Jump to content

Trekking av kabler til Baugpropell

MR Swe

Recommended Posts

Her snakker du vel om litt lengde og dermed kabel på 70 mm2 eller mer og siden du ønsker minst mulig spenningsfall er rådet enkelt. Ned på alle fire og stikk hodet inn i benker og skap for å finne korteste vei. Det kan godt hende du må lage noen nye hull. Men innom instrumentpanelet har den nok ikke noe å gjøre.

mvh Knut Erik

Nei, da kan du nok gå ned litt i størrelsen på kabel. Det fremkom ikke så klart av første posting at du skulle ha ekstra batteri. Følge leverandørens råd ang. størrelse på kabel. Du mister mye effekt dersom spenningsfallet blir for stort. Men rådet om fremføring er fortsatt de samme. Ned på alle fire og let :wink:

mvh Knut Erik

Hvorfor eget batteri ?

Vil du skjevlade batteribanken, så er dette en fin måte å gjøre det på.

Hvorfor ikke gjøre dette riktig med en gang?

- Beregn hvilke lengder du trenger på kabler, og deretter beregne tykkelsen ut fra max spenningsfall på 1 volt. ( Les av max Ampere på thruster )

Beregn spenningsfallet ditt, vha denne formelen: ( Eks: er med 2 meter lange kabler, og en strøm på 800A på 50 kvadrats kabler )

(0,0164 * (2m med plusskabel + 2m med minuskabel) * 800A) / 50 = 1 volt spenningsfall, som jeg mener bør være MAX man kan leve med

Redigert av lano2 (see edit history)

Hvorfor eget batteri ?

Vil du skjevlade batteribanken, så er dette en fin måte å gjøre det på.

Hvorfor ikke gjøre dette riktig med en gang?

- Beregn hvilke lengder du trenger på kabler, og deretter beregne tykkelsen ut fra max spenningsfall på 1 volt. ( Les av max Ampere på thruster )

Beregn spenningsfallet ditt, vha denne formelen: ( Eks: er med 2 meter lange kabler, og en strøm på 800A på 50 kvadrats kabler )

(0,0164 * (2m med plusskabel + 2m med minuskabel) * 800A) / 50 = 1 volt spenningsfall, som jeg mener bør være MAX man kan leve med

Kan du si noe mer om "skjevlading" og evt konsekvensene av det?

Da mente jeg hvis du kobler eget batteriet i baugen sammen med startbanken, som du kanskje har en helt annen plass.

Da vil du jo fort få et spenningsfall på dette batteriet som står langt unna. (Når du lader og forbruker)

Evt kan du jo innføre en tredje batteribank, men det er jo mye pes mhp lading.

Beste løsning er å koble thruster på startbatteribank.

Husk også at Pro Split'en ikke vil gi deg optimal lading, når forbruksbanken er full, og du har vispet MYE med "pysevispen".

Eller motsatt: Forbruksbatteriene er "tomme", mens baug-batteri er fullt.

Da vil batteriet i baugen ha "Float" lading, mens dynamoen smeller på med alt den kan gi !! :thumbsdown:

( Det er nok for min lommebok at startbatteriene ryker av og til . Hilsen en med Pro Split )

I min båt var det to forbruk og et startbatteri. I mellom start og forbruk er det et skillerellè. Baugpropellen tok strøm fra forbruk. Nå har jeg satt inn et batteri i baugen rett ved siden av baugpropellen. Slik jeg ser det, så er dette batteriet et tredje batteri i forbruksbanken. Nå har jeg nesten ikke spenningsfall når jeg bruker baugpropellen, og jeg merker stor forskjell på responsen på baugpropellen.

Jeg trodde dette måtte være bra?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...