt av forsikkringsselskapet og er nå i ferd med å bli satt i stand av den nye kjøperen. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
barx Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 (redigert) vi har snekra krybbe vha treverk, 2 stk sånne: grønn: treverk, 5x15 cm blå: treverk, 5x10 cm rød: solide hengsler svart: solide vinkelbeslag når båten skal opp om høsten legges krybbedelene på passende steder under båten, så reises de hengsla delene opp til de møter skutesida, hvorpå semivertikal støtte monteres vha vinkebeslaga. til slutt låses krybba med horisontale planker mellom forre og aktre krybbedel. barx ps) lecablokker på passende steder under krybba gjør at du får bedre plass til å stelle og ordne under båten... ps2) hengsler og vinkelbeslag *skrues* fast... Redigert 2.Mars.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Synd du ikke har seilbåt - jeg laget meg en krybbe som dette til båten min en maxi 77. Akkurat slik har jeg også laget meg til min accent 26 . Funker kjempebra og mange har kommentert at den ser bra ut. Har brukt min 4 vintre nå. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Hallaron Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Nja, dersom du med tynne stolper mener ILAS krybba, så er jeg noe uenig. Har hatt en sånn i mange år. Den gir meget god støtte for båten, og er så lett at du kan ha den på biltaket. Nå har jeg Tyresøkrybbe i stål, og den er noe vaklevorent dr--- <{POST_SNAPBACK}> For å være helt erlig (og det skal man jo være) så aner jeg ikke hva den/de heter, har bar gjort med disse tankene når jeg har sett store båter sto støttet av 4 tynne stoper. Det er jo mye brukt, så det kan ikke være helt galt. Jeg føler imidlertid at det er greit med egenbygget, den jegbhar laget er det maaaange som har brukt før meg og den var som sagt mye rimeligere enn å kjøpe krybbe. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Festina Lente IV Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 vi har snekra krybbe vha treverk, 2 stk sånne: grønn: treverk, 5x15 cm blå: treverk, 5x10 cm rød: solide hengsler svart: solide vinkelbeslag <{POST_SNAPBACK}> Dette er sannsynligvis den beste, enkleste og billigste krybba man kan få tak i. Samme type benyttes proffesjonellt av Sørfondens Slipp og Motorverksted som har ansvaret for opplagsplassen til Padda Båtforrening, og der har det vært maaaange båter i maaaange år. Såvidt meg bekjent har det aldri vært problemer med noen båt der. Men jeg har ikke hatt båtplass der lenger enn siden 1979..... Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.