Jump to content

Olja i insugskanalerna ?

I.E

Recommended Posts

Godkväll !

Har lite svårt att starta min Perkins 4.108 och fick följande tips på ett annat forum i Sverige:

Rådet att ha på full gas när du ska starta är jag villig att rekommendera, det är alltid lämpligt på dieslar, och en LITEN skvätt olja i insugskanalerna ger ju en bättre tillfällig kompression fast det då ryker lite otrevligt

Anar att han menar att detta är ett tips för att kontrollera om svårstarten beror på dålig kompression. Exakt hur får man in "en LITEN skvätt olja insugskanalerna" ?

/Dan

Godkväll !

Har lite svårt att starta min Perkins 4.108 och fick följande tips på ett annat forum i Sverige:

Rådet att ha på full gas när du ska starta är jag villig att rekommendera, det är alltid lämpligt på dieslar, och en LITEN skvätt olja i insugskanalerna ger ju en bättre tillfällig kompression fast det då ryker lite otrevligt

Anar att han menar att detta är ett tips för att kontrollera om svårstarten beror på dålig kompression. Exakt hur får man in "en LITEN skvätt olja insugskanalerna" ?

/Dan

<{POST_SNAPBACK}>

Vipper av luftfilteret og heller en slant olje nedi innsugingsmanifolden?

Dette er meget farlige råd.

Full gass: Avhenger av motorfabrikant, les instruksjonsboken. Hulda går rett i overrus med slik prosedyre.

Olje i innsuget: På en potent motor kan dette resultere i at rådene kommer sprutende rett ut gjennom motorblokka. For all del, ikke gjør dette.

Redigert av Hulda (see edit history)

Hej Dan

har inte så noga följt dina 'startproblem'..........

men har du kollat ventilspelet, det kan ju vara en så enkel sak som att ventilerna inte stänger

riktigt när motorn är kall så att du får dålig kompression för den sakens skull !?

S/Y Gunga Din

Alla,

Tack för svaren ! Att starta med fullgas tänkte jag inte göra oavsett vad eftersom det inte fungerar på min gamla Perkins men nu vet jag också att jag inte skall prova hälla olja i insuget för att prova kompressionen.

Tackar ! / Dan

Hej Dan

har inte så noga följt dina 'startproblem'..........

men har du kollat ventilspelet, det kan ju vara en så enkel sak som att ventilerna inte stänger

riktigt när motorn är kall så att du får dålig kompression för den sakens skull !?

<{POST_SNAPBACK}>

Skall kolla detta med en motor expert om ett par veckor. Tack för rådet ! /Dan

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...