Framtia Startet 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2013 Prøver å finne ut om jeg kan sette genakker på spinnakerbom og om det evt påvirker NOR-rating. Noen som kjenner reglene? (NOR10851). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjappfot Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Ja, det er lov, og NOR ratingen er beregnet som om du bruker bom på genakker. Merk at du får litt lavere rating om du kun bruker spinnaker. Jeg bruker gennakeren sjeldent på regatta og sikkert enda mindre når jeg får code-seil, så kommer derfor til å deaktivere det. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Takk for kjapt svar Kjappfot (derav navnet?). Jeg kjøpte meg en brukt gennaker i fjor, da jeg var lite lysten på å seile mye alene med spinnaker. Ble derfor litt overrasket da jeg fant ut at "spinnakeren" som fulgte med båten også var assymterisk (brukte dette bare noen ytterst få ganger i 2011 uten å oppdage dette). Nå ser jeg imidlertid at jeg gjerne skulle hatt meg en symmetrisk. Det siste seilet jeg kjøpte har kun 60 cm forskjell i lengde på forlik og akterlik, men regner med at formen gjør det uegnet til å brukes som spinnaker uten å vende seilet ved jibb? Ser du har en veldig stor spinnaker, er det en grunn til at du har valgt den så stor?. Ser at mange båter i vår størrelse gjerne har størrelse rundt 105m2 på symetriske spinnakere. Redigert 2.Mai.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjappfot Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Med så liten forskjell er det ikke sikkert det gjør så mye om du bruker den som om den var symmetrisk. Du må nesten prøve deg frem og se om seilet blir ustabilt eller får feil bus og inn-/utgang på likene. Jeg har to spinnakere, en stor lett mastetopp lensespinnaker og en tyngre og mindre allround brøkdelsspinnaker som jeg bruker om det blåser mye. Brøkdelsspinnakeren glemte North å måle inn, men nå i ORC-systemet gjør det ikke noe -det er det største seilet som teller for ratingen. Den store spinnakeren er en fordel på båtfart og ikke minst lettere å komme forbi når jeg henter inn andre båter. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kristian_H Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Er det noe tillegg for baugspyd? under LYS var det vel ikke tillegg, hadde vært greit å ha A5en på spyd i mye vind. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Baugspyd gir tillegg så lenge det blir lengre enn spinnakerbommen rekker. I LYS var det en rarietet som sa at det ikke ble tillegg om spydet ble levert standard fra verft, men tillegg om det ble ettermontert (merkelig regel i grunn). Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kristian_H Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 ser at storseilet mitt er gigantisk, og at alle målene er feil i forhold til ORCi målebrevet, avvik på 1,5 kvm så får legge det inn samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Leste at det er gratis med alle endringer frem til og med i morgen. Fra 4. mai vil det koste 200 kr hver gang man endrer ratingbrev: http://www.norlys.org/index.php?option=com_content&view=article&id=480:betaling-fra-4-mai-2013&catid=18&Itemid=101 . Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjappfot Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 (redigert) Mye feil enda... Hvorfor beregner Norlys egen rating om du allerede har ORCi? Ligger feil data på min også -feil kjøl og vekt. Har gitt de beskjed, men har ikke blitt rettet opp enda. Er jo i min favør, men åpenbare feil føles ikke bra. Hvordan endrer man målebrevet egentlig? Jeg ser man kan aktivere og deaktivere seil, men det blir ikke automatisk gjort noen ny beregning og rating. Redigert 2.Mai.2013 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kristian_H Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 sendte en mail til Endre som sitter is styret, så får han finne ut av det, skulle likte å sett at 50 cm med seil skulle snike seg fordi akterstaget Framtia mangler MGT mål som sikkert fører til noe lavere tall, ser at noen båter, blant annet vi er målt inn med for små spinnakere. Vi har standardspinnaker på rundt 130 men står oppført med 109 som jeg egentlig antar er 1.5 spinnakeren til Fram X. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 På Seiling.org har man laget en faq side http://www.norlys.org/index.php?option=com_content&view=article&id=453:styret&catid=14&Itemid=158 Og her blir da svaret på spørsmålet ditt framtia Jeg har assymetrisk spinakker (genakker) og spinnakerbom. Vil dette påvirke LYS tallet? Denne kombinasjonen gir en høyere rating. Dersom du ikke skal seile regatta med assymetrisk spinakker på bom bør du deaktivere bommen slik at den ikke teller med. Snakk med en måler, eller kontakt NORLYS hvis du vil rette på dette. Når det gjelder hvilke seil man er registrert med i LYS brevet så har nok veldig mange feilmålte seil og kanskje feil seil registrert på seiling.org. Når man seilte LYS, hadde ikke dette noe særlig betydning da man fikk LYS tallet beregnet etter båttypens standardmål og ble straffet om seilet var større enn dette. Det er nok mange som ikke er klar over at seilene er for store i forhold til hva som er målt inn, men jeg tror nok desverre at det er noen som vet at seilene i målebrevet ikke stemmer med de seilene man faktisk seiler med. Jeg har sett at det har blitt tatt kontroll på LYS regatta en gang og vedkommende hadde for stort storseil. jeg håper med dette nye systemet at folk er ærlige og at det blir hyppigere kontroller av seilmål. Ellers vil jeg bare si at de nye ratingtallene virker fornuftge, og vil gi honnør til de som har stått på for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.