amalie84 Startet 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2013 (redigert) Hei! Jeg og min veninne ønsker å gå sammen og kjøpe en rimelig daycruiser med plass til to. Vi vil bruke den til turer på et par dager, men vi kommer ikke til å gå så langt fra land. Vi kan lite om motorer og båter generelt, men har venner som kan hjelpe oss med dette. Men det bør med andre ord være en båt som ikke må skrues på hele tiden. Lurer på hvilket prisnivå vi bør lete etter båter? Utseendet på båten har egentlig lite og si, og vi krever ikke høy standard. Småting kan vi ordne selv, og interiør kan vi fikse litt på. Men det bør være en fungerende båt. Tusen takk hvis noen har linker til noe som kan være aktuelt! Vi ønsker det billigst mulig, innenfor det som er beskrevet over her. Redigert 1.Mai.2013 av amalie84 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 (redigert) Du har vel vært på finn og titta ? Vil vel generelt i dette tilfelle tilråde båt med utenbordsmotor av nyere årgang, gjerne under 5 år gammel med servicehistorikk så det i det minste finnes reklamasjonsmulighet dersom noe skulle skje eller være i uorden første sesongen. Selve båten kan jo godt være noe eldre, da plast varer "nesten" evig. Har du noe budsjett? Du må vel se etter båter fra rundt 200.000 og oppover vil jeg anta, og størrelse rundt 20 fot/6 meter eller større. Redigert 1.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
4-Stroke Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Enig med han over. Er du lite båtvant, så er det best med noe som er nyest mulig, og i god stand. Det kolliderer gjerne med pris og størrelse. Skibsplast 655/605, Ibiza 20, Nordan 6100 er eksempler på fine daycruisere av nyere dato, med 4T utenbordsmotor. Prisleie fra ca 150-250k. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Uanset at du måske ikke er særlig teknisk indstillet, så mener jeg, at du bør være forberedt på at skulle lære noget om teknik og motorer. Jeg havde en brygge-nabo, der købte en båd og efter et halvt år solgte den igen. Båden var helt ny, men han fik alligevel en del forskellige ting med den, og det frustrerede ham. "Hvorfor er det ikke med en båd om en bil"? spurgte han. "Jeg vil bage tage ned på havnen, dreje nøglen og sejle. Og når jeg kommer hjem, så vil jeg parkere og tage hjem igen. Men der er hele tiden alle mulige ting, der skal gøres." Men uanset alder, så er en båd ikke som en bil, så noget skal du efter min mening være indstillet på at lære og gøre. Når det så er sagt, så er der meget at tage stilling til derudover? Hvordan skal faciliteterne være? Hvor meget mad vil I lave ombord - skal der være kogeblus og hvor mange? Køleskab? Vil I kun sejle når vejret er godt, så I ikke behøver varme? Landstrøm? Skal der være toiletmulighed på båden? Er PortaPotti en mulighed (det var det IKKE for min kone...) Hvor sejler I mest? Indenskærs eller nogle gange udenskærs? Vil du bruge båden til at fiske fra? Skal det være en udpræget "godtvejrs-båd" med stor udeplads eller er I mere til en lukket båd, fx en HT, eller en kalechebåd? Kort sagt: Hvad vil jeres brugsmønster og - område være for båden? Det vil gøre det nemmere at komme med et begavet råd :-) Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Hei Amalie84 og velkommen til forumet. Ja, å handle sin første båt er ikke enkelt og det er heller ikke så enkelt å gi noen konkrete råd. Jeg synes dere skal starte på Finn.no og se på forskjellige båttyper. Videre må dere som Major Andy sier ; sette opp "Hva vil vi - hva trenger vi?" Hvilke båttyper synes vi er fine? Etter dette, så kan dere begynne å danne dere ett bilde av prisen. Pass bare på at dere ikke ser dere "blinde" på en båttype - f.eks. daycruiser. Det er mange flotte snekker, seilbåter og weekendcruisere. Men, det er vel liten tvil om at en snekke eller seilbåt, er det som gir dere mest for penga. (men, det hjelper jo ikke om dere skal fort frem) Sitér dette innlegget Link to post
amalie84 Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Her var det kommet en del svar, takk! :) Først, mulig vi har missforstått litt, for det er vel heller en "snekkelignende" båt vi er ute etter. Kan absolutt ingenting om navn og slik, og trodde at cabincruiser var båter med mulighet for overnatting. Beklager dette! Vi trenger absolutt ikke komme oss fort frem, og hadde håpet at en båt godt under 100k kunne være god nok for oss. Vi planlegger turer på et par dager, og vi kommer kun til og reise når været er relativt bra. Og ikke langt fra land. Toalett er greit og ha, og portapotti kan være greit nok. Et kokebluss er et pluss, og det bør være kjøleskap og en vask med pumpe f.eks. Det blir kanskje litt fiske fra båten, og plass ute til og sitte 3-4 stk er fint. Vi har som sagt folk som kan hjelpe oss med noe hvis det trengst, men båten bør ikke ha mye arbeid utestående før den kan brukes på sjøen. Tenker mange flirer litt av at jeg absolutt ikke er flink med "båtspråk" men en gang må vel alle begynne? ;) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Det lyder som om I skal se i retning af en snekke-type, ja. Udvalget på Finn er jo meget stort og det er efter min mening en glimrende "entry level" båd-type med meget plads for pengene. Noget i denne stil, måske? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41342735 Eller klassikeren: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37162759 Og ja, vi har alle været nye i denne verden, så der er ingen dumme spørgsmål Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Finn en plastbåt med nyere ferskvannsjølt motor. Alderen på selve båten spiller liten rolle, er den tett, har nyere kalesje og bra motor kan det meste ordnes. Stygge puter kan relativt billig trekkes om osv. Hadde helt klart valgt en båt med toalettrom. Burde være en del og velge i rundt 100K Sitér dette innlegget Link to post
amalie84 Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Takk for svar. Da får vi kikke litt rundt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Hva med å legge ut link til et par eksempler dere ser for dere? Det blir det straks mye enklere å "snakke samme språk" -Og komme med anbefalinger. Dersom dere er i ferd med å sikte dere inn på eldre båter er det temmelig mange faktorer som spiller inn på om det enkelte eksemplar er verdt pengene og hvor mye arbeid som står foran dere. Ha i bakhodet at i markedet er nok eldre båter, eksempelvis fra tidlig 80tallet, fortsatt høyt priset i forhold til hva du får, tilstand på utstyr, motor og i forhold til nyere båter. Hvor i landet holder dere til? - viktig mtp anbefalinger, både i forhold til bruksområde og å hente den hjem. Bor dere rett ut i havgapet, med et par holmer å skjule seg bak, eller er det fjord etter fjord etter fjord i nærområdet. Er dette en båt som dere ser for dere å ha i mange mange år fremover, eller er det for å teste ut om båtlivet er noe for dere? Å kjøpe en rimelig, eldre båt for å ha i ett år eller to, kan bli kostbart om den ikke er salgbar i markedet den dagen dere vil gå opp i størrelse. Det er viktig å tenke igjennom bruksmønsteret dere kommer til å ha, selv om man knapt vet hvordan det vil bli. Jeg tenker at du skal kjøpe en båt som gir muligheter for litt mere enn det du ser for deg. Det blir liksom som å kjøpe de rimeligste langrennsskiene i butikken, fordi du er nybegynner og bare skal gå noen småturer bak huset og spise medbrakt apelsin. Skiene vil da neppe gi særlig mye glede, gli, spenst, fart og styrevne i svingene. Og det blir ihvertfall ikke mere enn turen ut bak huset, og ikke får du lyst til å gå på heldagstur, hytte til hytte tur eller treningstur. Og det er det som er poenget, kjøp noe som gir inspirasjon til mere enn man så for seg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Tenker mange flirer litt av at jeg absolutt ikke er flink med "båtspråk" men en gang må vel alle begynne? ;) Ingen grunn til å flire her - bare fint med nyrekruttering til båtlivets gleder Mange gode tips lenger opp. En annen aktuell båt er Sollux 24, en tidligere kollega kjøpte en sånn for noen år siden som første båt, og hun var strålende fornøyd. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
baatmann Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Eg vil anbefale Saga 7000. Det er ein lettmanovrert, trygg og god båt. Sitér dette innlegget Link to post
Skipet Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Velkommen til forumet. Jeg vil anbefale en Marex 21 Flexi. Den møter alle kriteriene du ramser opp. Jeg startet båtlivet selv med en sånn og har bare godord å si om den. Sjekk finnkode 41113694:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.