Jump to content

Veivakselmutter venstregjenget på 2005 Merc. D-Tronic 300?


asunde

Recommended Posts

Hei har en 2005 Mercruiser D-Tronic 300 som jeg overhaler grunnet knust blokk. Jeg skal nå ut med veiven og lurer på om veivakselmutter er høyre eller venstre gjenget.

 

 

Har manual både på D-tronic og CM QSD utgaven. På QSD utgaven er det uthevet at mutter er venstregjenget, men i D-Tronic manualen står der ingenting.

 

 

Arild

 

 

Link to post

Min -98 D-tronic 250 har vanlige høyregjenger på mutteren foran til reimhjul/svingningsdemper.

Har nettopp vært og snurret på mutteren, veiva knakk nemlig for noen år siden så har den avknekte fronttappen liggende.

Var ikke klar over at de evt. hadde endret til venstregjenger så tviler kanskje på det. Men vet at veivaksel endret delenr. like etter at min var produsert.

Det var forøvrig denne mutteren som kunne løsne og skape mye trøbbel og veivbrudd, om den ikke var festet med alle tenkelige knep og moment. Tror jeg skal sette en sveiselarve på min for sikkerhets skyld.

 

Utdrag fra 2002-utgaven av manualen. Det står forøvrig som du sier ingenting om at det er venstregjenger på veiva:

 

D4.2 L D-TRONIC - SERIAL

NUMBER 0L099525 AND ABOVE

IMPORTANT: The engines included in this serial number range had dimensional

changes to the crankshaft, rear main bearing, rear main bearing carrier, thrust

washers, O-ring seal, flywheel thrust spacer and flywheel seal. Ensure by serial

number that the specifications and parts are the correct ones for the engine.

 

Hva skjedde forresten med blokka di ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei dette er en motor med drev jeg kjøpe i høst. Bolter på veivstaken på 6 sylinder har knekket og staken har slått hull i blokk og knust del av sylinderforing. Hadde en mailutvekling med deg om denne i høst.

 

Begynte å demontere motor for 2 uker siden, regner med at det ikke blir båt denne sesongen, men skal prøve.

 

 

Sliter med å få av mutter på veiven, sitter utrolig fast. Tror jeg må få meg et lengre pipe skaft eller et rør som passer på skaftet. Håper inderlig den er høyregjenget ellers prøver jeg feil vei.

 

Link to post

Muttern sitter nok med locktite.. så en gassbrenner kan vel gjøre susen. Og luftmuttertrekker type kraftig.

 

Husker ikke hvordan jeg fikk av min, det er vel 41 mm mutter på din også ? Jeg har aldri hatt noen 41 mm pipe.

Tror jeg satte muttern i skrustikka. Jeg hadde jo ingen motor eller veiv som hang fast i den avknekte biten.....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mutteren det er snakk om er satt fast med et hinsidig moment, det er derfor den er nesten umulig å få av. Det må brukes spesialverktøy for å få det sammen på rett måte igjen arm og spesiallaget mothold). Å herje med veiven på disse motoren er ingen frøkensport. En annen sak: Disse motorene er fin-balansert så man skal vite hva man gjør når man bestiller nye stempler osv. Det er smart å forhøre seg med noen som er ekspert på motortypen, men IKKE en viss forhandler i Nord-Norge som selger overhalte motorer...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

hmm hinsides moment ? 196 Nm står det i manualen, det er ikke allverden.. altså noe mere enn en hjulmutter på en varebil f.eks.

Fikk av min mutter uten noe særlige knep, selv om de nok hadde festa den ekstra godt siden den hadde løsna tidligere i motorens historie....

 

6. Apply Loctite 222 Thread Locker to pulley nut threads.

7. Install the pulley nut. With flywheel holder tool 91-801333506 in place, torque nut to 196.2 Nm (144 lb-ft).

 

Pussig nok har loctite 222 lav styrke. Hvorfor ikke bruke 271 f.eks. ?

 

Loctite 222 gjengelåsemiddel med lav styrke:

  • Ypperlig til lett gjengelåsing av justeringsskruer, forsenkede skruer og stoppeskruer
  • Bra på metaller med lav styrke, som kan gå i stykker ved demontering, for eksempel aluminium eller messing

 

Får høre med PMN :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mulig jeg fant svar på mye her http://www.vsmi.fr/reglagesvmmarine/couples-de-serrages-vm-marin.pdf

Oppdatert pr. januar 2005.

 

Sjekk side 3, der står det "right" på noen modeller og "left" på andre modeller vedr. mutteren på tegninga lengst til høyre.

Min motor er en VM MD706LI og har "right" gjenger.

Modellnummeret skal stå på bl.a. motorstyringsmodulen.

 

Dette er jo andre tall enn i mercruiser-manualen, selv den oppdaterte fra 2002.

 

1- Take crankshaft key at 12 hour.

2- Apply loctite 222 on nut thread.

3- Torque at Nm 108 - 11 Kgm and then to unscrew.

4- Retorque at Nm 235-24 Kgm (For MD706LH/LS/LB/LX Nm 274 - 28 Kgm).

 

5- Torque bolts B at Nm 83.4 - 8.5 Kgm with loctite 510.

 

Står jo en del andre tips der også.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

mere info: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?54254-Old-Volvo-vers-New-Cummins-Mercruiser-Shaft-Drive-Diesel

 

Innlegg fra 2005:

 

"The 6 cylinder VM engines used to suffer a lot with rear crank seal probs.....the new ones were the crank pullies falling off and the key way machines out the taper in the pulley.

They have now fitted left hand threads to combat the nut winding off."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Spennende at du er i gang med prosjektet. Håper du legger ut mer info på denne tråden, gøy å følge med.

 

Er deler av gjengene på veivakseltappen synlig?

I så fall kunne du kanskje klart å se om inngangen på gjengene går mot høyre eller venstre?

 

Hvordan skal du reparere blokken? Blir det sveis, lock'n'sticth eller noe annet?

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

MD706LH er 300 hestern ja http://www.vmmotori.it/verificaDownload.dw?id=792&area=0203&lingua=it

 

Her noe info fra 2004 vedr. modellene, men har ikke finlest om det står noe om saken

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=md706lh&source=web&cd=1&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fdownload.brunswick-marine.com%2Ffilereader%2Ffile%2Fpdf%2F3%2Fenen%2Fengines%2Fmercruiser%2Fimo%2Fcurrent%2F895545.pdf&ei=VJ2DUYzWC8ml4gSG1ICwBg&usg=AFQjCNH0lhw1wsx9wyBxmLp157yPbE3u3Q&bvm=bv.45960087,d.bGE

 

Uansett må det jo ha vært en eller annen form for service bulletin fra Mercruiser og/eller en oppdatert manual etter at de evt. tydeligvis gikk over til venstregjenger en gang i 2003-2004.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kom til å tenke på at 2002-manualen jeg har dekker kun 250 hk motoren. 300 hk kom vel senere samme året.

Så da er det vel en nyere eller oppdatert manual #22 å få tak i.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei, sjekket nr. På motor det er md706lh så da skal den være venstre gjenget i henhold til det VM dokumentet. Jeg har med andre ord teitet den ekstra, shit. Prøvde å løsne den mot høyre i kveld men ga opp og tok heller en pils. Prøver meg gass i morgen.

Veiven må sansynligvis skiftes da den er meget skadet av veivstaken som knakk. På 6 er det slitt gjennom herdingen, tror neppe den kan dreies.

Jonny mutter er jevn med aksling så ingen gjenger er synlig. Satser på lock'N Stitch vil helst unngå oppvarmingen som må til for å sveise.

Jeg skal ta å legge ut oppdateringer, har tatt masse bilder.

Arild

Link to post

noen hammerslag på reimhjulet burde da hjelpe, det er jo bare en kon.

Har du skrudd av svingningsdemperen ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

sleggehammer, vinkelsliper eller skjærebrenner neste ? dersom veiv og reimhjul allikevel skal byttes.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tror jeg har skadet reimhjulet. Yttervegg på ene reimbane er bøyet av tersen, usikker på om det er mulig å rette og om det eventuelt vil bli ubalanse. Nytt koster vel et par tusen. Utrolig hvor lett det er å skade for tusener av kroner.

 

Må se om jeg kan få fatt i en bedre ters og kraftigere varme. Propanbrenneren min er sikkert ikke nokk.

 

Noen som har tips om hvor jeg kan få en egnet ters/avtrekker.

Link to post

Har et reimhjul til overs men det ser slik ut:

Men kan fortsatt ikke fatte at det sitter så godt fast, det er jo ikke presspasning, bare kon. Iallefall på 98-modellen.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det er helt utrolig hvor godt den sitter.

Tror jeg må få fatt i en adrager som på bilde under.

 

De har på biltema som er beregnet på små lagre, men ikke stor nok til reimhjulet. Vanlig 3 armet ters duger ikke og skeiver bare reimhjulet.

Noen som vet hvor jkeg kan få fatt i en slik avdrager i Bergen?

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Demonteringsverktoy-20352/

 

 

 

bilde

Link to post
  • 1 år senere...

Mulig jeg fant svar på mye her http://www.vsmi.fr/reglagesvmmarine/couples-de-serrages-vm-marin.pdf

Oppdatert pr. januar 2005.

 

Sjekk side 3, der står det "right" på noen modeller og "left" på andre modeller vedr. mutteren på tegninga lengst til høyre.

Min motor er en VM MD706LI og har "right" gjenger.

Modellnummeret skal stå på bl.a. motorstyringsmodulen.

 

Dette er jo andre tall enn i mercruiser-manualen, selv den oppdaterte fra 2002.

 

1- Take crankshaft key at 12 hour.

2- Apply loctite 222 on nut thread.

3- Torque at Nm 108 - 11 Kgm and then to unscrew.

4- Retorque at Nm 235-24 Kgm (For MD706LH/LS/LB/LX Nm 274 - 28 Kgm).

 

5- Torque bolts B at Nm 83.4 - 8.5 Kgm with loctite 510.

 

Står jo en del andre tips der også.

 

Linken er nå flyttet hit http://www.vsmi.fr/_media/bv000004.lkdoc.couples-de-serrages-vm-marin.pdf

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...