Jump to content

Kan gammelt, nedslipt teakdekk reddes?

Sofaseileren

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en seilbåt med teakdekk. Det er helt andre kvaliteter ved båten som gjør at jeg er interessert i den, men denne båten er ganske avhengig av teakdekket for å bevare sin sjarm.

En tidligere eier har trolig tatt for mye tran, og vært for ivrig med sandpapiret, som i tillegg til at manglende vedlikehold av natene, i kombinasjon av litt dårlig avrenning et par steder, gjør at dekket er ganske slitent.

Jeg trenger ikke at det ser strøkent ut, men jeg vil ikke havne i en situasjon hvor jeg må fjerne det. Aller helst kunne jeg tenkt meg å jobbe med litt og litt om gangen, med å ta de dårligste natene, om mulig bore opp, forsenke skruer og sette på nye treakplugger. Er det mulig å få dette dekket til å vare uten store inngrep, eller MÅ det skiftes innen noen år? (dekket under er av glassfiber, og er tett og etterisolert med Divinycell dekket med epoxy , så teakdekket forårsaker ikke lekkasjer)

dsc_1049.jpgdsc_1050.jpgdsc_1059.jpgdsc_1072.jpg

dsc_1074.jpg

Reddes kan det vel ikke men livet kan nok forlenges med en god del år.

Der proppene er borte skrur du ut skruen, forsenker litt og setter inn skrue med flatt hode før du limer inn ny plugg. Gammel dårlig nating må skrapes vekk og fornyes. Bruk maskeringstape på siden av hvert nat og dra av overskuddsmasse så slipper du å slipe ytterligere i teaken. Får du vann innunder teakdekket kombinert med frost så vil teaken kunne løfte seg fra underlaget. Vann innunder teaken vil også kunne finne veien langs skruer og inn i sandwichkonstruksjonen. Dersom du er sikker på at det er Divinycell og ikke balsa så er dette ikke noen stor sak men selvsagt ikke ønskelig. Misfarget/grønn teak fikses med Boracol eller tilsvarende.

For å supplere litt: Båten er bygget i Hong Kong, og har teak rund baut til svarende et par regnskogfond. Under dekk er det knappt nok brukt en finerplate, alt er heltre teak i høy kvalitet. Jeg vil tro at teaken brukt på dekk er av like høy kvalitet, og det er neppe spart på tykkelsen av økonomiske grunner (tykkelsen kan jeg selvsagt dra tilbake og sjekke der natene uansett har gitt seg).

og det er neppe spart på tykkelsen av økonomiske grunner (tykkelsen kan jeg selvsagt dra tilbake og sjekke der natene uansett har gitt seg).

Det forandrer selvsagt saken dersom teaken er vesentlig tykkere enn den man la her oppe i nord på 80 og 90 tallet. Her brukte man vanligvis 12mm og på en båt fra sent 70 tall eller tidlig 80 tall så begynner det å gå på stumpene med mindre det er spesielt godt passet på.

Her brukte man vanligvis 12mm og på en båt fra sent 70 tall eller tidlig 80 tall så begynner det å gå på stumpene med mindre det er spesielt godt passet på.

Takk, da har jeg noe å sammenligne med. Skal forsøke å ta et mål på tykkelse i løpet av helgen.

Kom tilfeldig over båten din i dag og syntes slett ikke det så verst ut. Tror det muligens var folk ombord så jeg fikk ikke sjekket tykkelsen på teaken men tror det kan holde i mange år dersom du er villig til å gå over en del nating og propper. Det er også viktig å tråkke rundt over alt og kjenne at det ikke har løsnet fra underlaget noe sted.

Dersom du ikke har så mye kunnskap så kan jeg godt bli med deg i løpet av helgen å ta en kikk på den. Jeg er ikke fagmann men har "surret" med båter i snart 50 år. Send meg i så fall en IM.

Det med gamle teakdekk er ofte mer arbeid enn man tror. For noen år siden hadde jeg et "Orustdekk" som så omtrent slik ut. Jeg kjøpte en Feinmaskin med natekniv, batteridrevet natemassepistol, slipemaskin osv. Gikk til jobben med stor arbeidslyst. Feinmaskinen fjernet gammel natemasse, men man måtte være forsiktig. Plutselig sjente den ut til siden, noen ganger tok den et stort "jafs" av natebunnen. Vanskelig å styre kniven i svinger. Måtte også bruke hjemmelaget kniv med håndmakt mye.Dekket ble ikke så værst å se på til slutt, men jeg lovte meg selv:aldri en gang til!

Det å skifte plugger er også en stor jobb, virker som om det løsner plugger etterhvert som man skifter. Er det fukt under dekket så hadde jeg tenkt meg om både en og to ganger. Dekket kan nok forlenges noen år, men jeg tror du får et evigvarende prosjekt. Det er den erfaringen jeg sitter med. Nytt dekk til en 34 fot "svenskebåt" kom på over 200000 fikk jeg forklart for ca 5 år siden.

Du kan utsette bytting av dekket i mange år ved å behandle det med Coelan. Det gir selvsagt en helt annenoverflate enn den du har i dag. Stoffet i seg selv er ganske dyrt, men det holder i mange år. Se http://www.galeas.no/Sider/Baatprodukter.htm

For de som husker Ragnars 42 fots organisert vanvidd, var hans plan å legge teakdekk, og når det ble slitt, skulle han bruke Coelan.

Jeg brukte det på dekk og overbygg på en trebåt, var veldig fornøyd,

men jeg tror du får et evigvarende prosjekt. Det er den erfaringen jeg sitter med. Nytt dekk til en 34 fot "svenskebåt" kom på over 200000 fikk jeg forklart for ca 5 år siden.

Var det jeg også erfarte så derfor legges det helt nytt dekk nå av beste kvalitet. I Sverige finnes det folk som virkelig kan dette med teak og dekk. Min båt er på 31 fot, men har faktisk mer teakdekk enn en 34 foter det er naturlig å sammenligne med. Prisen ligger langt under den du oppgir.

Prisen jeg oppgir fikk jeg av en som hadde fått tilbud fra Sweden Yacht verftet på Orust. Det var til en Sweden Yacht 340. Det kan godt være at det er mulig å få det billigere andre steder. I prisen inngikk all demontering og montering etterpå.

Uansett så vil gamle teakdekk en eller annen gang kreve enten mye arbeid eller stor kostnad........

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...