Jump to content

Vann i motorrom Voyager 705

Eslo

Recommended Posts

Er det nokon som har nokre tips til kvar vatn kan komme inn i motorrommet på ein Askeladden 705? Det kjem ikkje vatn inn når båten ligg i båsen, sjølv når det har regnet fra alle kanter. Har også prøvd å la motoren gå i fri ein halvtimes tid i båsen, uten at det har kome inn noko vatn. Dersom eg kjører båten ein halvtimes tid i marsjfart kjem det inn ca. 1 dl vatn med litt grønnlig farge på toppen. Er det nokon som har vore borti dette?

Hei, har samme båt, og hadde samme problem i fjor. Fargen på vannet hos meg kom fra vinterkonserveringsoljen som verkstedet sprøyter motoren med. Årsaken til min vannlekkasje var ferskvannspumpen (drikkevann) som pumpet litt vann fra pumpehuset når pumpen hadde spenning. Ikke noe problem når båten var i hjemmehavn, da var jo strømmen av, man når jeg var ute på tur og pantrypumpen fikk strøm piplet det vann i motorrommet fra pumpehuset til pumpen. Søtvann, antar ca 20 l havnet i motorrommet og før planing førte dette tl havari på startmotoren. DYR REP !!!! Sjekk om du har salt eller ferskvann i kjølsvinet!

Knut

Første test:salt eller søtt vann? Smak på vannet

Er det salt kan det komme fra innsugsristene i skroget eller kjølesystemet på motoren

Er det søtt tipper jeg på varmtvannsbereder om du har det eller utedusjen eller en eller annen pumpe.

Legg ut aviser i motorrommet eller dryss mel, da ser du hvor vannet kommer fra

Tusen takk for gode tips fra alle sammen :smiley: . Eg trur ikkje det kan komme fra ferskvannet ombord, sidan eg har hatt dette problemet gjennom vinteren også, og då har vanntank og varmtvannsbereder vore tomme. Eg sammenlignet vannet fra dørken og kjølevann fra varmevekslaren, men det var ikkje samme grønnfargen. Lekkasjevannet er nesten blankt, med litt grønn olje på toppen. La litt papir under framre del av motoren i dag, og dette var tørt, så eg trur ikkje det er problem med sjøvannspumpa. Har også smakt på vannet i dag, og det kjentes ut som at det var salt. Neste skritt blir å legge aviser rundt under heile motoren, så får eg sjå om eg ser kvar det kjem frå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...