bc45 Startet 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2013 Sjekket skroggjennomføringen til sjøvannsinntaket i dag og så at den har grønne og hvite flekker. Er dette galvanisk tæring? Er dette i så fall normalt på en to år gammel båt? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) ser heller ut som saltutslag pga kondensdannelse på metallet. Men det er sikkert flere her inne med bedre greie på dette, fks komodo som kan gi deg et mere konkret svar. du kan jo vurdere å skru ut krana og sjekke innsiden på denne måten. ligger båten på vannet må du ha en plugg for hånden Redigert 5.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Folk I Båt Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Det der hadde jeg ikke uroa meg et sekund over! Litt salt og irr. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) Godt å høre Ble litt usikker på om det elektriske om bord er som det skal. Da jeg løftet opp båten i fjor var begge zinkanodene under båten fullstendig tæret vekk. Har også hatt problemer med mye rust på vantene, som for øvrig måtte skiftes etter èn sesong Redigert 5.Mai.2013 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) krana di ser fin ut. men tæres sinken din fulstendig vekk på en sesong er noe galt. problemet behøver ikke ligge oss deg. det kan være nabobåten eller jordfeil på lanstrømsanlegget på brygga. få tak i en rimelig tjukk kobber vier/ kabel som du fester til en sinkanode, fest dette i noe metall på brygga di og la denne henge i vannet et par uker. da finner du ut om det er feil på brygga. er det jordfeilbryter på lanstrømsanlegget i båten/ på brygga? Redigert 5.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
bellen Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Galvanisk tæring skjer kun i saltvann, som da virker som en elektrolytt. Det er nok kondens som har gjort at det irrer på ventilen. Om du har en fuktig båt, så bør du vurdere å montere en liten varmeovn som kan gi en liten lunk, om du da har mulighet til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Personlig ville jeg være noe bekymret. Jeg har to slike ventiler om bord hos meg. De er etter fem år plettfrie. Her sitter de montert på en manifold i AISI 316L og skulle være utsatt for galvanisk korrosjon. Denne korrosjonen vil, som det burde hos deg, vises på innsiden av ventilen (i boringen). Det kan nok heller tenkes at du har et meget fuktig miljø, muligens kombinert med krypstrøm. Jeg anser mine to ventiler for å være forbruksmateriell. Ved første tegn på at de går tregt/ begynner å nappe, så blir de skiftet ut. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Personlig ville jeg være noe bekymret. Jeg har to slike ventiler om bord hos meg. De er etter fem år plettfrie. Det kan nok heller tenkes at du har et meget fuktig miljø, muligens kombinert med krypstrøm. Jeg anser mine to ventiler for å være forbruksmateriell. Ved første tegn på at de går tregt/ begynner å nappe, så blir de skiftet ut. Jeg tror ikke miljøet i båten er spesielt fuktig. Finnes det noen enkel måte å sjekke om det går krypstrøm noe sted? få tak i en rimelig tjukk kobber vier/ kabel som du fester til en sinkanode, fest dette i noe metall på brygga di og la denne henge i vannet et par uker. da finner du ut om det er feil på brygga. er det jordfeilbryter på lanstrømsanlegget i båten/ på brygga? Skal prøve dette Jeg har jordfeilbryter både i båten og på brygga. Er jeg da sikret mot feil i andre båter på brygga? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) Du er ikke sikret om fks båten ved siden av deg har jordfeilfeil på sitt landstrømanlegg. men som sagt så når du tester med sink vil du finne ut dette også. er sinken tæret godt etter 2 uker. og verken problemet ligger på brygga eller oss deg selv så kan du være rimelig sikker på at problemet ligger oss en av båtene i nærheten av deg. er sinken bare litt irret kan du utelukke elektrolytisk tæring. feil på 12 v anlegget kan ikke påvises med denne metoden da tæringen pga dette og landstrøm ikke kan sammenlignes. husk bare å surre kabelen flere ganger rundt sinken og til noe metall på brygga så den får god kontakt Redigert 5.Mai.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Hulda Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Jordfeilbryter er ingen sikring mot krypstrøm, hverken egen eller andres. Det er kun en sikring mot at elektroner på avveie ikke skal bli så mange at de kan ta livet av et friskt menneske (30 mA). Det er skrevet masse om dette her på baatplassen. Det er ikke nødvendig at krypstrømmen kommer via jordfeil fra landanlegg. Strøm på avveie kan like gjerne komme fra egne batterier- altså fra eget lavspenningsanlegg. Å finne ut av det kan være komplisert. Kostnaden ved å skifte en slik ventil noe å snakke om. Verre blir det om sinken ikke gjør jobben og korrosjonen går på systemets mer kostbare deler. Som f.eks. drev etc.. Der det ikke fastslått at du har strømlekkasje:-) For at strømmen skal kunne gi skadevirkning, så må det være en lukket krets. Elektroner og ioner må kunne forflytte seg mellom potensialforskjeller. Merk at jeg har gummislanger koblet til ventilene. Merk at jeg har en plastslange som går til kjøleren. Denne #¤%%&/## plastslangen byttes med gummislange nå før sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Er trådstartes drev et Volvo Penta seildrev? I filfelle skal det være elektrisk isolert fra motoren i konstruksjonen. Det må da ikke gå annen ledning eller koblinger fra motor til drev som opphever isolasjonen. De hvite flekkene, er det salt? Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 De hvite flekkene, det kan ikke være kjølevæske, eller? Se flekkene på den svarte slangen(?) ved siden av. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) Er trådstartes drev et Volvo Penta seildrev? I filfelle skal det være elektrisk isolert fra motoren i konstruksjonen. Det må da ikke gå annen ledning eller koblinger fra motor til drev som opphever isolasjonen. De hvite flekkene, er det salt? Det er et Volvo seildrev. Om de hvite flekkene er salt aner jeg ikke. Gjennomføringen sitter så kronglete til bak motoren at jeg bare så vidt kommer til med hånda (og et ørlite kamera). Skulle denne ryke en gang har jeg ikke nubbsjans til å sette i en treplugg. Redigert 5.Mai.2013 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) Galvanisk tæring skjer kun i saltvann, som da virker som en elektrolytt. Galvanisk tæring kan skje hvor som helst hvor du har elektrolytisk forbindelse mellom to forskjellige metaller. Saltvann er ingen betingelse for Galvanisk tæring Redigert 5.Mai.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Sjekk med ohm-meter om det er elektrisk forbindelse mellom motor og drev. Grawis, "slangen" er belgen til seildrevet. Helt vanlig at rusk legger seg på den. Lurer på om det er salt som er avsatt etter renning og varme i motorommet, altså ikke helt tette forbindelser. Har du doble slangeklemmer som er godt nok strammet? En annen ting: Er det så trangt at du ikke får stengt kranen etter tur? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.