Jump to content

Trekking av kabler til Baugpropell

MR Swe

Recommended Posts

Ja ja, og i dag skinner sola! Noen liker mora og noen liker dattera.... Jeg er ikke i nærheten av den Hi-tecen som diskuteres her men har likevel aldri gått tom for strøm. Så for noen kan det være nødvendig med Rolls-Royce og andre greier seg fint med Lada.

Har man batteriet nærme thrusteren trenger man tynnere kabler enn om man tar strøm fra fobruksbanken lenger unna.

Starteren av denne tråden har vel allerede batteriet ved thrusteren og skal strekke kabler fra joystick til thruster. Har ikke din type båt og vet ikke hvor du skal strekke kabler. Men på min egen ble det hodet nedi alle mulige skott og frem med drillen for å lage kortest mulig strekk.

Lykke til!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Erikda, har akkurat samme erfaring som deg og alt du sa virket veldig fornuftig.

MR Swe, kan heller ikke hjelpe deg med plassering av ledninger, men uansett så bør du passe på at gjennomføringer og skarpe kanter ikke skader ledningene med vibrasjoner.

Slike jobber fører ofte med en god boremaskin og en trekkefjær fra Biltema. Og masse strips... :P

Jeg har en 12v hovedbatteribank på ca. 1000ah, Med 2 x Sleipner hhv. SE80 samt SE100 og begge i bruk samtidig gikk det ikke lange tiden med bruk av begge før alarmen for lav batterispenning ulte inn. Faktisk skremmende få sekunder men med et strømtrekk på langt over 1000A er det vel heller ikke rart. Lav effekt på thrustere førte også til lengre driftstid enn nødvendig og en vond sirkel under fortøyning av båt alene med vind fra kaia.

Bygde derfor inn ekstra Optimabatterier direkte over hekkthruster med eget ladesystem og egen power-solenoid i hovedkretsen som aktiveres ved betjening av hekkthruster slik at ekstra boost kun leverer parallellkoplet med hovedbank under kjøring av thruster. Forandret ikke bare kapasiteten på systemet men det forandret også kraften i hekkthrusteren radikalt. Ligger nå på en spenning på 10,8V under full drift av thruster, noe som er meget bra.

Disse erfaringene er helt i tråd med egne tester Sleipner gjennomførte sammen med Båtmagasinet:

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Ikke bra når du setter på lading på forbruksbanken din !!

Da vil de batteriene nærmest laderen få "maksimal uttelling", mens det stakkars baugpropellbatteriet kanskje aldri blir toppet. ( Kommer an på kabler )

Ja-ja. Har sett denne linken en stund, og undres litt... Lanogutt, hvordan kan du påstå at baugbatteriet aldri blir toppet?? Er usikker på om du skjønner spenningsfall helt. Det er avhengig OGSÅ av strømmen. Ikke bare tverrsnittet. Og så er det faktor til her som heter TID.

Jeg har en extra batteribank i baugen for ballasten sin skyld men kun 6 kvadrat kabel dit! Funker kjempefint.

Under start er alle bankene sammenkoblet... Svinet på hekken krever "noe" strøm kan man si.

Og hva skjer? Det batteriet med laveste indre motstand yter mest. Det betyr at det går mest strøm fra startbatteriet som har høy ACC ( eller hva det nå heter). Litt strøm går det fra de andre batteriene også og minst fra baugbatteriet. Har målt max 15 amp derfra. Når motoren er i gang lar jeg all lading gå til alle 6 (!) batteriene til strømmen faller drastisk. Deretter kobler jeg ut startbatteriet. Over tid vil strømmen til baugbatteriet synke og derfor også spenningsfallet! Nesten til null!

På landstrøm er alle batteriene sammenkoblet, og alle batteriene er toppet opp.

Dette har jeg nå hatt i 6 år, og tatt belastningstest på samtlige batterier. No problems! Beep-pusheren blir ikke feit på min bekostning....

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Marwin. Dette hørtes jo bra ut. Setter mere lit til dette enn Lano2`s utredninger.... Men hvorfor kobler du vekk startbatteriet?

Jeg antar du har sensingen til dynamoen fra forbruksbatteriet, siden det som oftest er det med lavest spenning når du starter opp etter landligge en stund. Dynamoen gir da ut den spenningen den klarer og det meste av strømmen går til forbruksbatteriene. Etter hvert som disse lades opp, synker strømmen når forbruksbanken tar lading og du har kjørt en stund, og spenningen fra dynamoen stiger for å opprettholde strømmen. De andre batteriene får mere strøm og forbruksbanken mindre. Lading bygger seg opp i alle batteriene. Når forbruksbanken er full, 14,4V, vil ladespenningen reduseres til vedlikeholdslading (med en god regulator). Sannsynligvis er da de andre batteriene da også fulle, siden de har mindre kapasitet, og brukes mindre. Jeg forutsetter at man har systemer som gjør at batteriene ikke trekker på hverandre.

Selv har jeg seks batterier til forbruk om bord, fordelt på 3 banker, hver på 24V/220Ah. En startbank på 12V/220Ah og en trusterbank på 24V/180 Ah (plassert rett ved siden av truster). Startbanken lades med egen 70A/12V dynamo, og resten med en 70A/24V dynamo. Jeg har egen landstrømslader for truster, start og forbruk (tre stykker). Alle batteriene er gel batterier, bortsett fra start, som er bly(foreløpig). Jeg har enda ikke hatt ett problem med dette, og regner ikke med at jeg får det heller.

Om jeg har litt ekstra vekt i baugen tror jeg ikke har den helt store betydningen for min båt, slik som det har for Reginaen til Lano2

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

og en trusterbank på 24V/180 Ah (plassert rett ved siden av truster)

Om jeg har litt ekstra vekt i baugen tror jeg ikke har den helt store betydningen for min båt,

Min erfaring er iallefall at det definitivt lønner seg effektmessig å ha eget dedikert batteri(pakke) med høy CCA-verdi (F.eks. Optima redtop) rett ved siden av thruster i form av høyere boost ved bruk.

Helt klart det beste, på alle måter

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Svar: Kobler fra startbatteriet pga noe jeg sa i en annen streng for 5-6 år siden:

Ønsker å ha startbatteriet frakoblet som en garanti på å få start... Yogurtbegeret mitt er stappa med alskens duppditter som trekker mye strøm. Har opplevd å tappe alle batteriene under test av utsyret. Vil helst ikke oppleve det igjen. Å slepe en båt i start, er visstnok ikke mulig :-)

Jeg hadde jo ikke trodd at menigheten her inne hadde hørt på meg uansett. Det er en fri verden. Gjør det på din måte Marwin eller dere andre. :giggle:

Selvsagt Lano, ingen tvang i noen retning. Det er bare det at forståelsen av ohms lov neppe har noe med religiøs overbevisning å gjøre, men derimot fysiske fakta....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...