Jump to content

Uttern T55/Mercr. 1.7d, må motor ut for å rense varmeveksler?


Jåttåvågen

Recommended Posts

Hei, jeg er ny her og trenger sårt hjelp fra dere erfarne. Har en Uttern T55 med Cummins(Mercuriser) 1.7 DTI som har tilstoppet varmeveksler. Mange bilder av dette på andre sider og andre temaer.

Det viser seg at det ikke er mulig å få selve varmeveksleren ut, da den bunner i glassfiberen som gir støtte/feste for sitteplassen bak. Bakken motor sier at motoren må taes ut eller løftes i bakkant for å ta ut varmeveksleren og rengjøre denne, noe som vi må gjøre hvert andre/tredje år. Noen har sikkert en god løsning på dette, og den ønsker jeg belyst.

 

Varmeveksleren er nr 6 på bildet. Utfordringen er: Hvordan få denne ut på en Uttern T55 uten å løfte motoren i bakkant eller å ta ut motoren.

bilde

 

Mvh

Jåttåvågen

Link to post
Share on other sites

Jeg rådet deg til å lese reglene før du postet på nytt.

Reglene sier:

Vi har stor aktivitet og alle båtrelaterte innlegg i ett forum, "Båtforumet". Derfor er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte.
Da slipper medlemmene å åpne emner som de ikke har interesse for og/eller kunnskaper om. Øker også sjansen for gode svar.
De som ikke tar hensyn til dette risikerer å få emnet stengt.
Skulle det skje så oppretter man emnet på nytt med tittel iht reglene.

Tips:
Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Det er umulig å forstå hva du trenger hjelp til ut fra den emnetittelen du nå brukte, "Kjølesystemet motor Uttern T55".

Du ville neppe brukt denne setningen for å beskrive problemet muntlig til en båtkyndig person?

Har endret tittelen slik at den gir en bedre beskrivelse.

 

Jeg skriver dette som en info til alle, som man ser av emnelisten nå er det mange som ikke får med seg kravene vi har til emnetitler og derfor får emnet stengt.

Link to post
Share on other sites

Kommer du til motoren ellers? Du kan i såfall rense med Systemrens uten å demontere varmeveksler.
Ta av slangen i bakkant og i forkant av varmeveksler. Lag en krets med slanger og eventuelt en pumpe. Ta ut sinkanodene mens det er systemrens i varmeveksleren, en i hver ende, og plugg hullene med messing plugger. (Kjøpes hos rørlegger.) Husk og sett inn sinkanodene etterpå.
Har gjort dette selv og fungerte for meg.

Kommer du til innlløpet på intercooler kan du koble deg på slangen her og la slangen inn på varmeveksleren stå. Husk på at det er to sinkanoder her også.

(Sink fjernes fordi systemrens spiser opp denne.)

 

Båtmagasinet beskriver fremgangsmåte her: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motor-feberfri-med-kj%C3%B8lerens

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites


Flott med god opplæring i hvordan legge inn innlegg, og løsning/forslag til rensing av varmeveksleren på plass.


Verkstedet som ga meg bilde av varmeveksleren, sa hvilke pakninger jeg skulle skifte og hva jeg skulle ta ut. Pakningene kjøpte jeg sammen med 1 liter system rens. Informasjonen var at varmeveksleren skulle tas ut og legges i bad med blandingsforhold 1:8. Kanskje de ikke tenkte at denne motoren faktisk var montert i båten?


Ser også en mulighet for å skjære ut i glassfiberen, under puten - benken bakre sitte plasser, og lage en luke her hvor en kan få ut varmeveksleren hvis det skulle bli nødvendig.



Noen som har gjort dette før på en Uttern T55 med 1.7 DTI?


Link to post
Share on other sites

Antagelig er det ikke nødvendig å ta ut selve registeret. Om du får av lokkene i hver ende så kan du stake opp med ståltråd og skylle etterpå med vann fra slange

Tilstoppet varmeveksler skyldes i mange tilfelle at fremmedlegemer har samlet seg på inntakssiden og tetter rørene. Det kan være skjell, gummi fra impellerblad etc.

Motoren skal være gammel før det er kalkavsetninger som er problemet.

 

Edit: Ser at jens_p har foreslått noe av det samme.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk. Varmeveksleren er nå fyllt opp med systemrens(blandingsforhold 1:8), og skal få stå en dag eller to. Blir sikkert bra dette.

 

Men hadde gjerne likt å høre fra andre med Uttern T55 1.7 DTI om de har fått ut varmeveksleren uten å løsne motoren, og hvordan de eventuellt gjorde det.

 

Kanskje noen som jobber på et serviceverksted for slike båter/motorer også er koblet til denne siden?

Redigert av Jåttåvågen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innlegg 35 i denne tråden viser hva som vanligvis skjer i denne varmeveksleren. https://baatplassen.no/i/topic/31731-varmgang-mercruiser-17dti/?p=743170

Dette er godt synlig når du skrur ut sinkanoden i forkant av motoren og kikker inn.

 

Jeg har en mistanke om at dette skyldes at vannet renner tilbake fra varmeveksleren, men ikke alt.

P.g.a. at innløpet til varmeveksleren ikke er i bunnen blir varmeveksleren stående delvis fylt og dette vannet danner kalkavleiringer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sikkert mye sant i det, men min motor har snart gått 270 timer, og jeg fikk problemer i fjor høst. Det er ikke skiftet impeller, og det er ikke foretatt vedlikehold på kjølesystemet før nå.
Etter at varmeveksleren ble fylt med systemrens igår koblet jeg til slangene idag og satte vann på hekkagregatet. Startet motoren og der kom det mye forurenset vann ut ja. Etter det tok jeg av huset del nr. 8 på tegningen, og varmeveksleren var nå så godt som ren. Staket så med rustfri sveisetråd (1,6mm)inn i alle hullene. Noen var faktisk fortsatt tette, men lot seg lett åpne. Har nå fyllt opp med systemrens igjen, og får stå til i morgen. Er helt sikker på at dette var tingen, og vil anbefale å gjøre dette hvert andre/tredje år. Min båt er fra 2006 og her hadde det gått for langt. Dette er en enkel operasjon.

Se bilde hvordan den ble etter en behandling.



bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Da er båten sjøsatt. kjørte en halvtimes tid, og da ca. 10 minutter på 4100 rpm 36 gps knop. Hadde da max temp på 195 grader F som tilsvarer ca. 91 grader Celsius. Helt stabil temp. Normal cruise var på ca. 190 grader Farenheight som tilsvarer ca. 88 grader celsius.

 

Da vil jeg komme med et godt råd til alle som tar service selv. Rens med systemrens hvert 3dje år, og bytt anode (nr. 23 på tegning) på inntaket med anode på utløpet av kjøleren en gang i året. Da varer disse i to år. Det er stort sett bare den på inntaket som slites.

Redigert av Jåttåvågen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du skriver at du brukte sveisetråd 1,6 mm til å stake opp kjøperen din med.

Tipper rørene i kjøleren din har en diameter på 5-6 mm innv så ett tips er å bruke pusseutstyr for kal. 22 salongrifle (5,5 mm) eller ett annet kaliber om kjøleren er større eller mindre.

Kan ikke navnet på den børsten som er i disse våpen pusse settene, men det er en rund børste i messing som sitter i enden på en tynn stang som igjen er genial å bruke for rengjøring av kjøleren.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...