ut mot havet Startet 4.Mai.2013 Del på Facebook Startet 4.Mai.2013 Eg stiller dette spørsmålet fordi eg har ein mistanke om at mange ikkje ofrer dette ein tanke. Kor viktig er dette? Vil lufta etter ei tid forsvinne eller vil det verte ståande luft som reduserer kjølinga. På enkelte pakkbokser er det ein egen lufteskrue mens det på andre må løysast på slangeklemma for å få lufta ut. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Jeg har volvo-kondom. Fungerer fint og er lett å lufte. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 (redigert) Jeg gjør det. Får da luft ut først, så vann. Lurer forøvrig på hvorfor ikke alle pakkbokser har lufteskrue (vår har ikke det). Redigert 4.Mai.2013 av Elmer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 jeg har av typen "volvo kondom" fått beskjed om at man skal klemme på denne til det kommer vann ut. dette har jeg prøvd uten hell da gummien er steinhard og ikke lar seg klemme sammen. skal den først kjøres varm før man klemmer? hva gjør jeg feil? den lekker ikke . Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
KongKing Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 (redigert) Da er det kanskje på tide å bytte kondomen. Min er lett å presse inn og det kom vann etter 2 sek med klemming. Vet ikke om jeg trenger å etterfylle med fett? Mener å ha lest her inne at det ikke er mye som skal inn. Hadde på en dæsj i fjor, men ikke noe året før. Funker den så lenge det er vann som kommer ut ved klemming og at den ellers ikke lekker? Kk Redigert 4.Mai.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Alternes. Den Volvokondomen din ville jeg ha bytte snarest, er den steinhard så gjør den ikke jobben sin, selv om du sier den ikke lekker akurat nå, og nei den skal ikke kjøres varm. Har selv holdt på å gjøre det stor med en slik, trodde alt var ok, og kom ned noen timer etter at jeg hadde sjøsatt, masse vann i båten. Mener Volvo anbefaler bytte hvert 5. år. Den skal normalt være veldig lett å klemme på. Sier seg vel litt selv når du sier gummien er steinhard, det er jo ikke det gummien skal være. Kurant sak å bytte, men må jo ha akselen ett stykke akterover da. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
ut mot havet Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Tipper at det er båteigere som ikkje har ofret dette ein tanke etter å ha fått båten på sjøen, som eg skreiv i første innlegg lurer eg på kva konsekvensen er dersom ein ikkje lufter ut pakkboksen. Vil lufta forsvinne etter litt bruk eller vil den ligge der. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Luftlommen øverst i hylsa blir nok liggende hvis du ikke allerede har fått lekkasje i pakkboksen. Konsekvensen er at man varmkjører pakkboksen, med drastisk redusert levetid og lekkasjer som resultat. Som du skriver er antagelig dette en detalj mange ikke er klar over eller overser når båten settes på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 På båten vår er det Sleipner oljefylt pakkboks med lufteskrue. Hylsa blir luftet hver vår ved utsetting. Lufteskruen må skrus helt ut for å få noe særlig fres over luftingen, og siden det er litt trangt "nedi der", legger jeg alltid en reserve lufteskrue klar i tilfelle jeg skulle "fomle" den som er i bruk ned i kjølsvindypet... - og i ettermiddag er det klart for årets lufterunde! Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 (redigert) Luftlommen øverst i hylsa blir nok liggende ..... Konsekvensen er at man varmkjører pakkboksen, med drastisk redusert levetid og lekkasjer som resultat....... Tja, er nå dette en sannhet eller hører den hjemme i myteverdenen? Ingen i min havn synes å ofre det en tanke. Jeg har etter 25 år med båt til gode å høre at noen har fått ødelagt tetningen/simmerringene i pakkboksen pga av dette. Vil tro at lufta i hylserøret siver ut ganske fort. Men for all del, får du til å lufte uten å ha lufteskrue på pakkboksen så gjør endelig det. Redigert 5.Mai.2013 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Hos meg går sjøvann fra oljekjøler til hylsa og videre til hylse på motsatt side. Tror dette fører til at hylsene lufter seg selv ved stilleligge og at hylsene får tilført vann både ved gange på en og to motorer. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Har samme erfaring som Haba, lufting av pakkboks har aldri vert eit tema i min krets, har heller ikkje høyrt om nokon som har hatt problem med simmerringer. Eg var faktisk ikkje klar over at pakkbokser skulle luftast før eg las om det her på forumet i ein tidlegare tråd. På den forrige båten min ein Viksund 880 var det pakkboks med lufteskrue men på tidlegare båter eg har eigd har det vert gummislange og griskopp på pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Hulda ble sjøsatt år 2000. Volvokondomet som ble montert i 1999 sitter der enda. Så nå er det på sitt 14. år. Ikke noe problem å klemme det sammen slik at jeg får ut luften. Båten er på land en ukes tid hvert annet år. Kondomet er potte tett. En bekjent av meg monterte kondomet og hadde båten i 19 år, før den ble solgt med originalkondomet fremdeles montert. Disse sakene holder meget lenge, om man følger bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Jeg skiftet ut kondomen etter 10 år bare for å ha gjort det, den lakk aldri. Hadde noe problem med å løsne boltene i klemflensen, men brukte gassbrenner og kjølespray. Jeg smører inn kondomen år om annet med silikon grease på utsiden for å holde den myk og klemmer inn en dash med blå marine grease (fåes også på volvo tube med spiss). Den gamle kondomen satt jeg på akselen foran den nye, som en nødreserve hvis den nye mot formodning skulle revne. Sitér dette innlegget Link to post
Madriel Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Jeg luftet min ifjor, etter flere måneder på sjøen. Masse luft, så luften forsvinner tydeligvis ikke.. :) Sitér dette innlegget Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715 Link to post
Tilde Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Tja, er nå dette en sannhet eller hører den hjemme i myteverdenen? Ingen i min havn synes å ofre det en tanke. Jeg har båtvenner som har måttet bytte blant annet nevnte Volvokondomet etter 3-4 år på grunn av manglende kunnskap om lufting, mens Hulda mer enn beviser at varigheten øker drastisk når gummien blir ivaretatt og får god kjølng bakfra. Tilsvarende slitasje oppstår også på andre nyere pakkbokser hvor det er gummilegeringer som er brukt som simmering/ tetning, da disse nesten uten unntak er avhengig av vannsmøring/ kjøling fra hylsesiden. Gamle pakkbokser med "veike" og fettsmøring tåler tørrkjøring på en helt annen måte. Men for all del, hvis pakkboksen din allerede lekker, så vil luften før eller siden uansett evakueres gjennom pakkboksen og dermed "forsvinne", så da fremstår antagelig min påstand over som en myte. Jeg tålererer imidlertid ikke en dråpe saltvann inne i båten, og i alle fall ikke langs akslingene, så for meg er vedlikehold av hylsene en selvfølgelig og viktig del av vedlikeholdet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.