walker Startet 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2013 Har ett par redningsvester som er ca 8 år gamle det ble byttet patron på for 2år siden. Er disse fortsatt til å stole på, eller bør de byttes ut. Er litt skeptisk på om materiale begynner å bli morkent, selv om vestrne ikke har vært mange timene i sola iforhold til tiden de har vært ibruk. Hva er andres erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Test de. Skru ut patronen og vei den. Skal veie ca 140 gram. Sjekk dato på bobbin (utløser). Blås vestene opp manuelt. Sjekk at de holder luften i noen timer Dette skal gjøres årlig.... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Fabrikat? Auto/manuell utløser(e)? Blås opp manuelt det du makter til kammer(ene) er harde. Flyteblærene i disse vestene er minimalt elastiske og du vil i løpet av kort tid, 20 min til en halv time, lett se om det er lekkasje. Eventuell lekkasje i eldre ubrukt vest vil svært ofte være i ventilen i munnstykket. Fixes normalt ved å bruke den litt. Som Bitteliten sier; sjekk co2 flaske(ne) ved å veie. Om tvil så bytt dem! Om korrodert; bytt! Se etter slitasje spesielt i hjørner, og pakk vesten igjen etter samme mønster som åpnet, men med små avvik for å forskyve eventuelle uvesentlige tidligere hjørne-slittasjer. Er du i den minste tvil.... Kjøp deg en ny!! Livet til deg og dine er verdt mye mer enn en liten tusen-lapp eller to!! Og like viktig...bruk vesten når du føler det er påkrevet.!y Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Har hatt diverse slike vester i tyve år og til gode å se en CO2-flaske som er korrodert eller gått tomme uten at de har blitt utløst etter hensikten, men veier man de så er man helt sikkert. Bobinen skal vel byttes hvert annet år nå, men her kommer trolig også litt bruken inn i bildet med hensyn til hva de har vært utsatt for over tid. Viktig at vestene oppbevares tørt og luftig når de ikke er i bruk. Har som regel en årlig øvelse hvor en av gutta har hoppet i sjøen med vesten og bobin allikevel skulle byttes, og merkelig nok har de fungert hver gang selv om andre har opplevd noe annet. Vi blåser opp vestene manuelt hvert år før sesongen starter og lar de ligge oppblåst over natten. Det irriterende med disse vestene er prisen på disse CO2-flaskene og ikke minst bobinen! ps ved kjøp av både vest og bobiner er det viktig å sjekke dato på bobinen slik at man ikke har "gleden" av å måtte bytte denne med en gang siden dette er ferskvare! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Proxor Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 jepp dem vet hvordan dem skal tjene penger, 12g co2 patron til luftpistol osv koster 10kr stykk, 88g co2 patron til luftgevær koster 89kr. 33g co2 patron til redningsvest rundt 200kr! Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Jeg kjøper 33g co2 til 99 på nettet, finnes sikkert enda billigere også. God kontroll av vestene en gang i året er viktig, men de fleste holder lenge med riktig vedlikehold. Skylling i ferskvann og slikt og litt pleie av utløsermekanismen er smart for å få den til å holde lengst mulig. Driver selv med testing og utvikling av slike vester, så har lært meg en del om det Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Tilde Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Dette var gode og nyttige tips, Bitteliten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Jeg kjøper 33g co2 til 99 på nettet, finnes sikkert enda billigere også. Med bobin? Har søkt etter dette på nettet, men aldri funnet så veldig gunstige priser på dette. Nå er det jo bobinen som skal skiftes regelmessig og ikke flasken så for meg er det primært prisen på bobinen som er viktig. Maritime lovet for et par sesonger siden å prøve å få tak i bobiner i løs vekt til en fornuftig pris, men han har aldri kommet tilbake til saken selv om jeg har minnet dem/han på det her ved flere anledninger, dessverre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CSL Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Bobin får du til 99 på bl.a. seasea.no Jeg kjøper en del flasker til testing så da må jeg ha patroner også. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Mouche Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Ser at hos SeaSea får man bobin og patron til totalt 218 kroner mens en ny vest koster 569. Ikke vskelig å skjønne hvor avansen er best! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CSL Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Kommer jo an på hvor dyr/bra vesten er da. Bobin og patron til en dyr vest er jo stort sett samme som i en rimelig vest, så hvis man har en vest som er gammel og slitt, kan man like gjerne kjøpe ny vest (om man fortsatt skal ha en rimelig vest). Selv har jeg Hammar-utløser på min spesiallagde vest, som er tryggere, bedre og i det hele tatt. Men den er jo også dyrere og overflødig for de fleste oppblåsbare vester og deres bruk. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
walker Svart 6.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Takk for nyttig info. Får teste ut vestene neste gang vi skal ut, og får bruke vanlige seilervester på første tur før jeg vet om de oppblåsbare holder tett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.