Jump to content

Hvordan måle korrekt oljenivå på VP D4 ?

Puffen

Recommended Posts

Dette er info jeg har fått fra Ringens Varv, som er detVP verkstedet jeg kontakter når jeg lurer på noe.

Veivhuset er så stort at det tar tid for oljen å renne ned. Derfor måles oljen alltid på kald motor. Jeg måler gjerne på morgene før oppstart når motoren har stått i ro over natta

Oljenivået på kald motor har jeg aldri over midt på peilepinnen. Helst bare1/4 del over min nivået. Det har vært havarier pga for mye olje på motoren, visstnok når motoren går med stor vinkel, feks ved halvplaning i stor sjø

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Veivhuset er så stort at det tar tid for oljen å renne ned. Derfor måles oljen alltid på kald motor. Jeg måler gjerne på morgene før oppstart når motoren har stått i ro over natta

Samme her, måler på kald motor, evt. en time etter stopp eller så. Uansett er det instruksjonsboken som gjelder.

For større maskiner som går i kontinuerlig drift peiler man alltid under drift. Der er det ofte systemtank under sumpa og det blir et helt annet forhold.

Det er to primære faktorer her: Man skal alltid ha tilskrekkelig mengde til at oljepumpa aldri suger luft på min. siden og man skal unngå plasksmøring/veivakslingslekkasjer etc. som følge av for høyt oljenivå samt veivhusventilasjonen skal aldri væskefylles på max. siden. De er de viktigste parametrene i enhver motor.

Hva står det i instruksjonsboken?

Slikt som det bruker å stå i instruksjonsbøker. På oljesjekk står det "Do not fill the oil above the Max Level". Også står det; "should be checked every day before the first time the engine is started." Lengre ned på siden ang. oljekift står det; "Start the engine and let it run till operation temperature is reached. Then stop the engine. Wait ten minutes before checking the oil level.

Jeg får nokså stor forskjell på min peilepinne ved disse tom forskjellige målingene. Derfor spørsmålet.

Meinar det står, i den svenske manualen, at du kan måtte vente lenger enn ti minuttar. Følg rådet om å peile olja når motoren har stått i ro over natta. Nivået mellom min & max velger du sjølv, men vanlig praksis er ikkje over 50% mellom merkene. Unntaket er dersom du skal i havet... då skal du fylle til max merket.

Mellom min & max går det 1,5 liter.

Vel da står jo jo svart på hvitt når tid du skal peile: "should be checked every day before the first time the engine is started."

Forhold deg alltid til instruksjonsboken.

Når det gjelder spørsmålet om oljeskift og mengde som blir pumpet ut som jeg nå ser dukker opp etterpå vil du nok ikke få opp absolutt all oljen som er i bunnpannen med mindre du har avtappingen under. Det er noe vi må leve med.

Men konstruktørene av motoren har funnet ut at det er greit på den måten.

Normalt vil ureinhetene som er i oljen bli liggende i oljefilteret og bli tatt opp der.

Er ikke slik at det som ligger igjen i bunnpannen er fullt med "elendighet".

Når du starter motoren og kjører den litt varm i hht. instruksjonsboken før utpumping vil oljen sirkulere i motoren.

Redigert av Gudrun (see edit history)

I følge boka går det 12,5 l. i hver motor. Jeg har fylt på nesten 25 l. på mine 2. så det virker rett, men fikk jeg ut ALL gammel olje ?

Går avtapningsrøret helt i bunn på bunnpanna slik at jeg får sugd ut hver deciliter ?

Utsugningsrøret går så langt ned som det er mulig. Kanskje noen millimeter igjen til bånn. Ikke noe å bekymre seg over at det er igjen en desiliter, du bytter jo ut 12,5 liter.

Utsugningsrøret går så langt ned som det er mulig. Kanskje noen millimeter igjen til bånn. Ikke noe å bekymre seg over at det er igjen en desiliter, du bytter jo ut 12,5 liter.

Det var ikke bekymring for at det ligger igjen litt. Det var bare for å ha en formening om at jeg ikke har fylt på for mye olje. Jeg har som sagt fylt på nesten 12,5 l. ny olje, og hvis det ligger igjen en halvliter gammel, så blir det overfylt.

Som jeg refererer til i instruksjonsboken så er den selvmotsigende. Jeg har også fått greie på at det kan oppstå forvirring om oljenivået på D-serie fordi tilbakeslagsventilene på filtrene kan henge seg opp.

Jeg tror jeg vil tappe av en liten halvliter igjen for å være sikker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...