Jump to content

BM - Alvorlig feil i test av varmtvannsberedere

KOB

Recommended Posts

Jeg kjøpte siste nr av Svensk Bånytt i dag. Der beklager de over to sider at de har trykket en oversatt utgave av BMs test av varmtvannsberedere, da det er vesentlige feil i testmetodene som medfører at alle unntatt 2 beredere får dårligere testresultater enn de skulle hatt, Det hører med til historien at testbenken som ble benyttet var levert av Thermoprodukter - agenten for de to berederne som kom best ut. Av artikkelen framstår det som om det er den tekniske høgskolen i Horten som har stått for testbenken og gjennomført testen. Det er iflg. hva som skrives ikke riktig - BM har selv utført testen.

Dårlig håndverk av BM? jeg håper det. Jeg kan ikke forestille meg at de bevisst har vært med¨på å fremstille noens produkter som bedre en andres gjennom valg av testmetoder.

Jeg har ikke sett at BM har skrevet noe om dette, og har derfor lagt inn nedenstående spm. til redaksjonen, på BM nettsted.

"I høst publiserte BM en interessant test av varmtvannsberedere, med tildels oppsiktsvekkende resultater (kun 2 fikk "godkjent"). Testen ble solgt til svensk Båtnytt, som også publiserte den.

I nr.3/2005 av svensk Båtnytt som var å få kjøpt i dag 01.03.2005 bruker bladet 2 sider på å beklage at testen ble trykket, da den viser seg å være basert på ikke hensiktsmessige/akseptable testmetoder i tillegg til at relevante opplysninger ikke er kommet frem. Oppslaget inneholder en forholdsvis detaljert beskrivelse av manglene ved testen. Som en følge av disse manglene har Mobitherm, QL, Quick, Sigmar, Vetus og Webasto iflg. oppslaget fått ufortjent dårlige testresultater. Hvor mye dårligere kan kun avgjøres gjennom å foreta en ny test. Båtnytt avslutter med nok en gang å beklage manglene i testen.

Svensk Båtnytt har altså skrevet om dette i mars-utgaven. BM kom med sitt siste nr for 3-4 dager siden. Der står det ingen ting. Det er nærliggende å anta at BM kjente til de store svakhetene forbundet med testen da siste nr. av BM gikk i trykken. Spm til redaksjonen blir da: Hvorfor er ikke manglene ved testen omtalt i BM? Har man planer om å gjøre det i et senere nr.? Har man planer om å foreta nye tester med mer korrekte testmetoder?

Mvh

http://www.hannah2.net/"

Så får vi se hva redaksjonen svarer.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Det jeg reagerte på i BM testen var at det bare var beredere fra Isotemp som fikk godkjent på at sikkerhetstermostaten slå ut (hindrer tørrkoking). Flere andre beredere var gode, men fikk lavere poeng pga. ikke godkjent sikkerhetstermostat. Synes det er merkelig at alle de andre produsentene ikke klarte å produsere sikkerhetstermostater som virker. Har selv en Quick varmtvannsbereder som fikk gode karakterer på alt bortsett fra denne sikkerhetstermostaten og derfor fikk den heller ikke toppplassering i testen. Har ikke lest "Svensk Båtnytt" kritikk av testen - kan det være dette moment?

Se bereder testen her

Det hadde vært artig å lese hva det svenske bladet mente var galt med testen, men hadde ikke tenkt å kjøpe bladet av den grunn. Hva var det de påpekte? En skannet versjon av artikkelen er det vel ikke lurt å legge ut her, men jeg tar gjerne imot noe slikt via IM eller som e-post vedlegg. :wink:

Lars H. :sleep::sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Denne saken har naturligvis også vært et tema på den "andre siden" og der har redaksjonen svart på en ganske grei måte synes jeg. Som alltid har en sak mer enn en side.

Nedenfor er sitat fra redaksjonen i Båtmagasinet:

"Hva som er mangler eller ikke i testen er et definisjonsspørsmål, og her er vi sterkt uenig med vår svenske kollega Båtnytt.

Svenske Båtnytt har kjøpt testen vi gjorde og oversatt den til svensk. Men Båtnytt har ikke oversatt den direkte, men for egen regning lagt til egne vurderinger og tolkninger som overhode ikke samsvarer med det som var utgangspunktet og som står i originalteksten fra oss. Vi er kjent med at Båtnytt har fått meget stor pågang for sin oversettelse fra de svenske representantene for varmerne. Vi i Båtmagasinet har også hatt henvendelser fra de samme svenske agentene, men da med anmodning om å be Båtnytt rette sine egne tolkninger i testen. De hadde også leste testen som sto på trykk hos oss, og har ikke hatt anmerkninger til den selv om enkelte selvsagt ikke likte resultatene og kanskje kunne tenkt seg en noe annen prosedyre. Det siste vil jo alltid være et diskusjonsgrunnlag, men uansett er varmerne testet under nøyaktig samme forhold.

Oversettelsesfeilene og Båtnytts egne vurderinger var imidlertid såpass grovt misvisende at de under trusler om rettsak har valgt den enkleste løsning, nemlig å beklage og legge skylden for egen fadese på oss. Vi har derfor ikke sett noen grunn til å beklage noe som helst i forbindelse med testen i Båtmagasinet, og har heller ikke fått reaksjoner fra norske importører om det."

Svaret fra BM er forsåvidt ryddig nok. Jeg har kun lest BMs versjon av testen, ikke svensk Båtnytts. Men "tilbaketoget" i Båtnytt nr. 3 var så spesielt i bruk av spalteplass og formuleringer, herunder åpenlys kritkk av BM med insinuasjoner om at Båtnytt var ført bak lyset gjennom dårlige testmetoder og tilbakeholdte opplysninger at det absolutt fortjente oppmerksomhet, spør du meg.

Siden jkeg ikke har lest begge versjonene av testene er det vanskelig å ha noen formening om i hvilken grad Båtnytt har misforstått og laget en feil oversettelse. Det grunnleggende spørsmål står dog fortsatt ubesvart av BM, nemlig om den benyttede testprosedyre overhodet var egnet/forsvarlig for en slik test. Greit at samme metode ble brukt for alle, men (jeg tror det var) 2 av berederne hadde blandeventil (standard) innstilt på 40 grader. Disse kom nødvendigvis best ut. For de andre berederne var blandeventil ekstrautustyr.

I dette innlegget på BMs nettside sies litt mer om de påståtte manglende ved testen.

Jeg er verken spesielt teknisk kyndig eller har noen interesse i hvem som utropes til seierherre, men slike tester er ofte avgjørende for hvilke produkter vi velger. Derfor bør de være pålitelige, noe Båtnytt åpenbart mener denne testen ikke var.

Jeg skal forsøke å lage et sammendrag av oppslaget i Båtnytt og legge ut her i morgen.

Hvis det med blandeventilene er riktig, er BM fullstendig bak mål uansett hva de selv mener og uansett hva Båtnytt har gjort av feil i oversettelsen. Det er jo omtrent som å teste en GPS med antennen på og en annen uten, og så hevde at resultatet er sammenliknbart. BM har mye å lære av sine kolleger i England -- utstyrstestene i MBM og MBY er alltid godt forklart mht. hvordan de er gjort, og de gjør det stort sett alltid selv uten innblanding utenfra. Altså i nærheten av hvordan vi selv ville oppleve det ved bruk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Svart (redigert)

Jeg tar sjansen på å legge ut en kopi av svensk Båtnytt's beklagelse knyttet til testen av varmtvannsberedere.

side 1 og

side 2

Scanningen av rød farge til s/h ble litt dårlig, men helt til slutt i artikkelen skriver sjefsredaktøren at Båtnytt har ambisjoner om å få i stand en ny test hos et teknsik institutt. De avslutter med nok en gang å beklage svakhetene i testen.

Så kan den enkelte lese for seg selv.

Redigert av KOB (see edit history)

Hvis det med blandeventilene er riktig, er BM fullstendig bak mål uansett hva de selv mener og uansett hva Båtnytt har gjort av feil i oversettelsen.  Det er jo omtrent som å teste en GPS med antennen på og en annen uten, og så hevde at resultatet er sammenliknbart.  BM har mye å lære av sine kolleger i England -- utstyrstestene i MBM og MBY er alltid godt forklart mht. hvordan de er gjort, og de gjør det stort sett alltid selv uten innblanding utenfra.  Altså i nærheten av hvordan vi selv ville oppleve det ved bruk.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig!

BM er vel kjøpt og betalt vel :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...