Ficher Startet 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2005 Hei. Har kjøpt ny motor til Viksunden min, dette er en Sole Mitshubishi 42 Hk. Så har jeg hørt at etter 50-100 timers innkjøring " løsner" motoren og blir sprekere, eller får LITT mer effekt. Er veldig fornød med motor til nå (kjørt 25 timer), men vil jeg merke noe forskjell etter innkjøring ? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Hei. Har kjøpt ny motor til Viksunden min, dette er en Sole Mitshubishi 42 Hk. Så har jeg hørt at etter 50-100 timers innkjøring " løsner" motoren og blir sprekere, eller får LITT mer effekt. Er veldig fornød med motor til nå (kjørt 25 timer), men vil jeg merke noe forskjell etter innkjøring ? <{POST_SNAPBACK}> Overveiende sannsynlig, JA. De dieselmotoren jeg har hatt i mine biler har sluppet etter en stund. (har aldri hatt ny båtmotor) Den siste, en 6,5 l V8 som satt i en 1998 Tahoe "løsnet" etter ca 20 000 km. Drivstoff forbruk gikk ned, og motoren trakk betydelig villigere enn tidligere. Ikke det at det ikke var nok før. Merket lite i daglig bruk (man kjører ikke en slik bil det den går, den er for kraftig til det), bortsett fra at dieseløkonomien ble bedre. Jeg har merket det samme med min nåværende Tahoe med bensinmotor, men ikke i så stor grad. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Skipper Worse Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Det har med å slite seg til å gjøre ... alle innvendige flater som glir mot hverandre, stempler/sylindervegger, lagre/lagerskåler etc. bruker litt tid på å få "satt" seg. Det er for å få dette gjort skånsomt at det ofte anbefales variert turtall til å begynne med, og ikke for mye på topp. Det er samme grunn for anbefaling om å bruke mineralolje under innkjøring -- syntetisk smører for godt til at det får satt seg. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Fantino Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Hei. Har kjøpt ny motor til Viksunden min, dette er en Sole Mitshubishi 42 Hk. Så har jeg hørt at etter 50-100 timers innkjøring " løsner" motoren og blir sprekere, eller får LITT mer effekt. Er veldig fornød med motor til nå (kjørt 25 timer), men vil jeg merke noe forskjell etter innkjøring ? <{POST_SNAPBACK}> Merket definitivt at motoren løsnet på Falcon'en ila. de 20-30 første timene (kun kjørt ca. 50+ denne sesongen). Raskere i plan osv. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 1.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Høres bra ut, så da kan jeg muligens få en halv knop til på skuta . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.