Jump to content

Evinrude 115hp 1996 OceanPro fusker på tomgang, noen med peiling?


Whiskey

Recommended Posts

Har drevet å skrudd på vår evinrude i vinter, som ikke gikk så bra som vi trodde da vi kjøpte den i fjor. Har så langt byttet bensinpumpe, alle bensinslanger før pumpen, termostater, fått forgasserne overhalt med nye pakninger og rens, tømt tanken for gammel bensin samt byttet alle filter og plugger.

 

Da jeg kjøpte den hadde den ny cdi/powerpack samt optisk sensor.

 

Den går nå fint over 2000 rpm i gir, starter på første forsøk og ryker nesten ikke, men den går fortsatt dårlig når den ikke er i gir, samme hvilket turtall, samt på lavt turtall når i gir. Hadde et håp om at det skulle fungere bedre på vannet enn på land, men den gang ei, ble værre...

 

Fusker og hoster omtrent en gang hvert 10 sek og noen ganger døe den helt. Har lagt ut to videoer her

Og

 

Noen som har noen tips til hva som bør sjekkes nå? Har på en måte gått tom for ideer.

Baltic-pappa

Link to post

Kompresjonstestet, alle sylindre innenfor 10 % av hverandre, så tror det skal være ok. Motoren har ikke toppakning, bare en o-ring over hver sylinder, åpner ikke opp der uten veldig god grunn, og ingen tegn til lekasje der, eller er det en eller annen test jeg kan gjøre for å finne det ut uten å åpne?Spjelene er i synk, fikk forgasserne renset og byttet pakninger på på verksted, men ser ikke ut som pakningene mellom forgassere og manifoil er byttet, da jeg hadde kjøpt den inn, men fikk den like ubrukt tilbake...:-) baki der sitter også reed ventiler, er det noe som kan forårsake dette?Dumme er at jeg fikk den på vannet før jeg oppdaget det var slik, og har ikke henger, så må enten punge ut eller henge over rekka og skru :-)

 

Timing er det verre med da det må gjøres vha en elektronikkboks koblet til cdi, og den koster type 400 dollar, tør ikke tenke på hva den koster her hjemme, men kan jo hende noen som driver med dette har utstyrert...

Baltic-pappa

Link to post

Kompresjonstestet, alle sylindre innenfor 10 % av hverandre, så tror det skal være ok. Motoren har ikke toppakning, bare en o-ring over hver sylinder, åpner ikke opp der uten veldig god grunn, og ingen tegn til lekasje der, eller er det en eller annen test jeg kan gjøre for å finne det ut uten å åpne? Spjelene er i synk, fikk forgasserne renset og byttet pakninger på på verksted, men ser ikke ut som pakningene mellom forgassere og manifoil er byttet, da jeg hadde kjøpt den inn, men fikk den like ubrukt tilbake...:-) baki der sitter også reed ventiler, er det noe som kan forårsake dette? Dumme er at jeg fikk den på vannet før jeg oppdaget det var slik, og har ikke henger, så må enten punge ut eller henge over rekka og skru :-)

 

Timing er det verre med da det må gjøres vha en elektronikkboks koblet til cdi, og den koster type 400 dollar, tør ikke tenke på hva den koster her hjemme, men kan jo hende noen som driver med dette har utstyrert...

Tror jeg ville gått over de forgasserne selv. Er inspeksjonsluker på venstre side av forgasserne. Kjør på med forgasserrens.

Link to post

Optisk øye ble byttet av forrige eier i fjor iflg noen kvitteringer jeg fikk med, hvis det er den optiske sensoren som sitter på toppen som menes?

 

Men så ble cdi byttet da jeg overtok den da turtelleren ikke fungerte, og det var tydeligvis grunnen. Har byttet bensinsanger frem til pumpa, tenkte å koble på gjennomsiktige slanger mellom pumpe og forgassere for å se om det er bobler, er i alle fall tett frem til pumpen.

 

Baltic-pappa

Link to post
  • 7 år senere...

Hei Whiskey 

 

Jeg har vurdert å kjøpe en båt, men den har samme type motor som det du har/hadde samt samme problemene du beskriver. 
Jeg ser du skriver i 2013 at du hadde gjort veldig mye med motoren, bla renset forgassere, uten at dette gav resultat. Men på ett innlegg i 2019 skriver du at du hadde et slikt problem innskriver beskriver. Jeg fikk ett inntrykk av ditt innlegg i 2019 at den feilen du hadde i 2013 løste seg meg å rense forgassere for gugg. Stemmer det? Ellers noen råd vedrørende denne motoren.. Må si jeg blir litt skremt vekk fra hele Evindrud motoren..

 

Mvh

Marius 

Link to post

Ser man på YouTube feks er det et vanlig problem. Min ble bedre etter å ha fått ny pakning bak forgasserne samt renset de og stilt inn tomgangsdysa. Men de begynner å bli gamle. Var en tråd her med full overhaling av en slik...

 

Rimelige deler og relativ robust og enkel konstruksjon er et pluss, men hadde jeg hatt valget, hadde jeg satset på noe nyere.

Baltic-pappa

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...