Bitteliten Startet 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2005 Jeg har en Simrad plotter og en Garmin e-trex GPS. Jeg har da tenkt at plotteren er det primære navigasjonsmiddelet, og i tilfelle at den svikter ska jeg ha den "lille gule" Garminen som en backup GPS. Da hadde det vært veldig fint å ha alle waypoints fra Simrad kartplotteren lagt inn på den lille GPS'en. Dette kan jeg gjøre manuelt - men jeg ser for meg at det må være veldig mye jobb. Er det noen som har en løsning på dette der jeg overfører data mellom disse enhetene - gjerne via PC? (Jeg regner med at jeg trenger datakabler/PC interface til både Simrad plotteren (PC Planner) og datakabel til e-trexen) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 (redigert) Om du får waypointene inn på PCen fra Simraden så bør du også kunne få dem ut på etrexen. GPSBABEL kan være et kjekt program for konvertering av GPSdata mellom ulike format. DU finner det her: http://gpsbabel.sourceforge.net/ Redigert 1.Mars.2005 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 (redigert) Det er mulig å overføre data fra plotteren via kabel til PC og PC-Planner (men foreløpig altså ikke via brikke, som vi har skrevet om før). Dette er neppe noe hokus-pokus, og da skulle det være en mulighet å få dataene til PCen. Men derfra til GPSen? Jeg kunne jo vedde en flaske vin på at Simrads format er proprietært, og at det derfor ikke var så lett å få konvert disse dataene til noe Garmin kan forstå. Men kanskje det går. Jeg har valgt en annen måte å gjøre det på, men selvsagt mer tidkrevende og mindre nøyaktig. Siden jeg har Maptech og de mest relevante kartene har jeg trukket opp en del ruter direkte i karet i Maptech og så overført det til min "backup" GPS. Foreløpig bare begrenset til det aller mest nødvendige for de første turene sist sommer. Redigert 1.Mars.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Aero Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Hei. Etrex Euro er oppgitt å ha NMEA inn, så da kan den normalt motta waypoints i NMEA meldinger. NMEA er standarden som "alle" benytter når det gjelder navigasjon, og uten at jeg kjenner alle produktene fra Simrad så vil jeg anta at den sender og mottar slike meldinger. Forutsatt at dette stemmer så er det "bare" å lage deg en kabel mellom GPSen og plotteren (kanskje med en avstikker til en 9-pins serieplugg til PC dersom du har behov?) så kan du via denne overføre fram og tilbake. Jeg har ikke brukt Etrex, men en god del andre Garmin GPS/Plotter og der må du stille inn at den skal jobbe på NMEA og ikke på eget "Garmin språk". Kommunikasjonskabel må ha 0 V (alt. felles, jord, common, GND) samt NMEA IN og NMEA OUT (alt. NMEA + og NMEA- eller Data in og data out ). NMEA IN på plotter må kobles til NMEA OUT på GPS og v.v fordi det som går UT fra et apparat skal INN på det andre og v.v. Du må sjekke dokumentasjonen din for plotter og GPS. Finn hvilke pinner som er NMEA +/- og 0 V, eventuelt ekstern strømforsyning. Når du først er i gang kan du også koble til ekstern strømforsyning til GPSen så sparer du batteriene til den dagen du må bruke backupen din :-) I brukermanualen står det at den bare godtar 3 VDC, så det enkleste blir å kjøpe en original kabel for bruk i bil med spenningsomformer. Du er avhengig av at denne også har ledningene til NMEA/Data inkludert. For å få til dette må du ha deler: Plugg som passer til Etrex'en, kabel. Plugg til plotteren, dette har du siden den er koblet til strøm i båten og sannsynligvis ligger pinnene til NMEA kommunikasjon i samme pluggen dersom Simrad-plotteren din har NMEA. Eventuelt 9-pins "Comm-plugg" dersom du skal koble til PC (da må du også ha tak i SW til PC for å kunne hente/sende data, så er det på'n igjen :-) Du må bestemme deg for å hente data til PC fra enten plotter eller fra GPS siden NMEA OUT fra plotter er koblet til NMEA IN på GPS, og PC kabelen skal jo ha NMEA IN fra plotter (=data inn på PC språket) til sin data out, og NMEA OUT fra plotter til sin data inn. Da vil jo NMEA OUT/IN fra GPS bli byttet om i forhold til data inn/ut på PC. Litt kronglete dette her, men studer teksten og tegn opp de tre apparatene som bokser så ser du at det ikke går å koble PC til begge samtidig. Min anbefaling er å koble plotter til PC i stedet for GPS til PC, for det er jo plotteren du bruker til vanlig. Til slutt må du kunne lodde litt og ha utstyr til dette… Så håper jeg at Simrad sender ut NMEA, for da vil jeg ha tak i vinflasken fra KOB Aero. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 (redigert) Takk for alle gode innspill! Jeg sjekket dette med Gemotech som monterer utstyr i båten min. Han sa at Simrad bruker NMEA standard på sine way points. (hva slags vin hadde du tenkt deg KOB? Om sommeren kan en Chablis være godt ) Men Garmin tar i sin NMEA modus kun data ut. Den tar ikke i mot data i NMEA. Også var det litt usikkert om PC planner kan kommunisere direkte med Garmin. Så forslaget til Gemotech var å ta med C-map kartbrikken fra plotteren og e-trexen til butikken så skulle han fikse overføringen via oziexplorer. Flott service! Redigert 2.Mars.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aero Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Hei igjen. BRA at Gemotech ordner opp - slik beholder de kundene sine! Saken er egentlig avsluttet, men så skriver du noe som jeg det hadde vært interessant å få svar på for egen del angående NMEA in/out og Garmin. Du skriver at du har fått opplyst at: "Men Garmin tar i sin NMEA modus kun data ut. Den tar ikke i mot data i NMEA." I manualen til Etrex er det ikke opplyst noe om at den tar enkelte meldinger bare en vei (ut) og ikke den andre. Hvis jeg spør pent, kan du sjekke om dette er noe Gemotech vet er slik eller tror de at det er slik? Hvis de er sikre, så hadde det vært fint om du kan spørre om de vet hvorfor Garmin har gjort det slik. Aero. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Det var Geir på Gemotech som opplyste dette om e-trexen Kontaktinfo: www.gemotech.no. Geir kommer også til å være på Simrad standen på Sjøen for alle Og om Gemotech: Virker som et bra sted å være kunde. Så langt er jeg godt fornøyd, og nå er det mese av utstyret på plass i båten Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 (redigert) Takk for alle gode innspill! Jeg sjekket dette med Gemotech som monterer utstyr i båten min. Han sa at Simrad bruker NMEA standard på sine way points. (hva slags vin hadde du tenkt deg KOB? Om sommeren kan en Chablis være godt ) Men Garmin tar i sin NMEA modus kun data ut. Den tar ikke i mot data i NMEA. Også var det litt usikkert om PC planner kan kommunisere direkte med Garmin. Så forslaget til Gemotech var å ta med C-map kartbrikken fra plotteren og e-trexen til butikken så skulle han fikse overføringen via oziexplorer. Flott service! <{POST_SNAPBACK}> Jeg tror nok ikke jeg kan godkjenne dette, Bitteliten. Ok, kanskje et glass, da Vi har en standard som heter NMEA. Jeg tror jeg har mine ord i behold hva gjelder anvendeligheten av denne i praktiske situasjoner, og hvor "enkelt" det er for menigmann å benytte den. Dette med ikke NMEA inn til Garmin skjønner jeg ikke. Hva er det da Maptech (og andre) sender i til Garmin GPS? Tegnspråk? I hvert fall ikke noe proprietært Maptech-greie. og her går det begge veier så det suser, ikke bare WPs men også ruter og sporlogger. Meg bekjent kan ikke PC Planner kommunisere med Garmin. Men kreativ, det er den gode Geir hos Gemotech - det skal han ha. Så får vi bare håpe han har en kortleser som er i stand til å lese Simrads proprietære dataformat for brikker. Det finnes nemlig bare en type Simrads plottere leser og skriver - deres egen. Stadig like forvirret? Ikke etter en ny runde med brukervennlig teknologi Redigert 3.Mars.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.