Jump to content

Er dette galvanisk tæring?

bc45

Recommended Posts

krana di ser fin ut. men tæres sinken din fulstendig vekk på en sesong er noe galt. problemet behøver ikke ligge oss deg. det kan være nabobåten eller jordfeil på lanstrømsanlegget på brygga. få tak i en rimelig tjukk kobber vier/ kabel som du fester til en sinkanode, fest dette i noe metall på brygga di og la denne henge i vannet et par uker. da finner du ut om det er feil på brygga. er det jordfeilbryter på lanstrømsanlegget i båten/ på brygga?

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Personlig ville jeg være noe bekymret. Jeg har to slike ventiler om bord hos meg. De er etter fem år plettfrie.

bilde

Her sitter de montert på en manifold i AISI 316L og skulle være utsatt for galvanisk korrosjon. Denne korrosjonen vil, som det burde hos deg, vises på innsiden av ventilen (i boringen). Det kan nok heller tenkes at du har et meget fuktig miljø, muligens kombinert med krypstrøm. Jeg anser mine to ventiler for å være forbruksmateriell. Ved første tegn på at de går tregt/ begynner å nappe, så blir de skiftet ut.

Personlig ville jeg være noe bekymret. Jeg har to slike ventiler om bord hos meg. De er etter fem år plettfrie.

Det kan nok heller tenkes at du har et meget fuktig miljø, muligens kombinert med krypstrøm. Jeg anser mine to ventiler for å være forbruksmateriell. Ved første tegn på at de går tregt/ begynner å nappe, så blir de skiftet ut.

Jeg tror ikke miljøet i båten er spesielt fuktig. Finnes det noen enkel måte å sjekke om det går krypstrøm noe sted?

få tak i en rimelig tjukk kobber vier/ kabel som du fester til en sinkanode, fest dette i noe metall på brygga di og la denne henge i vannet et par uker. da finner du ut om det er feil på brygga. er det jordfeilbryter på lanstrømsanlegget i båten/ på brygga?

Skal prøve dette :smiley: Jeg har jordfeilbryter både i båten og på brygga. Er jeg da sikret mot feil i andre båter på brygga?

Du er ikke sikret om fks båten ved siden av deg har jordfeilfeil på sitt landstrømanlegg. men som sagt så når du tester med sink vil du finne ut dette også. er sinken tæret godt etter 2 uker. og verken problemet ligger på brygga eller oss deg selv så kan du være rimelig sikker på at problemet ligger oss en av båtene i nærheten av deg. er sinken bare litt irret kan du utelukke elektrolytisk tæring. feil på 12 v anlegget kan ikke påvises med denne metoden da tæringen pga dette og landstrøm ikke kan sammenlignes. husk bare å surre kabelen flere ganger rundt sinken og til noe metall på brygga så den får god kontakt

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Jordfeilbryter er ingen sikring mot krypstrøm, hverken egen eller andres. Det er kun en sikring mot at elektroner på avveie ikke skal bli så mange at de kan ta livet av et friskt menneske (30 mA). Det er skrevet masse om dette her på baatplassen. Det er ikke nødvendig at krypstrømmen kommer via jordfeil fra landanlegg. Strøm på avveie kan like gjerne komme fra egne batterier- altså fra eget lavspenningsanlegg. Å finne ut av det kan være komplisert. Kostnaden ved å skifte en slik ventil noe å snakke om. Verre blir det om sinken ikke gjør jobben og korrosjonen går på systemets mer kostbare deler. Som f.eks. drev etc.. Der det ikke fastslått at du har strømlekkasje:-) For at strømmen skal kunne gi skadevirkning, så må det være en lukket krets. Elektroner og ioner må kunne forflytte seg mellom potensialforskjeller.

Merk at jeg har gummislanger koblet til ventilene. Merk at jeg har en plastslange som går til kjøleren. Denne #¤%%&/## plastslangen byttes med gummislange nå før sommeren.

Er trådstartes drev et Volvo Penta seildrev? I filfelle skal det være elektrisk isolert fra motoren i konstruksjonen.

Det må da ikke gå annen ledning eller koblinger fra motor til drev som opphever isolasjonen.

De hvite flekkene, er det salt?

Det er et Volvo seildrev. Om de hvite flekkene er salt aner jeg ikke. Gjennomføringen sitter så kronglete til bak motoren at jeg bare så vidt kommer til med hånda (og et ørlite kamera). Skulle denne ryke en gang har jeg ikke nubbsjans til å sette i en treplugg.

Redigert av bc45 (see edit history)

Sjekk med ohm-meter om det er elektrisk forbindelse mellom motor og drev.

Grawis, "slangen" er belgen til seildrevet. Helt vanlig at rusk legger seg på den.

Lurer på om det er salt som er avsatt etter renning og varme i motorommet, altså ikke helt tette forbindelser.

Har du doble slangeklemmer som er godt nok strammet?

En annen ting: Er det så trangt at du ikke får stengt kranen etter tur?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...