Jump to content

Jeg har driti meg ut! Stor takk til Redningsselskapet


Vinke Lanke

Recommended Posts

Det er fort gjort å drite seg ut med båt! Historien er som følger... Fruen og jeg hadde hatt en hyggelig tur med båten og som folk på Østlandet sikkert har oppdaget så har det vært noe vindfullt i det siste. Jeg manøvrerte skuta med en sikker (er det ikke det det kalles) hånd inn til brygga. Fruen fanget tauverket som skulle festes i baugen og jeg løp som en røyskatt for å få tak i akterfortøyningen. Jeg fikk tak i en av to fortøyninger. Så skulle jeg "bare" manøvrere hekken inntil brygga for å få tak i siste fortøyning. Da skjedde det..! Tsjokk tsjokk, dunk, hviiin! Der var trossa godt kveila opp på babord propell og aksling og motoren stoppet og alarmen for oljetrykket skreik. Da kom turens beste spørsmål fra Fruen: "Hvorfor gjorde du det da..?" Da fikk jeg vist at jeg har en stor selvbeherskelse. Når du har gjort en slik tabbe så er det ikke veldig moro å få et slikt spørsmål, men jeg svarte helt rolig at nå er båten godt fortøyd. Jeg ringte redningsselskapet ved RS Sundt og ca 30 minutter etter ringer de og forteller at nå ligger de på siden av min båt og de sender ned en dykker med en gang for å fjerne tauverket! Det kaller jeg topp service! En kjempestor takk til mannskapet på RS Sundt som redder kommende helgetur til en klundrian som har tabbet seg ut.

Link to post

Hei, Vinke Lanke!

Hyggelig at det ordnet seg så smertefritt for dere.

Jeg fikk noe flytetau i propellen i fjor, men fikk båten hjem for egen maskin. Da var jeg glad jeg hadde sponset guttungens dykkersertifikat, jeg ringte med andre ham.

Det jeg lurer på er om du fikk noen faktura fra RS, f.eks. i form av egenandel? Eller er det ikke egenandel på slike uhell?

Link to post

Jeg ringte ihvertfall nummeret som var til RS som lå på Oscarsborg. Håper de hadde dykker ombord slik at de slapp og holde pusten når de gjorde denne gode gjerning. Mener bestemt at det sto RS Sundt i lista over RS, men jeg kan jo ha lest feil. Uansett så er jeg lykkelig for at jeg kan bruke båten til helga. Og for en service! Fra jeg ringte RS og til jeg fikk tilbakemelding om at alt var i orden tok det en til en og en halv time og jeg var ikke til stede for å anvise hvor båten lå eller hva som skulle gjøres. Kanskje jobben gikk så greit fordi jeg ikke fløy i veien hele tiden og stilte masse dumme spørsmål :-)

Redigert av Vinke Lanke (see edit history)
Link to post

Flott historie, og bra å lese at noen innrømmer at de har gjort en liten tabbe.. samt all honnør til RS som kom til

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Frøken Fryd. Dykking dekkes ikke av totalmeldlemskapet

 

Baatmann: Oslofjorden er godt dekket i og med at det er det mest båttette farvannet iNorge :smiley: skøyter med dykkere ligger på Oscarsborg for indre Oslofjord og Skjærhalden for ytre Oslofjord

Måtte ha hjelp i fjor fra RS med dykking (tau i propell, fremdeles i hjemmehavn) - ingen ekstra-avgift da jeg hadde totalmedlemskap., er det nye betingelser i år ?

BONITA I

Link to post

Frøken Fryd. Dykking dekkes ikke av totalmeldlemskapet

Jeg kjenner desverre ikke medlemsfordelene i helhet, jeg bare husker at jeg ikke ønsket å betale for tjenestene totalmedlemskapet ga.

Hvis en båt får tau i propellen midtfjords er det helt på sin plass at redningskøyten hjelper til kostnadsfritt for medlemmer, derimot er faren over når man ankommer land og da burde nettokostnaden til redningskjøyten faktureres etter mitt syn, eventuellt kunne de hatt to medlemskap som tidligere.

Jeg er sterk tilhenger av NSSR, men medlemskapet dekker for mye noe prisen gjenspeiler.

Link to post

Da vi seilte langs kysten i 2009 (http:// www.tida-oslo.net) dultet vi ned på mor jord langt sør i Blindleia. Vi ønsket da å få kontrollert skaden før ferden videre til Lofoten. Kontaktet NSSR skuta som lå i Farsund og spurte om de hadde dykker ombord, det bekreftet de, vi kunne bare komme så skulle de sende ned dykker. Dykket var fort gjort, ingen skade ble lokalisert, kun noen skraper på kjølen. Skipperen ombord påsto at dette ikke kostet noe,(jeg spurte flere ganger) ønsket oss god tur videre. Etter ca 14 dager fikk jeg en faktura på 2500 kr (på mail) for egenandel dykkeoppdrag. Jeg var totalmedlem og sendte mail tilbake og lurte på om dette var riktig. Forklarte også hva skipperen i Farsund hadde forklart. Etter noen dager fikk jeg svar på henvendelsen, der sto det at jeg kunne se bort fra fakturaen, det var en feil. Totalmedlemskapet for meg lønte seg det året, det var også en stor trygghet å vite at redningsskøytene var tilstede langs hele kysten. Er fremdeles totalmedlem, man vet aldri når man trenger hjelp.

Link to post

Jeg var bortom Oscarsborg i dag og takket mannskapet på RS. Der lå RS Uni Oslofjord og RS Bergesen DY og ikke RS Sundt som sto oppgitt på RS sine nettsider. Men det er jo uvesentlig når servicen er så god som den viste seg å være. Om jeg hadde vært sikker på at jeg aldri ville gjøre en tabbe på sjøen og samtidig vært helt sikker på at min båt ikke ville få driftstans så hadde jeg nok vært enig med Frøkna, men jeg er dessverre menneskelig og dermed vil jeg før eller siden gjøre menneskelige feil. Noe jeg akkurat har bevist... I det totale båtregnskapet så er medlemskontigenten til RS en liten del av totalen.

Link to post

Ja, vi har etterhvert mange innlegg her inne som omhandler dette. Jeg ser begge sider av saken ! Men jeg må nok som Vinke Lanke si at medlemskontingenten fra RS, samt Telenor Maritim sin VHF lisensavgift er 2 regninger jeg betaler med selvfølge og beste samvittighet. De er budsjettert inn i årlig båtkosnad. Det er veldig mange som har ekstremt god erfaring med bistanden de har fått av RS. Ikke så mange som klager, etter et møte...

Link to post

Ja, vi har etterhvert mange innlegg her inne som omhandler dette. Jeg ser begge sider av saken ! Men jeg må nok som Vinke Lanke si at medlemskontingenten fra RS, samt Telenor Maritim sin VHF lisensavgift er 2 regninger jeg betaler med selvfølge og beste samvittighet. De er budsjettert inn i årlig båtkosnad. Det er veldig mange som har ekstremt god erfaring med bistanden de har fått av RS. Ikke så mange som klager, etter et møte...

Dekker dette bistand fra helikopter også?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post

Om jeg hadde vært sikker på at jeg aldri ville gjøre en tabbe på sjøen og samtidig vært helt sikker på at min båt ikke ville få driftstans så hadde jeg nok vært enig med Frøkna, men jeg er dessverre menneskelig og dermed vil jeg før eller siden gjøre menneskelige feil.

Er mange andre grunner til å støtte opp om redningskøyten enn å kun tenke på om man selv gjør tabber eller egen båt feiler. Derimot hører jeg mange som ikke er helt fornøyd med prisen på medlemskapet og det kan kanskje skyldes at de tar på seg for mange gratistjenester.

Link to post

Velkommen i klubben blant utdritere!

 

Sist jeg hadde tau i propellen var det litt dramatisk. Vi, en kamerat og jeg, var ute med Saowanee og dro hummerteiner i november fjor ogi fikk teinetau med teine, blåse og det hele i propellen. Det ble bråstopp på motoren. Vi hadde god bris og bølger og drev raskt mot et av skvalpeskjærene ved innkjøringen til Søndre Missingen. Heldiggvis fikk ankeret feste i siste liten og vi hang i ankerkjettingen og så ned på brenningene rundt skjæret. Selvfølgelig hadde vi allerede ringt RS som var på vei fra Skjærhalden.

 

Etter ca. en halv time med nervøs venting ble vi trukket vekk fra skjæret og tauet inn til uthavna i Missingen. De hadde dykker med som skar teineatau og vi var ute og trakk resten av teinene en drøy time etter at dramaet begynte. Vi er RS stor takk skyldig. Folkene ombord var bare hyggelige og vi fikk ikke høre et vondt ord.

 

Hvem betaler ikke medlemskontingenten med glede etter en slik opplevelse? Og dette var 3. gangen jeg fikk assistanse fra Skjærhalden. :blush: Til mitt forsvar vil jeg nevne at jeg et par, tre ganger har avlastet RS ved å ta på slep havarister større ne meg. Saowanee er ikke redd for tunge slep.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hvis dette er en invitasjon til å dele liknende, og om det skulle være en trøst, så har jeg min historie jeg også;-) fra tiden med fiskeskøyta, var jeg i sig inn mot brygga i Tønsberg. 15 tonn, 5 knop, jolle på slep, og en luke mellom to store skip ble målet.

Full bakk, tau i propell, og full stopp. Men sig i båten. Trossa kastet inn på land, og noen unggutter som klarte å surre såpass at vi gikk klar av båten til Hegnar med minimal margin. Kjente litt på stressfaktoren da. Dykking til propell måtte jeg gjøre selv.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post

Da drar jeg denne også som honnør til RS og Herføl Marina:

 

Bakket i full fres med jolla på slep i en uthavn på vei til Tisler. Jolla gikk ned og kom opp igjen da tauet røk. Jeg hoppet i vannet med kniven og skar vekk taustunpene etter mange dykk i iskaldt vann. Trodde alt var i orden og dreide propellen rundt for hånd som siste sjekk. Til min store forskrekkelse fulgte holderen for stevnlageret med rundt. Festeboltene var borte. Ringte RS skjærhalden og forklarte situasjonen. Redningsskøyta kom i full fres.

 

Vi ble slept inn til Hærføl Marina. Folkene på redningsskøyta hadde allerede bestilt assistanse derfra og der stod løftekrana klar da vi ankom. Vi var ute av vannet på direkten. Lagerholderen ble festet med nye bolter mens vi tok lunsj på kafeen og båten var klar igjen på rekordtid. Det ble overnatting i båten på Hærføl og neste morgen dro vi 120 makrell utenfor Skjærhalden. Snakk om service!

 

På veien hjem fikk vi en ekstra liten overrakelse: alarm lensepumpe! Kikket ned i motorrommet hvor vannet fosset inn rundt akselteningen, men holdt hodet kaldt og konstaterte at gummihylsa som holdet teningen var gått ut av inngrep. Detter er en litt stor gummihylse. Ettter mye slit og banning fikk jeg tredd hylsa på igjen og sikret den med slangeklemmene. Syntes det var for galt å ringe RS en gang til.

 

Årsaken til denne siste hendelsen synes klar: da vi ble slept av RS dagen før hadde akselen ingen styring i stevnlageret og fikk stor sideveis sleng, hvilket sannsynligvis fikk gummihylsa ved akseltetningen til å jobbe seg løs.

 

Dette skjedde også i fjor med Saowanee, Nå prøver jeg å ligge lavt og ikke pådra meg flere episoder med RS. Har driti meg ut nok nå! Betaler kontingenten for to båter med stor glede.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...