Jump to content

W-utgang på dynamo


SF

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg må montere ny turteller til motoren og tenkte da å kjøpe en for tilkobling t W-utgang på dynamoen.  Motoren er en 6 syl Chrysler Nissan Diesel (SD33).

 

Hvordan kan jeg lett sjekke om jeg har en slik utgang?

Hvilken type signal er det snakk om, er det vekselspenning med varierende frekvens som funksjon av turtall.  hvilket spenningsområde er det (0-50V AC?)

 

Som dere forstår er jeg usikker på om min dynamo har slik utgang.  Jeg er usikker på hvilken dynamo jeg har men ser at det står Lucas på denne.

 

På den elektriske tilkoblingen er det tre flatstifter.

 

1) Spenning inn til felt (liten flatstift)

2) Ikke i bruk, mulig W-utgang (stor flatstift)

3) Ladespenning ut (stor flatstift)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvis dynamoen ikke er merket er det enklest å måle på hvilket uttak du har veksel-spenning.

Det er en sinus med frekvens lik turtallet på dynamoen, og spenning ca 12V.

 

Ut fra din beskrivelse høres det ikke ut som om du har noe W-uttak, punkt.1 er antagelig D+.

(Denne kan også være koblet internt dersom du har integrert regulator, da kan punkt.1 være W)

 

Mangler W  kan du lodde på en ledning selv.

Denne tegningen viser hvordan det er tatt ut, altså direkte fra en av stator-viklingene, før likeretter-diodene.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at jeg har integrert spenningsregulator.

Jeg antar at "min" stift nummer en tilsvarer B+ på ditt koblingsskjema.  Denne kommer fra tennigslåsen og gir spenning inn på felt.

 

Jeg skal ta et multimeter og måle både spenning og frekvens på den ekstra tilkoblingen jeg har.  Etter hva jeg forstår skal denne være AC med frekvens som varierer med turtall, men du skriver at denne skal være ca 12V.  er du sikker på dette? Det er jo et ikke regulert uttak (før spennings regulator)  og spenning vil variere med turtall

 

Jeg har ikke feilsøkt på dynamoer til båt før men ganske mye på motorsykkler.  Der skal du normalt ha 50V AC mellom fasene (3 fase) ved ca 500 omdr.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Skal være 50V AC ved 5000 omdr ikke 500.

 

Det stemmer at jeg har integrert spenningsregulator.

Jeg antar at "min" stift nummer en tilsvarer B+ på ditt koblingsskjema.  Denne kommer fra tennigslåsen og gir spenning inn på felt.

 

Jeg skal ta et multimeter og måle både spenning og frekvens på den ekstra tilkoblingen jeg har.  Etter hva jeg forstår skal denne være AC med frekvens som varierer med turtall, men du skriver at denne skal være ca 12V.  er du sikker på dette? Det er jo et ikke regulert uttak (før spennings regulator)  og spenning vil variere med turtall

 

Jeg har ikke feilsøkt på dynamoer til båt før men ganske mye på motorsykkler.  Der skal du normalt ha 50V AC mellom fasene (3 fase) ved ca 500 omdr.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

B+ er selve utgangen fra dynamoen, definitivt ikke en liten flat stift. Heller en solid bolt med mutter.

Som sagt tipper jeg at det er D+.

 

Vekselspenningen på stator-viklingene vil være ca 12V RMS, uavhengig av turtallet på dynamoen.

(Forutsetter at du har regulatoren innkoblet og ikke kjører 12V direkte på feltet)

Den må ligge omkring dette da det bare er en diode mellom denne og batteriet.

 

Når du refererer til motorsykler antar jeg at det da er snakk om en uregulert lade-spole (a-la påhengsmotor).

Da kan spenningen ubelastet komme opp i 50 volt og mer.

 

Her er en annen tegning som viser en typisk kobling av interert minus-regulert sp.regulator:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei, takker for hjelp.

B+ var en skrivefeil jeg mente selvsagt D+ som er spenning inn fra tenningslås.

B+ på min dynamo er også en flatstift men mye større enn denn på D+

 

B+ er selve utgangen fra dynamoen, definitivt ikke en liten flat stift. Heller en solid bolt med mutter.

Som sagt tipper jeg at det er D+.

 

Vekselspenningen på stator-viklingene vil være ca 12V RMS, uavhengig av turtallet på dynamoen.

(Forutsetter at du har regulatoren innkoblet og ikke kjører 12V direkte på feltet)

Den må ligge omkring dette da det bare er en diode mellom denne og batteriet.

 

Når du refererer til motorsykler antar jeg at det da er snakk om en uregulert lade-spole (a-la påhengsmotor).

Da kan spenningen ubelastet komme opp i 50 volt og mer.

 

Her er en annen tegning som viser en typisk kobling av interert minus-regulert sp.regulator:

 

Bilde

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar,

 

Jeg demonterte dynamoen i går og fikk da bekreftet at jeg ikke har W-utgang.  Fikk videre studert koblingsskjema du la med og fikk bedre forståelse for hvordan den fungerer.  

 

Her regulerer du ikke du ikke ladespennig ved bruk av Zenerdiode (permanent felt) slik jeg er vant med.  Her reguleres spenningen inn på feltet (variabelt felt) og spenningen ut på hver av fasene vil da være konstant og vil ikke variere med turtallet.

 

Jeg loddet på en W-utgang som indikerte og skal prøve hvordan dette fungerer i kveld  :puke:

 

 

mvh

Sverre

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Her regulerer du ikke du ikke ladespennig ved bruk av Zenerdiode (permanent felt) slik jeg er vant med.  Her reguleres spenningen inn på feltet (variabelt felt) og spenningen ut på hver av fasene vil da være konstant og vil ikke variere med turtallet.

Ja, det stemmer. Siden det har vært så mange innlegg omkring dynamo og regulator skrev jeg  en mer omfattende forklaring her .

 

En ladespole i mc/utenbords har ingen mulighet for regulering av effekten, og en måte å løse problemet på er å brenne av overskuddet i en zener-basert shunt regulator. Står noe om dette her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...