Jump to content

Rulle forseil, er det et vant inne i aluminiumsprofilen?

sveini 95

Recommended Posts

Hei

Jeg ser på seilbåter som har rulle forseil. hvordan er egentlig det. har de enda vantet på eller er det tatt av?

Jeg er så passa usikker på dette emnet at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal ordlegge meg.

Men jeg prøver en gang til hvis jeg er uforstått.

På en seilbåt uten rulle forseil har den et vant som du heiser forseile på. mens på et rulle seil hvordan er det der. har rulle systemet et egent vant. Er det orginale vante ombygd/ kappet ned? Eller ligger det enda inni mitten av rullen?

Håper jeg er delvis fårståt

På forhånd Takk

Hilsen

Svein Magne

Det er forstaget, stag, du tenker på. Det som holder masten fremover og som du heiser forseilet ditt på. Vant er det som går fra mast og ut i siden, overvant fra toppen av masta, undervant fra under salingshornet.

Jeg har ikke rulleforseil...

Forstaget er der enda. En profil er tredd utenpå forstaget, Seilet er deretter tredd inn i et spor.

Det blir sagt at det er veldig praktisk med rulleforseil, da du kan reve seilet, fra cockpit. Da slipper du å rote frempå dekk.

Det må være en veldig stor fordel av man slipper å pakke og stuve bort seilet noen plass. Jeg lurer fælt på hvor jeg skal gjøre at alle tre forseilene mine under langtur...

En ulempe er vistnok at du ikke får et optimalt seil idet du reduserer seilarealet, pga økende vind. Så alt er kompromiss.

Jeg skulle gjerne hatt et rulleforseil, men venter til de er utslitt og trenger nytt før jeg tar den kostnaden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...