Jump to content

Finnes det båtførerprøve tilpasset 9-13-åringer?

KongKing

Recommended Posts

Hei

Har en 10-åring og en 13-åring og dersom de skal tøffe avgårde i en jolle med liten motor så hadde det vært fint om de hadde hatt en båtførertest. Men båtførerprøven består av så utrolig mange unyttige og vanskelige ting for så små barn.

Kompass og kart med misvisning, fyrlykter, hvilke seilbåter som har vikeplikt for andre seilbåter, vite hva en logg er, hvilke båter som er registreringspliktige i Skipsregisteret, hva betyr Lo, forsikringsspørsmål, distanse utregnet ifht fart osv

Dette er ting som ikke er relevant for en 10-12-åring som skal kjøre en jolle på godværsdager, innaskjærs.

Finnes det en båtførerprøve for de yngre? Hvis ikke burde noen lage en. F.eks RS? Gjerne med en praktisk prøve, selv om den kan tas med opphavet.

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Det er en glimrende idé, men jeg er usikker på om det finnes. Er mye i båtførerprøven som er lite relevant for båtbrukere i den alderen, mye av stoffet vil man ikke bruke på mange år, og da er det glemt. RS eller sjøspeiderne er vel de jeg kan se for meg eventuellt har slike "kurs", du kan jo høre med de.

Om ikke du skulle finne noe, så kan du jo selv sy sammen et lite opplegg for barna, plukke ut relevante ting fra båtfører-boka og egen erfaring, samt ta de med ut i båten så mye som mulig så de kan lære i praksis under trygge forhold med deg ombord. Har sittet på fanget til pappa å kjørt båt siden jeg var stor nok til å se over rattet, "learning by doing", det var kjempegøy, samtidig som jeg lærte mye, og utviklet interessen for båt. Med årene rykket jeg fra gamlefar i både kunnskap og båtinteresse, og i fjor var det jeg som tok initiativ til at vi tok D5L-kurs sammen. Med andre ord mye godt som har kommet ut av at jeg ble "dyttet inn i" felles interesse som opphavet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...