MR Swe Startet 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2013 Hei, skal trekke batterikabler fra batter/intrumentpanelen i en nidelv 26 fram til baugpropellen..Hvordan/hvor skal jeg dra de fram. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Jeg hadde tatt korteste veien Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
MR Swe Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 kansje bare ha de på dørken og fram..er kortaste vei det.... menade mer hvordan får jeg de fra intrumtepanelen og fram finner ikke noen sted og dra det Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Ville i alle fall dratt de på langs Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Her snakker du vel om litt lengde og dermed kabel på 70 mm2 eller mer og siden du ønsker minst mulig spenningsfall er rådet enkelt. Ned på alle fire og stikk hodet inn i benker og skap for å finne korteste vei. Det kan godt hende du må lage noen nye hull. Men innom instrumentpanelet har den nok ikke noe å gjøre. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Møkkalasset Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 God sjanse for at du må lage deg en ny "kabelgate". D.v.s. legge kabelen og bygge den inne etterpå. Nidelv 26 var opprinnelig ikke planlagt for baugpropell, for det fantes knapt for "mindre" fritidsbåter den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Hvordan/hvor skal jeg dra de fram? Med 70 kvadrat? Mest mulig rett frem hadde jeg nær sagt. Og så kort som overhodet mulig. Både med hensyn til pris og spenningsfall. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Trenger ikke 70 når jeg skal ha batteri framme ved baugpropellel??? Skalbare hd ladekablet og fra joystikken som dksl sitte i intrumentpanelem Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Nei, da kan du nok gå ned litt i størrelsen på kabel. Det fremkom ikke så klart av første posting at du skulle ha ekstra batteri. Følge leverandørens råd ang. størrelse på kabel. Du mister mye effekt dersom spenningsfallet blir for stort. Men rådet om fremføring er fortsatt de samme. Ned på alle fire og let Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
taunus Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Skulle tro du hadde rikelig med lettvidt plass i kjølen! Kort veg er det også. Kjøp en hageslange som du trer uttapå kabelen, evt trekkerør. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Hvorfor eget batteri ? Vil du skjevlade batteribanken, så er dette en fin måte å gjøre det på. Hvorfor ikke gjøre dette riktig med en gang? - Beregn hvilke lengder du trenger på kabler, og deretter beregne tykkelsen ut fra max spenningsfall på 1 volt. ( Les av max Ampere på thruster ) Beregn spenningsfallet ditt, vha denne formelen: ( Eks: er med 2 meter lange kabler, og en strøm på 800A på 50 kvadrats kabler ) (0,0164 * (2m med plusskabel + 2m med minuskabel) * 800A) / 50 = 1 volt spenningsfall, som jeg mener bør være MAX man kan leve med Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 At lange kabler fra startbatteriet er mer riktig enn eget dedikert batteri var nytt..Skjevlading? Du oppretter jo en ny batteribank med tilhørende herligheter :) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
finnmarken Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Hvorfor eget batteri ? Vil du skjevlade batteribanken, så er dette en fin måte å gjøre det på. Hvorfor ikke gjøre dette riktig med en gang? - Beregn hvilke lengder du trenger på kabler, og deretter beregne tykkelsen ut fra max spenningsfall på 1 volt. ( Les av max Ampere på thruster ) Beregn spenningsfallet ditt, vha denne formelen: ( Eks: er med 2 meter lange kabler, og en strøm på 800A på 50 kvadrats kabler ) (0,0164 * (2m med plusskabel + 2m med minuskabel) * 800A) / 50 = 1 volt spenningsfall, som jeg mener bør være MAX man kan leve med Kan du si noe mer om "skjevlading" og evt konsekvensene av det? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Da mente jeg hvis du kobler eget batteriet i baugen sammen med startbanken, som du kanskje har en helt annen plass. Da vil du jo fort få et spenningsfall på dette batteriet som står langt unna. (Når du lader og forbruker) Evt kan du jo innføre en tredje batteribank, men det er jo mye pes mhp lading. Beste løsning er å koble thruster på startbatteribank. Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Den sjevladingen er jeg ikke helt med på. Har en pro split som fordeler ladningen mellom batterierne Den sjevladingen er jeg ikke helt med på. Har en pro split som fordeler ladningen mellom batterierne Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Da lader du 3 separate batteribanker ? Jeg foretrekker å slippe å ha en hovedbryter fremme i baugen.Jeg foretrekker kun ha 2 batteribanker å bekymre meg over.Har du også separate batteribanker til VHF, autopilot, ankervinsj og kartplotter ? Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Nei hvorfor skulle jeg det?? Et til start, 2 til forbruk , 1 til baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Blir ikke det 3 batteribanker da ? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Det blir det,,, er vel ikke noe ovanligt det? Pro split tar hand om ladningen til de tre bankerne Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) ...så får du en hovedbryter du må frem og vri på hver gang du skal bruke thrusteren. Så kan batteri-pusheren din gni seg i hendene, siden du har 3 banker som kan ryke. Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Tror ikke priset på et batteri og ca 10 meter 70 kabel er så stor skillnad.men ser den med brytaren.største problemet er hvordan jeg hadde fått dratt fram så tykke kabler ! Men jeg tror det er mange som har batteri framme ved propellen og lever lykklig med det og. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Husk også at Pro Split'en ikke vil gi deg optimal lading, når forbruksbanken er full, og du har vispet MYE med "pysevispen". Eller motsatt: Forbruksbatteriene er "tomme", mens baug-batteri er fullt. Da vil batteriet i baugen ha "Float" lading, mens dynamoen smeller på med alt den kan gi !! ( Det er nok for min lommebok at startbatteriene ryker av og til . Hilsen en med Pro Split ) Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 I min båt var det to forbruk og et startbatteri. I mellom start og forbruk er det et skillerellè. Baugpropellen tok strøm fra forbruk. Nå har jeg satt inn et batteri i baugen rett ved siden av baugpropellen. Slik jeg ser det, så er dette batteriet et tredje batteri i forbruksbanken. Nå har jeg nesten ikke spenningsfall når jeg bruker baugpropellen, og jeg merker stor forskjell på responsen på baugpropellen. Jeg trodde dette måtte være bra? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Ikke bra når du setter på lading på forbruksbanken din !! Da vil de batteriene nærmest laderen få "maksimal uttelling", mens det stakkars baugpropellbatteriet kanskje aldri blir toppet. ( Kommer an på kabler ) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Har og hørt at begge løsingerne er bra.som sagt er mitt største problem og fått dratt nye kabler.og en mer med 70 kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.