Eslo Startet 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2013 Er det nokon som har nokre tips til kvar vatn kan komme inn i motorrommet på ein Askeladden 705? Det kjem ikkje vatn inn når båten ligg i båsen, sjølv når det har regnet fra alle kanter. Har også prøvd å la motoren gå i fri ein halvtimes tid i båsen, uten at det har kome inn noko vatn. Dersom eg kjører båten ein halvtimes tid i marsjfart kjem det inn ca. 1 dl vatn med litt grønnlig farge på toppen. Er det nokon som har vore borti dette? Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Har selv en liten lekasje på impellerhuset til min Yanmar 6Lp. Det drypper i underkant nå jeg kjører. Det tok en stund før jeg klarte å lokalisere dette fordi det lekker kun på visse turtall. I følge service manualen må jeg ta av sjøvannspumpen og skifte simmering på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Grønningen farge, Frostvæske? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
knut1955 Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Hei, har samme båt, og hadde samme problem i fjor. Fargen på vannet hos meg kom fra vinterkonserveringsoljen som verkstedet sprøyter motoren med. Årsaken til min vannlekkasje var ferskvannspumpen (drikkevann) som pumpet litt vann fra pumpehuset når pumpen hadde spenning. Ikke noe problem når båten var i hjemmehavn, da var jo strømmen av, man når jeg var ute på tur og pantrypumpen fikk strøm piplet det vann i motorrommet fra pumpehuset til pumpen. Søtvann, antar ca 20 l havnet i motorrommet og før planing førte dette tl havari på startmotoren. DYR REP !!!! Sjekk om du har salt eller ferskvann i kjølsvinet! Knut Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Første test:salt eller søtt vann? Smak på vannet Er det salt kan det komme fra innsugsristene i skroget eller kjølesystemet på motoren Er det søtt tipper jeg på varmtvannsbereder om du har det eller utedusjen eller en eller annen pumpe. Legg ut aviser i motorrommet eller dryss mel, da ser du hvor vannet kommer fra Sitér dette innlegget Link to post
Eslo Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Tusen takk for gode tips fra alle sammen . Eg trur ikkje det kan komme fra ferskvannet ombord, sidan eg har hatt dette problemet gjennom vinteren også, og då har vanntank og varmtvannsbereder vore tomme. Eg sammenlignet vannet fra dørken og kjølevann fra varmevekslaren, men det var ikkje samme grønnfargen. Lekkasjevannet er nesten blankt, med litt grønn olje på toppen. La litt papir under framre del av motoren i dag, og dette var tørt, så eg trur ikkje det er problem med sjøvannspumpa. Har også smakt på vannet i dag, og det kjentes ut som at det var salt. Neste skritt blir å legge aviser rundt under heile motoren, så får eg sjå om eg ser kvar det kjem frå. Sitér dette innlegget Link to post
Eslo Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Då trur eg at eg har funnet lekkasjen. Det ser ut så det kommer vann inn gjennom "styre bolten". Er det nokon som veit kva som kan være galt når det kjem vann inn her? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.