Puffen Startet 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2013 det er så stor forskjell på nivået på peilepinnen når jeg peiler på 100 % kald motor, og om jeg peiler etter at motoren har vært startet. Det varierer fra over max, til nesten min. Når er det korrekte tidspunktet å peile oljen ? Etter at motoren har vært stoppet i et døgn, eller et kvarter etter ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Hva står det i instruksjonsboken? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 (redigert) Dette er info jeg har fått fra Ringens Varv, som er detVP verkstedet jeg kontakter når jeg lurer på noe. Veivhuset er så stort at det tar tid for oljen å renne ned. Derfor måles oljen alltid på kald motor. Jeg måler gjerne på morgene før oppstart når motoren har stått i ro over natta Oljenivået på kald motor har jeg aldri over midt på peilepinnen. Helst bare1/4 del over min nivået. Det har vært havarier pga for mye olje på motoren, visstnok når motoren går med stor vinkel, feks ved halvplaning i stor sjø Redigert 4.Mai.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vikeholmen Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Har fått opplyst fra verksted at det skal være 12 liter olje på en D4, stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Veivhuset er så stort at det tar tid for oljen å renne ned. Derfor måles oljen alltid på kald motor. Jeg måler gjerne på morgene før oppstart når motoren har stått i ro over natta Samme her, måler på kald motor, evt. en time etter stopp eller så. Uansett er det instruksjonsboken som gjelder. For større maskiner som går i kontinuerlig drift peiler man alltid under drift. Der er det ofte systemtank under sumpa og det blir et helt annet forhold. Det er to primære faktorer her: Man skal alltid ha tilskrekkelig mengde til at oljepumpa aldri suger luft på min. siden og man skal unngå plasksmøring/veivakslingslekkasjer etc. som følge av for høyt oljenivå samt veivhusventilasjonen skal aldri væskefylles på max. siden. De er de viktigste parametrene i enhver motor. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Hva står det i instruksjonsboken? Slikt som det bruker å stå i instruksjonsbøker. På oljesjekk står det "Do not fill the oil above the Max Level". Også står det; "should be checked every day before the first time the engine is started." Lengre ned på siden ang. oljekift står det; "Start the engine and let it run till operation temperature is reached. Then stop the engine. Wait ten minutes before checking the oil level. Jeg får nokså stor forskjell på min peilepinne ved disse tom forskjellige målingene. Derfor spørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
PandaPP Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Meinar det står, i den svenske manualen, at du kan måtte vente lenger enn ti minuttar. Følg rådet om å peile olja når motoren har stått i ro over natta. Nivået mellom min & max velger du sjølv, men vanlig praksis er ikkje over 50% mellom merkene. Unntaket er dersom du skal i havet... då skal du fylle til max merket. Mellom min & max går det 1,5 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 I følge boka går det 12,5 l. i hver motor. Jeg har fylt på nesten 25 l. på mine 2. så det virker rett, men fikk jeg ut ALL gammel olje ? Går avtapningsrøret helt i bunn på bunnpanna slik at jeg får sugd ut hver deciliter ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) Vel da står jo jo svart på hvitt når tid du skal peile: "should be checked every day before the first time the engine is started." Forhold deg alltid til instruksjonsboken. Når det gjelder spørsmålet om oljeskift og mengde som blir pumpet ut som jeg nå ser dukker opp etterpå vil du nok ikke få opp absolutt all oljen som er i bunnpannen med mindre du har avtappingen under. Det er noe vi må leve med. Men konstruktørene av motoren har funnet ut at det er greit på den måten. Normalt vil ureinhetene som er i oljen bli liggende i oljefilteret og bli tatt opp der. Er ikke slik at det som ligger igjen i bunnpannen er fullt med "elendighet". Når du starter motoren og kjører den litt varm i hht. instruksjonsboken før utpumping vil oljen sirkulere i motoren. Redigert 5.Mai.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 I følge boka går det 12,5 l. i hver motor. Jeg har fylt på nesten 25 l. på mine 2. så det virker rett, men fikk jeg ut ALL gammel olje ? Går avtapningsrøret helt i bunn på bunnpanna slik at jeg får sugd ut hver deciliter ? Utsugningsrøret går så langt ned som det er mulig. Kanskje noen millimeter igjen til bånn. Ikke noe å bekymre seg over at det er igjen en desiliter, du bytter jo ut 12,5 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Utsugningsrøret går så langt ned som det er mulig. Kanskje noen millimeter igjen til bånn. Ikke noe å bekymre seg over at det er igjen en desiliter, du bytter jo ut 12,5 liter. Det var ikke bekymring for at det ligger igjen litt. Det var bare for å ha en formening om at jeg ikke har fylt på for mye olje. Jeg har som sagt fylt på nesten 12,5 l. ny olje, og hvis det ligger igjen en halvliter gammel, så blir det overfylt. Som jeg refererer til i instruksjonsboken så er den selvmotsigende. Jeg har også fått greie på at det kan oppstå forvirring om oljenivået på D-serie fordi tilbakeslagsventilene på filtrene kan henge seg opp. Jeg tror jeg vil tappe av en liten halvliter igjen for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.