lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Ser du forskjell ? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Ikke bra når du setter på lading på forbruksbanken din !! Da vil de batteriene nærmest laderen få "maksimal uttelling", mens det stakkars baugpropellbatteriet kanskje aldri blir toppet. ( Kommer an på kabler ) Du sier det kommer an på kabler. Fra de to andre forbruksbatteriene og frem til baugbatteriet er det ca 4 m. Kan tenke meg at kablene er 50 kvadrat. Og jeg som trodde dette måtte bli bra.......? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Si at dynamoen din kan gi 100Ampere: (0,0164 * (4m med plusskabel + 4m med minuskabel) * 100A) / 50 = 0,26 v spenningsfall. Det betyr at når dynamoen eller laderen er "fornøyd" med å mate din forbruks bank, så "mangler" du 0,26 volt på det siste batteriet. Edit: Du har ladet med "feil" spenning på det siste batteriet ! ( lade-syklusen er utført med for lav spenning på det ene batteriet ) Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 En typsik lade-syklus ser sånn ut: Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Si at dynamoen din kan gi 100Ampere: (0,0164 * (4m med plusskabel + 4m med minuskabel) * 100A) / 50 = 0,26 v spenningsfall. Det betyr at når dynamoen eller laderen er "fornøyd" med å mate din forbruks bank, så "mangler" du 0,26 volt på det siste batteriet. Sånn at når de to første forbruksbatteriene får 14,4 v ladespenning, så får det tredje 14.14 v? Vel, det fungerte bra i fjor. Får se hvordan dette blir i år da.... Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Det kan fungere bra lenge ! MEN: Når du først skal gjøre en jobb. Hvorfor ikke gjøre den riktig med en gang ? ( Der er jeg enig med Joerg Becker ) (Hilsen en som har 250 kvadrat millimeter kabler fra start til thruster ) Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Hvorfor ikke da ha et batteri foran ved baugtrusteren og styre ladingen til den med en VSR fra BT. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Fordi jeg vil ikke gi bort pengene til batteriselgeren min. Det holder jo leeenge med et startbatteri på 50Ah, som ankervinsjer, motor og thrustere kan ha og leke med. ( Ladingen blir jo også MYE enklere, og man slipper hovedstrømsbryter i baugen ) Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 250 kabler.har du et skip eller:-). Sliter med få igjenom 16 Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (0,0164 * (4m med plusskabel + 4m med minuskabel) * 100A) / 50 = 0,26 v spenningsfall. Det betyr at når dynamoen eller laderen er "fornøyd" med å mate din forbruks bank, så "mangler" du 0,26 volt på det siste batteriet. Edit: Du har ladet med "feil" spenning på det siste batteriet ! ( lade-syklusen er utført med for lav spenning på det ene batteriet ) Hva skjer når batteriet er omtrent helt fullt? Kan du regne ut det også for oss? La oss si det går 0.5A i lederne. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Da vil jo selvf. Spenningsfallet være minimalt, men still deg heller følgende spørsmål: Du har overnattet på sjøen, og tappet ned forbruksbanken til 50 prosent. Så starter du motoren. Får batteribankene dine riktig lading i forhold til ladesyklusen som leverandøren har oppgitt? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 250 kabler.har du et skip eller:-). Sliter med få igjenom 16 Jeg har jo blitt kasta på hue og ræva ut fra forumet, fordi jeg av og til har forsøkt å forklare forskjeller på Bavaria og Regina af Vindø. :-) Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Får batteribankene dine riktig lading i forhold til ladesyklusen som leverandøren har oppgitt?Da ligger startbank og thrusterbank fortsatt på fullt og forbruksbanken får all strømmen. Slik fortsetter det til alle bankene er utjevnet. Har du en ladesyklus fra en leverandør av batterier som vi kan få se? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Strømmen går mot forbruksbanken ja, fordi de andre ikke er motakelige for strøm, men hva med spenningen ?Se ladesyklusen over, i innlegg nr 29. ( Rød kurve er volt, blå kurve er Ampere ) Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Når du starter motoren er det vel ingen batterier som får riktig ladespenning eller styring av ladesykluser. Batteriene får det som dynamoen leverer avhengig av hvilket ladesystem og strømfordeling hver enkelt båteier har installert. Det du beskriver lano er krisemaksimering. Har maxxima 900 til baugpropp framme styrt med rele. Dette batteriet er alltid toppladet da uttak av ampt er lite iforhold til maks effektuttak over kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Hmm, vanskelig å svare på spenningen, for den vil ikke være det samme over alt. Dynamoen vil gjøre sitt beste for å holde spenningen konstant der den senser da, på omtrent 14.4V +/- 10% eller noe. Har du batterier fra Victron i fritidsbåten din? Komplett med batterimonitorer og ladere også? Kosta det da? Edit: Siden du redigerte får jeg jeg og gjøre det da. Spenningen vil være sense spenningen, for forbruksbanken er 10cm fra det fulle startbatteriet. Med 14.4V vil jeg anta det er rimelig god lading, og thruster batteriet påvirker ikke dette noe som helst. Redigert 2.Mai.2013 av eiaro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Det jeg beskriver, er dessverre MYE mer aktuellt nå som folk fyller opp båtene sine med GEL og AGM batterier. De tåler mye mindre enn gamle åpne bly batterier, hvor man kan fylle på med vann. Fordeler med AGM, er at: - vi kan seile på skrå, uten å bry oss om batterisyre som renner ut. - AGM er også mer motakelige for å lade store strømmer i Bulk. Jeg har ekstern regulator på min dynamo, som reduserer spenningen, når batteriene er fulle. Joerg Becker eller andre her kan sikkert selge deg en . Og ja, jeg vet at startbanken min får juling hver gang jeg lader ut forbruksbanken min, så jeg trenger ikke en ekstra bank som får samme juling. Edit: Bruk derfor "pysevispen" og ankervinsjen MEST mulig i havner. ( slik at du også tapper ned startbanken av og til ) Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Hvilken ekstern regulator er det du har Lano? Pdar satt opp for for agm? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 JA ! I tillegg er konklusjonen min, at jeg aldri tapper særlig av batteribanken. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Høy konstant spenning er drepen for AGM batterier. ( For de fleste ) Hadde jeg hatt motorbåt, hadde jeg kanskje valgt åpne blybatterier med vannpåfylling, men det funker ikke i seilbåt. ( Livet på skråplanet ) Redningsselskapet her nede bruker Concorde AGM: http://www.concordebattery.com/xtender_main.php Jeg har et par av PVX-2580L ombord. Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Det er ikke dumt med en regulator som sparer batteriene fra gassing og sulfatering. Jeg skjønner ikke hva det har med at man ikke skal ha batteri foran til thrusteren? Fordelen med batteri foran er at den STORE strømmen som går mens man kjører thrusteren ikke trenger å gå i en 8 meter sløyfe, og så kan man heller trekke opp en ladekabel på 10-25mm2, alt etter hva man trenger. Om ladingen av thrusterbatteriet tar 4 timer lengre så føler jeg ikke det går på verken sikkerhet eller komfor. Batteriet tåler godt å bli ladet med litt lavere spenning, og hvis det skulle være et problem så kan man vel putte på en regulator som koster 3 ganger prisen av batteriet. Husk uansett å bruke sikringer. :) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Se innlegg 33 ! Edit: Jeg vil ha all vekt over kjølen. I tillegg er det mye mer bevegelser i en båt fremme i baugen. ( Og ingen batterier under en seng !!! ) ...er det ikke rart at enkelte båtprodusenter klarer å få alt riktig med en gang. ? Redigert 2.Mai.2013 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Så dagens lærdom; ikke kjøp samme type batterier som lano2 for de tåler ikke å bli ladet med dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 De tåler hvertfall ikke konstant spenning på 14,4 volt Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Jeg har også Pdar satt opp for agm batterier. Men jeg må nok skuffe deg Lano. Pdar med agm programmering går ikke over til vedlikeholdslading når batteriene er fullladet. Den går over til vedlikeholdslading avhengig av hvilket program du velger å bruke. Dvs hvor mange timer bulkladingen skal pågå før laderen går over til vedlikeholdslading.Innstillinger med PDAR-AGM:Tall på bryterne er "Off".bryter/bryter / type batteri / bulk / float / maks kompensasjon / min. kompensasjon / faktoroff + off = agm / sealed - 14,4 / 13,65 / max. 8hrs / min. 4 hrs / faktor 5on + off = open - 14,8 / 13,65 / max. 10 hrs / min. 1 hr / faktor 8off + on = AGM2 - 14,6 / 13,3 / max. 5 hrs / min. 1 hr / faktor 8on + on = AGM3 - 14,4 / 13,3 / max. 5 hrs / min. 20 min / faktor 5 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.