Jump to content

Nya Elan 310 och Bavaria 32 seglar på Kanholmsfjärden [film]


Kosmix

Recommended Posts

Jeg har ikke noe i mot Bavaria, og synes de nye Farr-designede Bavariaene ser kjempe fine ut! Men det var vel ikke vanskelig å se hvilken båt som ble favorisert under innspillinga av denne filmsnutten... Kunne ikke se at en båt seilte ræva av den andre, men personlig holder jeg en knapp på Elanen som den raskeste....

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Ser ut som Bavaria 32 seiler ræva av Elan 310.... :rolleyes:

Det var ikke bra

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel...tatt i bertraktining seil og image.... Elan har også to ror å støtte seg på. Elans ser jo ut til å gå høyere.

Elan er min favoritt. Må innrømme at jeg falt pladask for den, men ...jeg kan ikke se at den har rulle til forstag under dekk :(

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det er jo en reklamefilm fra Bavaria så det er nok å ta med en klype salt. Men det ser ut at Bavariaen seiler bra. (Hvis ikke Bavaria har kjøpt å betalt mannskapet på Elanen til å slepe et par bøtter etter seg. :lol: )

 

Og så:

Når det gjelder utseende på de båtene så synes jeg bavarian er det styggeste som er skapt de siste 5-10årene , det er et grusomt tilbakeskritt fra den vanlige cruiser serien

 

Helt enig med Enzo.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder utseende på de båtene så synes jeg bavarian er det styggeste som er skapt de siste 5-10årene

 

Er helt enig der!

Synes ikke det nye designet er noe særlig, verken inni eller utenpå...

Synes bavariabåtene (og båter generelt) skal utvikles litt etter litt, og ikke gjøre store forandringer... :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hehe, ..Sydvesten :)

Nei, det er jo ikke bra, for jeg har nettopp sett på masse reklamefilmer om Elan 310. Ser jo hvor fort den seiler, og lurer på om den kan holde følge med 40.7'n til Enzo :D

 

....Så seiler den ikke fra en 32-fots turseiler engang?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det er dumt å komme med slike påstander om at dette er tilfelle... Da ser en jo at "ekspertene" her på forumet omtrent går opp i limingen her.... Enhver sak som setter deres rykte som "seilbåteksperter" i dårlig lys blir da forsøkt latterliggjort i kjent baatplassen stil av "ekspertene"

 

Men det er i grunnen like morsomt hver gang, nå man ser hvor patetisk de argumenterer.. Koser meg masse med slikt... og denne tråden skuffer neppe... og de kommer sikkert en del personangrep på meg som person igjen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Følgende er beskrivelse til filmen laget av brukeren MediaProductionAB

http://www.youtube.com/user/MediaProductionAB

 

Nya Elan 310 och Bavaria 32 seglar på Kanholmsfjärden!

Förutsättningarna var:

Elan 310: Fina kappseglingssegel i Kevlar med fullattestor och stående lattor i en stor fock från Hammel Sails. 6 man på railen.

Bavaria Cruiser 32: Rullmast och rullfock av High-Tech typ med stående lattor från Elvström.

3 till 4 mans besättning.

Vind mellan 6 till ca 10 m/sek

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Er jo morsomt å sammenligne da.

Skroglenge Bav 9,75 elan 9,25 (bavariaen er 1,5 fot større)

Lengde vannlinje Bav: 8,85 elan 8,71

Bredde Bav 3,42 elan 3,22

Kjølvekt Bav 1300 elan 1140kg

Båtvekt bav 5200 elan 3300kg ?

Seilareal på kryss bav 50kvm elan 53,6kvm

Elan 310 skal i følge Seilmagasinet være 1200 kg lettere enn Elan 31 som veier 3800 kg.

2600 kg høres lite ut, det stemmer vel kanskje!?

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Jerg synes også den virker å gå fint , har sett andre filmer også av den og jeg er ikke overrasket når jeg vet hvem som har bestemt hvordan den skal se ut under vannlinjen osv , mer moderne rigg er det også.

Jeg har sett den båten live flere ggr hos lunde men jeg synes den er forferdelig i designet med det overbygget , håper for bavarias del at det ser betydelig bedre ut når bare båtene blir noe lengre.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg syns også at den nye Bav32 seiler virkelig godt. Har sett flere videoer. Men jeg tror ikke jeg hadde kjøpt den. Hovedsaklig på grunn av at jeg ikke liker innredningen. Kantete og for lite lys og for lite stueplass.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...