Jump to content

Trekking av kabler til Baugpropell

MR Swe

Recommended Posts

Ikke bra når du setter på lading på forbruksbanken din !!

Da vil de batteriene nærmest laderen få "maksimal uttelling", mens det stakkars baugpropellbatteriet kanskje aldri blir toppet. ( Kommer an på kabler )

Du sier det kommer an på kabler. Fra de to andre forbruksbatteriene og frem til baugbatteriet er det ca 4 m. Kan tenke meg at kablene er 50 kvadrat.

Og jeg som trodde dette måtte bli bra.......?

Si at dynamoen din kan gi 100Ampere:

(0,0164 * (4m med plusskabel + 4m med minuskabel) * 100A) / 50 = 0,26 v spenningsfall.

Det betyr at når dynamoen eller laderen er "fornøyd" med å mate din forbruks bank, så "mangler" du 0,26 volt på det siste batteriet.

Edit: Du har ladet med "feil" spenning på det siste batteriet ! ( lade-syklusen er utført med for lav spenning på det ene batteriet )

Redigert av lano2 (see edit history)

Si at dynamoen din kan gi 100Ampere:

(0,0164 * (4m med plusskabel + 4m med minuskabel) * 100A) / 50 = 0,26 v spenningsfall.

Det betyr at når dynamoen eller laderen er "fornøyd" med å mate din forbruks bank, så "mangler" du 0,26 volt på det siste batteriet.

Sånn at når de to første forbruksbatteriene får 14,4 v ladespenning, så får det tredje 14.14 v?

Vel, det fungerte bra i fjor. Får se hvordan dette blir i år da.... :confused:

Edit: Du har ladet med "feil" spenning på det siste batteriet ! ( lade-syklusen er utført med for lav spenning på det ene batteriet )

Hva skjer når batteriet er omtrent helt fullt? Kan du regne ut det også for oss? La oss si det går 0.5A i lederne.

Når du starter motoren er det vel ingen batterier som får riktig ladespenning eller styring av ladesykluser. Batteriene får det som dynamoen leverer avhengig av hvilket ladesystem og strømfordeling hver enkelt båteier har installert.

Det du beskriver lano er krisemaksimering. Har maxxima 900 til baugpropp framme styrt med rele. Dette batteriet er alltid toppladet da uttak av ampt er lite iforhold til maks effektuttak over kort tid.

Hmm, vanskelig å svare på spenningen, for den vil ikke være det samme over alt. Dynamoen vil gjøre sitt beste for å holde spenningen konstant der den senser da, på omtrent 14.4V +/- 10% eller noe.

Har du batterier fra Victron i fritidsbåten din? Komplett med batterimonitorer og ladere også? Kosta det da?

Edit: Siden du redigerte får jeg jeg og gjøre det da. Spenningen vil være sense spenningen, for forbruksbanken er 10cm fra det fulle startbatteriet. Med 14.4V vil jeg anta det er rimelig god lading, og thruster batteriet påvirker ikke dette noe som helst.

Redigert av eiaro (see edit history)

Det jeg beskriver, er dessverre MYE mer aktuellt nå som folk fyller opp båtene sine med GEL og AGM batterier. De tåler mye mindre enn gamle åpne bly batterier, hvor man kan fylle på med vann.

Fordeler med AGM, er at:

- vi kan seile på skrå, uten å bry oss om batterisyre som renner ut.

- AGM er også mer motakelige for å lade store strømmer i Bulk.

Jeg har ekstern regulator på min dynamo, som reduserer spenningen, når batteriene er fulle.

Joerg Becker eller andre her kan sikkert selge deg en .

Og ja, jeg vet at startbanken min får juling hver gang jeg lader ut forbruksbanken min, så jeg trenger ikke en ekstra bank som får samme juling. :nonod:

Edit:

Bruk derfor "pysevispen" og ankervinsjen MEST mulig i havner. :lol: ( slik at du også tapper ned startbanken av og til )

Høy konstant spenning er drepen for AGM batterier. ( For de fleste )

Hadde jeg hatt motorbåt, hadde jeg kanskje valgt åpne blybatterier med vannpåfylling, men det funker ikke i seilbåt. ( Livet på skråplanet )

Redningsselskapet her nede bruker Concorde AGM:

http://www.concordebattery.com/xtender_main.php

Jeg har et par av PVX-2580L ombord.

Det er ikke dumt med en regulator som sparer batteriene fra gassing og sulfatering. Jeg skjønner ikke hva det har med at man ikke skal ha batteri foran til thrusteren?

Fordelen med batteri foran er at den STORE strømmen som går mens man kjører thrusteren ikke trenger å gå i en 8 meter sløyfe, og så kan man heller trekke opp en ladekabel på 10-25mm2, alt etter hva man trenger. Om ladingen av thrusterbatteriet tar 4 timer lengre så føler jeg ikke det går på verken sikkerhet eller komfor. Batteriet tåler godt å bli ladet med litt lavere spenning, og hvis det skulle være et problem så kan man vel putte på en regulator som koster 3 ganger prisen av batteriet.

Husk uansett å bruke sikringer. :)

Jeg har også Pdar satt opp for agm batterier. Men jeg må nok skuffe deg Lano. Pdar med agm programmering går ikke over til vedlikeholdslading når batteriene er fullladet. Den går over til vedlikeholdslading avhengig av hvilket program du velger å bruke. Dvs hvor mange timer bulkladingen skal pågå før laderen går over til vedlikeholdslading.
Innstillinger med PDAR-AGM:

Tall på bryterne er "Off".
bryter/bryter / type batteri / bulk / float / maks kompensasjon / min. kompensasjon / faktor

off + off = agm / sealed - 14,4 / 13,65 / max. 8hrs / min. 4 hrs / faktor 5
on + off = open - 14,8 / 13,65 / max. 10 hrs / min. 1 hr / faktor 8
off + on = AGM2 - 14,6 / 13,3 / max. 5 hrs / min. 1 hr / faktor 8
on + on = AGM3 - 14,4 / 13,3 / max. 5 hrs / min. 20 min / faktor 5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...