Jump to content

Quicksilver 505 veldig vinglete - tilvenning eller styringsfeil?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Quicksilver Commander i vinter og satte den på vannet for første gang i dag. Det var litt av et sjokk. Jeg syntes den var utrolig vinglete, mest på lav fart, og kjølvannet mitt så ut som om jeg var drita full... :lol: Jeg syntes også jeg måtte dreie veldig mye på rattet før jeg merket skikkelig reaksjon. Det er første gang jeg har en båt med hydraulisk styring, er den virkelig så enormt forskjellig fra vaierstyring, eller kan det være noe galt på denne? Styringen heter noe med Flex (ikke Nordflex, så vidt jeg husker). Lurer på om det kan være Ultraflex. Motoren er en 75 Optimax som er chiptrimmet til 110 hester (og i øyeblikket har for liten propell), men det skal vel ikke ha noe å si på lav fart. Så er det jeg som trenger masse øvelseskjøring, eller kan det være luft i systemet eller noe lignende?

Edit: Vet ikke om det har noe å si, men jeg måtte kjøre den helt nederst på powertilten, ellers spant bare propellen rett opp når jeg ga gass! Her trengs det absolutt ny propell...

Redigert av Mastiff (see edit history)

Takk, men det var akkurat like ille uansett hvor sent jeg kjørte, ned mot der den så vidt beveget seg. Og jeg hadde en Askeladden i 10 år, og den var aldri noe problem å styre rett fram med. Med denne var det tilnærmet umulig. Den svingte rett til side, og så måtte jeg kompensere, og så svingte den motsatt vei, og jeg måtte kompensere igjen og så videre. Har aldri sett noen kjøre sånn før, og jeg har heller aldri merket noe lignende i noen av de ganske mange planende båtene jeg har vært i.

Edit: I tillegg syns jeg den virket altfor lett på styringen. Kan det kanskje være luft i systemet i kombinasjon med en for tynn olje?

Olje skal ikke gi deg motstand, det er det motoren som skal.

Men, har du luft i systemet så vil jo motor kunne bevege seg i denne lufta. Men sjekk om motor beveger seg jevnt med hva du vrir rattet. Litt forsinkelse i starten er normalt, kanskje "en halvtimes" omdreining om en bruker klokken som referanse...

Men, at prop spinner løs kan også være at motor er i overkant høyt på akterspeilet, og suger ned luft når du gir på. Opplever du det samme i 20knop når du gir gass? Eller svinger? I tilfelle så hjelper en stålpropell noe, og å senke motor ett hakk hjelper mere.

Dersom motor er høyt, så vil jo kun "nederste" delen av prop være i rent vann, og det kan gi styremoment til en side. Dette kompenserer en korrekt justert styrefinne for, men med motor høyt vil ikke denne være helt nede i vannet i høyere fart og høy trim. Kan derfor oppleveforskjellig styremoment avhengig av fart/trim.

Dessuten, om du skal ha ny prop, så kan en 4-blader være mer effektiv enn 3-blader i lav/middels hastighet og mer retningsstabil, men taper sikkert en knop eller to på topp.

TA

Takk for tipsene! Jeg skal få sjekket det med bevegelsen.

Hvis jeg ser riktig på bildene (båten ligger et stykke unna), er motoren på det nederste eller nest nederste hakket.

bilde

Tidligere eier hadde ikke hatt problemer med at den spant seg løs, men da var jo motoren 75 hk, ikke 110. Jeg skal teste til helga eller i morgen (hvis jeg får tid) om den drar løs i 20 knop. Men jeg merket ingen forskjell i styremomentet, hvis du mener om den er lettere å derie rattet den ene veien enn den andre. Det var akkurat like lett, og jeg syns egentlig det var i overkant lett.

Jeg har tenkt å ha firebladers Solas Amita 12-1/2 x 21, for sønnen min liker wakeboard, og da vil jeg ha noe som gir godt grep i krappe svinger. Toppfarten er uansett så himmelhøyt over den forrige båten min at om jeg taper et knop eller to på toppen, har det absolutt ingenting å si. Med riktig propell bør jeg uten problemer komme over 40 knop, da en tilsvarende båt med 90-hester ble målt til 42. Stålpropell er jeg litt redd for, siden sønnen min skal kjøre båten og ikke er like godt kjent som meg med undervannsskjærene. I tilfelle han skulle slå nedi, vil jeg heller at han skal lage hakkemat av en alupropell enn at en mer solid stålpropell skal skade innmaten undervannshuset heter det vel... Jeg har hørt noen skrekkhistorier om sånt.

Mysterium og problem løst. Det viste seg at Ultraflex hydraulisk styring ikke fungerer veldig godt som en blanding av hydraulisk og pneumatisk styring! :lol: Jeg helte på 3 dl olje, og plutselig fungerte båten som den skulle! Jeg sjekket både bak og foran, og ingen av stedene var det spor etter at det hadde lekket olje. Jeg har en mistanke om at forrige eier hadde det samme problemet uten å oppdage det. Han hadde bare

båten i et knapt år, og det var ikke han selv som kjørte den. Båtføreren var visstnok ikke veldig erfaren og ble ikke venner med båten, kanskje nettopp fordi den ikke hadde styring! Eieren før det hadde stort sett brukt den som solingsplattform, så oljen kan ha forsvunnet over seks år. Får se om det lekker noe nå, som det er fylt på igjen.

Forresten, når det gjelder spinningen: Den dro rett løs i godt over 30 knop med kanskje 75-80 % pådrag (100 % så blir det for høyt turtall). Den sto på det nest nederste hakket, og jeg syns det ser ut som om den er ganske riktig ifølge malen (at hovedplanet skal være ved bunnen av kjølen). Så det er nok rett og slett at propellen ikke klarer å beholde grepet når det kjøres for mange hester inn i den. Firebladers med større stigning er neste hakk.

bilde

Mysterium og problem løst. Det viste seg at Ultraflex hydraulisk styring ikke fungerer veldig godt som en blanding av hydraulisk og pneumatisk styring! :lol: Jeg helte på 3 dl olje, og plutselig fungerte båten som den skulle! Jeg sjekket både bak og foran, og ingen av stedene var det spor etter at det hadde lekket olje. Jeg har en mistanke om at forrige eier hadde det samme problemet uten å oppdage det. Han hadde bare

båten i et knapt år, og det var ikke han selv som kjørte den. Båtføreren var visstnok ikke veldig erfaren og ble ikke venner med båten, kanskje nettopp fordi den ikke hadde styring! Eieren før det hadde stort sett brukt den som solingsplattform, så oljen kan ha forsvunnet over seks år. Får se om det lekker noe nå, som det er fylt på igjen.

Jeg har også hydr. styring. Merkelig at det var plass til hele 3dl olje i systemet ditt. Høyst uvanlig. Kan trolig skyldes ukyndig montering av hydr.systemet. Finner du ingen lekkasjer var det mer luft enn olje i slangene dine...

Når du hadde stor "vingling", var det da samme vær og kalesje oppe/nede som når båten var stabil?

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Vel, systemet er originalmontert på Quicksilver, og jeg er tredje eier av båten. Jeg vil nok tro at det var i orden da båten først ble kjøpt. Jeg så ned i påfyllingshullet, og jeg kunne ikke se oljenivået. Og ja, det var nok mer luft enn olje. En mulighet er at en av de to tidligere eierne så at det var oljelekkasje bak og så strammet til festene uten å tenke på å fylle på mer olje.

Det var samme vær, samme sted. Kalesje har jeg ikke. Hvis det er sånt vær at man trenger kalesje, sitter jeg heller i hytta og koser meg! :lol: Vikingånden er ikke veldig sterk i meg... Så jeg tror rett og slett at det var så lite olje på at hver gang jeg skulle foreta en normal korrigering av kursen, måtte jeg dreie rattet langt før det ble trykk, og så ble det altfor langt å dreie tilbake for å kunne rette opp motoren igjen. Så da måtte jeg dreie for å få trykk motsatt vei, og så videre. Det høres iallfall ut som en sannsynlig forklaring for meg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...