Jump to content

Jabsco el-toalett takket for seg - trenger råd om ny løsning

Key Freak

Recommended Posts

Mitt Jabsco toalett med el-ombygging (29200-0120) har takket for seg. Jeg vet ikke hvor gammelt det er. Sikringen på ledningen er 25A, og den er intakt. Derimot går automatsikringen i skapet mitt, og den er 15A.

Nå har jo dette fungert utmerket siden jeg kjøpte båten for tre år siden, så jeg antar at motoren ganske enkelt har fått nok. Så da blir spørsmålet:

Hvilken løsning går jeg for nå?

Det mest åpenbare er å kjøpe et nytt ombyggings-kit. Da burde det bare være å skru vekk det gamle og sette på det nye.

Et annet alternativ er å kjøpe et el-toalett som bråker mindre, men det er nokså dyrt.

Et tredje alternativ er å kjøpe et nytt Jabsco manuelt toalett. Dette vil passe rett på eksisterende slangekoblinger, noe et nytt el-toalett ikke vil gjøre.

Jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre, først og fremst fordi den nåværende løsningen bråker voldsomt. Trekker man ned om natten, vekker man garantert alle som er i båten. Vi har derfor forbud mot dette. Sånn sett er det fristende med et manuelt toalett. Mindre som kan gå i stykker, og ikke strømforbruk.

Jabsco Silent Flush er litt fristende, men jeg synes det er for dyrt.

Synspunkter?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Jeg ville ha valgt el-toalett uansett på grunn av komforten. Det er en del styr med manuelt toalett også. Vendebryter, pakninger, håndtak, stempel og skruer. Har hatt Jabsco silent flush i 14 år uten feil. Etter mitt syn fullt akseptabelt med hensyn til støy også om natten. Strømforbruket er ikke noe å snakke om det blir ikke noe ampt ut av det. Du får også bedre kontroll over vannforbruk, da du kan velge alternativt spyle/tømme, bare tømme, bare spyle. Billige el-toaletter har ikke denne muligheten. Jeg bruker både klorin,eddik,grønnsåpe, klor frostvæske etc og toalettet har ikke tatt skade av det.

Hos meg er det som nevnt motsatt, men dette har jo fungert i 岥vis...

Uansett; jeg gjorde kort prosess og bestilte nytt el-kit. Minst jobb 堢ytte, og det passer veldig bra akkurat n宠S堦岠heller Silent Flush komme i min neste b崮..

Vi lever uansett veldig greit med forbud mot 場rekke ned om natten. :-)

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...