Kaarevigen Startet 1.Mai.2013 Del på Facebook Startet 1.Mai.2013 Hei Har hatt en Buster i vannet med kun spyling av skrog mellom sesongene siste tre år. I år er det nødvendig å stoffe på nytt. Har noen spørsmål: 1) Hvordan få mindre områder der det har vært rur (skjell) jevne og "glatte". Gjelder også underkant av ekkolodd (dybdesensoren) og litt av påhengeren som duppet nedi. 2) Små områder er blottlagt inn til aluminium'en. Bør jeg grunne opp disse (flekk grunne?) 3) Har hatt sort farge på bunnstoff, fortsetter med det, men hvilken type er det jeg bør gå for? På forhånd takk !! Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Gakk hen til Narvesen e.l. og kjøp siste utgave av Båtmagasinet. Der er det en fin artikkel om puss av alubåter. Om du ikke får tak i det får du si fra. Kan gi deg et sammendrag i morra. Har bladet liggende et sted. Da jeg hadde Buster ble det meste gjort med en høytrykkspyler. Men jeg kjøpte med hensikt en som hadde ubehandlede skrogsider. Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 (redigert) 1. Det er mulig og skrape vekk småskjell og ujevnheter med ein kvass kniv eller skrape. Videre er det og mulig og pusse over med sandpapir, men her er det viktigt og bruke vannsliping( kjøp sandpapid for våtsliping og bløyt dette før bruk(fås kjøpt på blant anna biltema) da vil ikkje bunnstoffe støve eller kleime seg fast på slipepapiret) Eit tips til utjamning av bunnstoffet er og få tak i ein liten trehøvel og still denne fint inn, da vil den tak ujamnheitene fint. 2. Bar aluminium under vannlinjen bør behandlast før bunnsmøring da bunnsmøringen ikkje er reknet som ein tett maling. Først vasker du området reint med tynner slik du får overlapp mellom grunning og bunnstoff, våtslip det bare området, for så og legg på eit par lag med epoxyprimer. Føor at det ikkje skal flasse så er det lurt og ikkje male epoxy primer rett på bunnstoffet, og heller vaske vekk bunnstoffet med tynner på kantane der du skal male. 3. Har god erfaring med International Trilux bunnstoffet, og har snakket med ein kjenning som bruker Hempel alusafe og han har opplevd store mengder med skjell/rur groe på sin båt. Vil derfor klart anbefale trilux(den er og få i svart) Redigert 2.Mai.2013 av Terje338 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trigger800 Svart 1.Desember.2015 Del på Facebook Svart 1.Desember.2015 Kjøpte meg en Buster X, 2014 modell i vår. Er godt fornøyd med mange av egenskapene, ikke minst går den veldig fint i sjøen. Økonomisk i drift også. Men er ganske skuffet når det gjelder groe på bunnen. Hadde tidligere en Askeladden og den grodde mye mindre i løpet av sesongen. Busteren tar det bare 3 - 4 uker, så må jeg dra den opp og spyle bort rur og "sleipe"/myk groe. I følge de opplysninger jeg greier å finne sier forhandleren at det er kun Hempel Alusafe som gjelder til disse båtene. Antar derfor at det er det som er på min båt. Svært ineffektivt stoff synes det som. Ser det gis god tilbakemelding på International Trilux, men er det "lov" å bruke? Hempel Copperfree Antifouling finner jeg også på nettet, men den ser kun ut til å være tilgjengelig i større mengder. Jotun Non Stop reklamerer også med at det kan anvendes på aluskrog (i fargen grå). Noen erfaringer? Ergerlig å måtte trekke båten opp så ofte for rengjøring. Tar gjerne mot tips... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.